ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 20 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تظاهرات مردم ترکیه

علیه دولت این کشور گسترش یافته!

بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

خشم و نفرت مردم ترکیه، پس از انفجاری که روز گذشته در جریان یک راهپیمائی اعتراضی در آنکارا روی داد و جان نزدیک به یکصد تن از تظاهر کنندگان را گرفت، موج بزرگ خشم علیه دولت این کشور بالا گرفته است. تمام شعارهای اعتراضی علیه دولت و دست داشتن آن در انفجار روز شنبه است. علاوه بر تظاهرات و اعتراضات خودجوش مردم در شهرهای ترکیه، قرار است فردا و پس فردا بدعوت احزاب اپوزیسیون دولت ترکیه در این کشور تظاهرات و راهپیمائی انجام شود. از تمامی کارمندان دولت، معلمان و محصلان خواسته شده در این دو روز  دست از کار بکشند.

 

وزارت کشور و اداره امنیت ترکیه صحبت از نقش داعش در این انفجار کرده است اما هیچکس چنین ادعائی را نپذیرفته است. دو هفته پیش اردوغان گفته بود " داعش و  پ ک ک از نظر ما تروریست هستند. ولی داعش در درجه دوم قرار دارد زیرا تهدیدی خارج از مرزهای ما است و پ ک ک تهدید داخلی."

حالا مردم ترکیه معنای این سخن وی را در انفجار روز شنبه درک کرده اند.

برخلاف نظر حکومت، حزب حاکم و حتی حزب جمهوریت خلق، انفجار در قلب تظاهرات مسالمت آمیز مردم در آنکارا صرفا یک حادثه تروریستی نبود، بلکه نشانه عزم حکومت برای سرکوب مردم و نشان دادن چنگ و دندان به میلیون ها کرد و ترکی بود که در انتخابات 3 ماه پیش به حزب حاکم رای ندادند.

دو روز قبل از میتینگ خونین صلح در آنکارا، یکی از منسوبان حزب حاکم به اسم "سدات پکر" که دارای سابقه مافیایی و پان ترکیستی است میتینگی در حمایت از اردوغان و حزب حاکم در شهر "ریزه" برگزار کرد. این شهر زادگاه اردوغان است. وی در این میتینگ گفته بود: "از فردا خون در ترکیه جاری خواهد شد." و روز گذشته این خون در آنکارا جاری شد.

حزب کمونیست ترکیه نیز با صدور بیانیه ای از اعتصاب و تظاهرات فردا و پس فردا (دوشنبه و سه شنبه) حمایت کرد.

ترجمه دقیق جمله "سدات پکر" چنین بود: "اردوغان را می پرستیم و در این راه حمام خون راه خواهیم انداخت."

استعفای دولت، می رود تا به شعار اصلی اکثریت مردم و معترضان تبدیل شود. در همین حال دولت برای فرار از تله ای که در آن افتاده است، در یک خبر جعلی، مدعی شد که یک هواپیمای میگ روسی به آسمان ترکیه تجاوز کرده و اف 16 های ترکیه این هواپیما را مجبور به ترک آسمان ترکیه کرده اند. امید دولت آنست که یک فضای جنگی در کشور بوجود بیآورد، مردم را از تجاوز خارجی بترساند و ضمنا اخبار انفجار آنکارا را در حاشیه قرار بدهد. این خبر که تنها یک خبرگزاری آن را منتشر کرده بود، بلافاصله از سوی روسیه تکذیب شد و این ترفند نیز نگرفت. همه شواهد نشان میدهد که ترکیه می رود برای تغییراتی حداقل در سیاست های دولت و حداکثر تغییر دولت. اما هنوز زود است که پیش بینی کرد رئیس جمهور در این اعتراضات حذف می شود، بویژه که بزودی اول نوامبر می شود و انتخابات باید برگزار شود و توجه مردم عمدتا به سوی این انتخابات خواهد رفت. انتخاباتی که حدس زده می شود بیش از انتخابات 3 ماه پیش مردم در آن شرکت کنند تا با رای خود یکبار دیگر و وسیع تر به اردوغان بگویند: نه!

پیک نت 20 مهر

 
 

اشتراک گذاری: