ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 19 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

روحانی در آستانه جلسه "برجام" مجلس

به فعالان اقتصادی امریکائی گفتم

بیائید ایران سرمایه گذاری کنید! 
 
 
 
 

 

ما در مذاکرات هسته ای تنها به دنبال این نبودیم که به توافق هسته‌ای برسیم و فقط مشکل هسته‌ای حل شود، بلکه به دنبال ایجاد فضای جدیدی در منطقه و جهان بودیم که خوشبختانه با انجام توافق هسته ای امروز به این شرایط جدید رسیده‌ایم.

این سخن روز گذشته (یک روز پیش از جلسه مجلس برای رای به "برجام") حسن روحانی در اولین همایش بین المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال است.

او اضافه کرد: برای این که کشوری بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشد و به آینده امیدوار باشد و به حرکت سیاست‌هایی که چارچوب‌های حرکت اقتصادی را تعیین می‌کند اطمینان داشته باشد باید بتواند از لحاظ اقتصادی قدم‌های مهم ، محکم و با ثباتی را برای رفع مشکل بردارد. بنای دولت تقویت بخش خصوصی و اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است. به همین دلیل لازم بود تا مانع تحریم را که دیواری پیش روی فعالان اقتصادی ما بود را برداریم و فضای سیاسی را در منطقه و جهان به فضای مناسبی تبدیل کنیم.

آسیا ، اروپا ، آمریکا و دیگر کشورهای جهان به دنبال رابطه اقتصادی با ایران هستند. من در سفر اخیر خود برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی آمریکایی داشتم آنها را به حضور برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کردم.

یکی از مدیران معروف اقتصادی آمریکا از من می‌خواست که دولت ایران دولت آمریکا را برای برداشتن موانع پیش روی آنها تشویق کند. در حالی که هیچ وقت ایران مانع حضور سرمایه گذاران آمریکایی در ایران نبوده است و همیشه تحریم‌ها را آنها شروع کردند.

در شرایط جدید آماده میزبانی از همه کارآفرینان خارجی در صورتی که سرمایه تکنولوژی وارد ایران کنند هستیم، تا بخشی از بازار 80 میلیونی در اختیار آنها قرار گیرد و بازار صادراتی مشترکی برای هر دوی ما ایجاد شود.

کاهش قیمت نفت همیشه در کشور ما بر اقتصاد بخش دولتی و بخصوص بخش خصوصی که وابستگی بیشتری به نفت و گاز دارد، تاثیر می‌گذارد. ما از تابستان پارسال با کاهش 50 و 60 درصدی قیمت نفت مواجه شدیم.

مذاکرات هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی در تاریخ دیپلماسی جهان است که در یک مساله‌ی پیچیده‌ی بین‌المللی ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بوده و بعد از دو سال تلاش و مذاکره به نقطه‌ای رسید که دولت در روز اول اعلام کرد که هدف ما در مذاکرات برد- برد است. که به آن دست یافتیم.

البته یک گروه‌های افراطی در این گوشه و کنار مخالف هستند که اینها هیچ وقت از تعادل و اعتدال خوشحال نیستند و نانشان در دعواست. تعداد اندکی هستند که باید به هر حال تحملشان کرد. برای آنها آسمان تپیده‌ است و سخت است ببینند روابط ایران با جهان احترام آمیز شده است.

انتخابات در همه کشورها با همه زیبایی‌هایش درد سرهایی را هم به همراه دارد. در آمریکا به خاطر در آستانه انتخابات بودن، توافق هسته‌ای دچار فراز و نشیب شد و در ایران هم اگر فراز و نشیب است باز موضوع انتخابات است. در حالی که توافق ربطی به کنگره نداشت آمریکایی‌ها آن را به کنگره بردند. این توافق در سازمان ملل به تصویب رسیده است و یک موضوع داخلی یا دو جانبه نیست که با آن این چنین برخورد می‌کنند. این داستان باعث شد اجرای توافق چند ماه به تعویق بیافتد و ما فعلا در این فراز و نشیب معطل شده‌ایم.

به روز اجرای توافق نزدیک می‌شویم وبی تردید شاهد یک جهش در حرکت در رونق اقتصادی تعامل با دنیا، حضور سرمایه گذاران خارجی و ورود فناوری خواهیم بود. یکی از مشکلات ما این است که در این چند سال به خاطر تحریم و موانع، فناوری کمتر وارد کشور شده است .

پیک نت 19 مهر

 
 

اشتراک گذاری: