ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 7 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"هما روستا"

همه چیز درباره اش گفتند مگر آنچه باید می گفتند! 
 
 
 
 

 

هما روستا، بازیگر تئاتر و سینمای ایران در سن 69 سالگی و بر اثر بیماری سرطان در گذشت. برای آخرین تلاش ها برای نجاتش از مرگ به امریکا برده شده بود و حالا پیکر بی جانش قرار است به ایران بازگردانده شود.

در روزهای اخیر تمام رسانه های فارسی زبان این خبر را پخش کردند و درباره هنر او سخن گفتند و نوشتند مگر اشاره به ماجرای مهاجرتش به همراه خانواده پس از کودتای 28 مرداد. او دختر رضا روستا رئیس شورای متحده کارگران ایران بود. یعنی پرقدرت ترین تشکل کارگری در سالهای پیش از کودتای 28 مرداد، که توانست از چنگ حکومت گریخته و به همراه خانواده اش، از جمله همای خردسال به اتحاد شوروی وقت برود. هما روستا در مسکو و بخارست پایتخت رومانی تحصیل تئاتر و بازیگری کرد و سرانجام و از آنجا که بند ناف هنرمند نمی تواند از بند ناف جامعه بریده بماند، تصمیم به بازگشت به ایران گرفت. اسدالله علم وزیر دربار شاه در خاطراتش به این ماجرا اشاره می کند و می نویسد که دختر رضا روستا می خواهد به ایران باز گردد و فعالیت هنری بکند. به اعلیحضرت گزارش دادم و فرمودند به این شرط که بیاید و علیه پدرش و علیه شوروی و مهاجرت حرف بزند.

هما روستا، برای بازگشت به ایران، حتی این شرط شاه را نیز قبول کرد و پس از بازگشت به ایران در چند مصاحبه اجباری و اعترافی شرکت کرد و در نفی فعالیت های پدرش و توده ایها و علیه کشورهای اروپای شرقی سخن گفت تا شاه و ساواک دست از سرش بردارند و اجازه بدهند او زبان فارسی اش را قبول کرده و به کار هنری اش بپردازد.

او کودک خردسالی به مهاجرت رفته بود و زنی بسیار زیبا به ایران بازگشته بود. در دام های مرسوم که برای زیبا رویان می افکنند نیفتاد و خیلی زود همسر سمندریان کارگردان تئاتر شد و تا پایان حیات سمندریان نیز در کنار او ماند. تمام علم وسیع تئاتر را که همه استخوان خرد کرده های اهل سینما و تئاتر ایران به آن معترف اند در دانشگاه های مسکو، بخارست و برلین شرقی کسب کرده بود و آن همه را با خود به ایران آورد. به هیچ روی اهل سیاست نبود اما به دستور شاه و کارگردانی ساواک مجبورش به اعتراف کردند و مدتی زیر این ضربه روحی بود تا بتدریج خود را بازیافت.

آقائی بنام فریدون منتقمی در فیسبوک خود، ضمن انتشار عکس های کودکی هما روستا نوشت:

هما روستا، دوست دوران کودکی من درگذشت. من همراه با هما در دبستان باستان که دبستان ارامنه تهران بود در کلاس اول شبانه روزی بودم. بعد از کودتای 28 مرداد به یکباره دوست دوران کودکی من غیبش زد. مادرم به من گفت هما را به صورت قاچاق از مرز ایران رد کرده و به شوروی برده اند. بیاد آن دوران عکسی که با هم در دبستان گرفتیم و من تا به امروز آنرا حفظ کردم را در فیس بوک می گذارم.

او در خانواده‌ای اهل فرهنگ در تهران سال ۱۳۲۳ متولد شد. پدر او، رضا روستا، یکی از "۵۳ نفر" مشهور بود که به خاطر اندیشه‌های مارکسیستی و مخالفت با حکومت رضا شاه زندانی شدند.
رضا روستا که بعدها غیابا به اعدام محکوم شد توانست همراه با خانواده‌اش به اتحاد جماهیر شوروی بگریزد، جایی که دخترش هما تحصیلاتش را در مسکو و بعدها در بخارست در رشته نمایش به پایان رساند. بعد از درگذشت پدرش، اعضای خانواده در برلین شرقی مستقر شدند. (البته رضا روستا و خانواده اش پس از چند سال اقامت در مسکو به آلمان دمکراتیک منتقل شده و در برلین شرقی زندگی می کردند و شخص روستا با عنوان رئیس شورای متحده کارگران ایران با سندیکاهای جهان در ارتباط بود و دفتری نیز برای همین فعالیت در برلین شرقی داشت)

پیک نت 7 مهر

 
 

اشتراک گذاری: