ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 اول مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

رسیدن جنگ زدگان به اروپا- ترجمه و تدوین "آذرنگ"

باز شدن چشم امریکا و اروپا

به روی عواقب جنگ سوریه!  
 
 
 
 

 

این مقاله با استفاده از دو تفسیر روزنامه اومانیته درباره سوریه و بحران ناشی از سیل جنگ زدگان سوریه تهیه شده است:

سیل جنگ زدگان سوری، عراقی، لیبیائی و مالزیائی که خود را به دروازه های اروپا رسانده اند، رهبران اروپا را به این نتیجه نزدیک کرده است که راه حل جلوگیری از این سیل، در درجه اول خاتمه بخشیدن به جنگ در سوریه است که بیشترین شمار جنگ زدگان از این کشورند. در روزهای اخیر برخی رهبران اروپائی و ازجمله صدراعظم آلمان با کاخ سفید تماس هائی بر قرار کرده که جزئیات آن فاش نشده و خبر آن در چارچوب "تماس برای راه حل پناهجوئی" منتشر شده است. رفت و آمدها به مسکو نیز سرعت گرفته است. درعین حال که ارتش سوریه با استفاده از تجهیزات نظامی مدرنی که از روسیه تحویل گرفته با قدرت درحال پیشرفت و در هم کوبیدن مواضع ارتش داعش در این کشور است.

در این بین "مارتی آهیتساری" رئیس جمهور سابق فنلاند از طرحی که در سال 2012 توسط سفیر روسیه "ویتالی چورکین" در سازمان ملل به عنوان بخشی از یک توافق سیاسی برای خاتمه جنگ در سوریه مطرح کرده بود پرده برداشت. به گفته وی در طول مذاکرات با اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیپلمات روس ویتالی چورکین 3 مسئله را بعنوان راه حل و یا آغاز یافتن راه حل بحران سوریه مطرح کرد:

اول ــ به اپوزیسیون مخالف بشار اسد سلاح و تجهیزات جنگی و مهمات نباید رساند.

دوم ــ شرایط مذاکره میان اسد و مخالفان وی را ایجاد کنیم.

سوم ــ راه حل منطقی و عادلانه ای را پیدا کنیم که بشار اسد تقسیم قدرت را بپذیرد.

دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین، پس از اعلام سه شرط تاکید کرد که مخالف مداخله مسکو در سوریه است و آنچه که تاکنون بعنوان کمک نظامی به این کشور انجام شده در جهت مقابله با تروریسمی بوده که سوریه را به ویرانی کشانده، 4 میلیون آواره بوجود آورده و جنگی را به این کشور تحمیل کرده که تاکنون 250 هزار کشته داشته است. وی گفت «من بار دیگر تکرار میکنم که روسیه مخالف دخالت در امور داخلی سوریه است و اتهامات واشنگتن در این مورد و ادعای استقرار نیروهای نظامی روسیه در شمال سوریه را تکذیب می کند.»

 رئیس جمهور پوتین سه شنبه گذشته در تماس با رهبران غرب پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف گسترده در برابر داعش را مطرح کرده و تاکید کرد که "بدون خاتمه دادن به حضور داعش در سوریه و خاتمه دادن به جنگ دراین کشور هیچ راه حلی نه برای سوریه و نه برای ادامه سیل پناهجویان و جنگ زدگان به سمت اروپا نیست."

سخن پوتین روشن و صریح است: باید منصفانه با رهبر سوریه مذاکره کرد و به این تصور خاتمه بخشید که قدرت های خارجی می توانند بشار اسد را مانند رهبران تونس و مصر و لیبی ازحاکمیت پائین بکشند. تجربه جنگ در سوریه نشان داد که اسد تحت حمایت مردم سوریه است و با همه دخالت های نظامی خارجی و تامین و آموزش نیروهای مسلح نمی توان او را به زیر کشید.

رئیس جمهور فرانسه "فرانسوا اولاند" همراه با شورای ملی سوریه برکناری بشار اسد را شرط انتقال سیاسی قدرت مطرح میکرد. امروز باید در نظر داشت که برکناری بشار اسد از قدرت با پیش شرط های تحمیلی قدرت‌های غربی و متحدان آن‌ها در منطقه بی‌ نتیجه است.

 در ماه مارس گذشته، پس از چهار سال جنگ در سوریه وزیر امور خارجه آمریکا "جان کری" اذعان کرد: «در نهایت باید به شکل مطلوبی با رئیس دولت سوریه به مذاکره نشست.»

متحدان اروپائی آمریکا نیز به تدریج به همین نظریه رسیده اند. هفته گذشته دولت انگلستان گفت که  میتوان پذیرفت که رهبر سوریه برای یک دوره انتقالی در قدرت بماند، البته اگر این مسأله به روند راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه کمک می کند. وزیر امور خارجه انگلستان "فیلیپ هاموند" نیز این نظر را تائید کرد وی گفت: «ما نمیگوئیم که بشار اسد بلافاصله باید مقام خود را ترک کند.»

 

پیک نت اول مهر

 
 

اشتراک گذاری: