ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اخبار و داده های اطلاعاتی چه می گویند

ماجراجوئی اطلاعات سپاه

فاجعه مکه و منا را آفرید؟ 
 
 
 
 

 

پس از واکنش های تند و متعدد درباره حادثه مکه و منا که طی آن نزدیک به 450 ایرانی کشته شدند، اکنون بتدریج سمت و سوی خبرها، سمت و سوی دیگری به خود گرفته است. هم ایران پیگیر مفقود شدگان ایرانی آن حادثه است و هم عربستان در اعلام نام و یا شناسائی و یا اطلاع از حال و روز آنها تعلل می کند. در این میان گفته می شود شماری از فرماندهان سپاه پاسداران و چهره های امنیتی جمهوری اسلامی در میان مفقود شدگان اند. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، عربستان سعودی آنها را یا از پیش شناسائی کرده و ربوده و دراختیار دارد و یا پس از حادثه آنها را شناسائی و ربوده است. اگر این پیش بینی واقعیت داشته باشد، باید در آینده اطلاعات قابل توجهی در باره محرمانه ترین امور سپاه و تشکیلات امنیتی آن فاش شود و اگر فاش هم نشود این اطلاعات به سرعت در اختیار اسرائیل و امریکا قرار خواهد گرفت.

برخی رسانه های عرب زبان منطقه مدعی شده اند که حادثه مکه پس از آن روی داد که عوامل اعزامی جمهوری اسلامی در میان حجاج قصد تحریک یک راهپیمائی خشونت آمیز را داشتند. این راهپیمائی باید پس از حادثه ای که منجر به کشته شدن شماری از حجاج ایرانی و غیر ایرانی می شد علیه حکام عربستان آغاز شود اما بر خلاف پیش بینی ها، بیشترین کشتار شامل حجاج ایرانی شد و ضمنا شماری از سازماندهندگان این طرح در جریان حج شناسائی و ربوده شده بودند و یا بعدا ربوده شدند که حالا گفته می شود آنها مفقود شده اند. با توجه به واکنش سریع نیروهای امنیتی و انتظامی عربستان برای جلوگیری از تبدیل حادثه به تظاهرات و راهپیمائی و بویژه اخباری که درباره بسته بودن خیابان های فرعی منشعب از محل حادثه توسط حجاج بازگشته به ایران فاش شده، احتمال اول زیاد است. یعنی شناسائی و شنود و حتی ربودن عوامل سازمانده حادثه و پیش بینی تظاهرات و جلوگیری از حرکت حجاج پس از اولین نشانه های حادثه به خیابان های اطراف.

از جمله نکاتی که مسئله مفقود شدگان را با توجه به آنچه در بالا آمد جدی تر می کند مسئله ناپدید شدن "رکن آبادي" سفير سابق ايران در لبنان است. کشوری که درتمام سالهای پس از انقلاب ایران، سفرای جمهوری اسلامی در آن از چهره های برجسته امنیتی و سپاهی بوده اند. نکته جالب اینست که جمهوری اسلامی می گوید رکن آبادی در میان حجاج بوده اما در میان کشته شدگان نیست و عربستان سعودی در اساس منکر حضور وی در حج امسال است. این در حالی است که جمهوری اسلامی عکسی را به نمایش گذاشته که رکن آبادی را در میان حجاج نشان میدهد. این اصرار و آن انکار به معنای غنیمت امنیتی پرقیمتی نیست که بدست عربستان افتاده و درحال تخلیه اطلاعاتی است؟

علاوه بر رکن آبادی، از افراد زیر نیز فعلا بعنوان اعزامی های سپاه پاسداران نام برده می شود که مفقود شده اند:

1- علي اصغر فولادگر، رئيس دفتر مطالعات راهبردي سپاه پاسداران

2- عمار مير انصاري،

3- سيد حسن حسني

رکن‌آبادي از سال ۲۰۱۰ تا آوريل ۲۰۱۴ سفير جمهوری اسلامی در لبنان بوده و قطعا دارای اطلاعات زیادی در ارتباط با حزب الله لبنان است و بعید نیست که افرادی از حزب الله لبنان در میان حجاج بوده و رهبری آنها را رکن آبادی برعهده داشته است. شکار او توسط اسرائیل و یا عربستان سعودی در حج امسال بی شک یکی از غنائم بزرگی است که بدست آنها افتاده است زیرا هم اطلاعاتی در باره حزب الله در لبنان، نقش حزب الله در سوریه و بویژه اطلاعاتی در باره حوثی ها و یمن می تواند از این طریق بدست بیآید.

ماجرای مفقود شدگان به دلائل بالا برای جمهوری اسلامی مهم تر از کشته شدگان و تبعات سیاسی آن مهم تر از فشارهای سیاسی به عربستان بدلیل وقوع این حادثه است. آن بی خردی که فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی خود به خرج داد و عربستان سعودی را تهدید به اقدام نظامی کرد، نشان داد که سپاه در حادثه مکه و منا ضربه دیده و از آن مهم تر در انتظار تبعات ناشی از افشاگری های مفقود شدگان است. در حقیقت عصبانیت سپاه از شکست طرحی است که در عربستان متحمل شد وحالا باید منتظر تبعات سیاسی – امنیتی آن درآینده نیز باشد. آیا چنین طرحی می تواند از روی سر رهبر جمهوری اسلامی که فرماندهی کل قوا را نیز بر عهده دارد و بیش از هر نهاد و ارگانی با آن در ارتباط لحظه به لحظه است انجام شده باشد؟ عقل و منطق می گوید خیر و به همین دلیل عصبانیت و تهدید عربستان از سوی وی نیز روی دیگر همان سکه ایست که فرمانده کل سپاه درسخنرانی تهدید آمیزش آن را به هوا پرتاب کرد تا ببیند کدام طرف آن بر زمین می نشیند! عربستان مفقودان را پس میدهد و یا تا آخرخط خواهد رفت و آنها را تخلیه اطلاعاتی کرده و سپس بعنوان مهره های سوخته رهایشان خواهد ساخت.

پیک نت 13 مهر

 
 

اشتراک گذاری: