ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 19 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نگرانی از آینده زبان فارسی

ریشه زبان فارسی را

مقامات و مردم با تیشه می زنند! 
 
 
 
 

 

یک مسئول در گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت:

از مشکلات اصلی کنونی زبان فارسی اشتباهاتی است که در کتاب‌ها، صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده در بین مردم رواج پیدا کرده است.

برای تصحیح نوشتار در کتاب‌های منتشرشده چندین بار با وزیر ارشاد جلسه داشتیم؛ ایشان دغدغه اعضای فرهنگستان را شنیدند و گفته شد که حجم زیادی از کتاب‌هایی که وزارت ارشاد به آن‌ها مجوز می‌دهد، درست ویرایش نشده‌اند. فرهنگستان زبان به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی خط و زبان فارسی را تدوین می‌کند که در صورت تصویب لازم‌ الاجراست. این سند به نهادهایی که با خط و زبان ارتباط دارند، ابلاغ می‌شود. مهم ‌ترین مکان برای آموزش درست زبان فارسی مدارس هستند و سالانه 130 میلیون جلد کتاب برای 13 میلیون دانش‌آموز منتشر می ‌شود. تلاش می کنیم بر اصلاح خط و زبان و درست ‌نویسی در کتاب‌های درسی تاثیر بگذاریم.

تعداد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی زیاد است؛ تعدادشان به حدود 100 شبکه می‌رسد و به علت تعدد شبکه امکان کار گسترده وجود ندارد. البته در فرهنگستان برای گسترش زبان فارسی و توسعه درست‌نویسی در صدا و سیما، دفتری برای ارتباط و همکاری با این سازمان داریم. امیدواریم مسئولان صدا و سیما با درک این‌ که زبان بخشی از هویت ملی ماست، به تاثیر رسانه بر زبان بیش از پیش توجه کند. مردم زیرنویس‌های سیما را می‌خوانند و اگر اشتباهی داشته باشد به صورت گسترده در جامعه فراگیر می‌شود.

برنامه‌ای مانند «خندوانه» بر موضوعاتی مانند نوشتن و... کار می‌کرد و موثر هم بود. اگر در بین برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما مثل برنامه «90»، «خندوانه» و یا قبل از نوبت‌های خبری یک برنامه کوتاه – ولو 20 تا 30 ثانیه‌ای – برای ترویح نوشتن درست فارسی و سخن گفتن صحیح فارسی  گذاشته شود، از هر نوع آموزشی موثرتر خواهد بود. پیش‌تر نیز چنین برنامه‌هایی ساخته می‌شد. برنامه‌های «فارسی را پاس بداریم» و «این‌گونه بنویسم» در صدا و سیما پخش می‌شد و موثر هم بود.

درباره‌ اشتباهات عمدی در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های گپ‌ زنی نیز باید بگویم: در متن‌های گفت‌وگو در این شبکه‌ها و برنامه‌های گپ‌ زنی افراد واژه‌ها را کوتاه می‌نویسند، برای نمونه «فکر می‌کنم» را به «فک کنم» تبدیل می‌کنند. این اشتباه به مرور زمان بر نوشتار صحیح کلمه تاثیری می‌گذارد و آیندگان فکر را به صورت «فک» یاد می‌گیرند.

این خطر وجود دارد که نسل جدید این روش را در مکاتبات‌، نوشته‌های رسمی‌، انشانویسی‌، مکاتبات اداری و... به کار ببرند. اگر امروز ساز و کاری برای جلوگیری از اشتباه‌ها بخصوص در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی نکنیم زمانی می‌رسد که خیلی دیر خواهد شد.

حیف است با فارسی بعنوان میراث هزار ساله را در 10- 20 سال نابود کنیم.

پیک نت 19 مهر

 
 

اشتراک گذاری: