ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 12  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نخستین دبیرستان یزد

که با همت زرتشتیان منطقه ساخته شد 
 
 
 
 

 

این نخستین دبیرستان دولتی در شهر یزد است که طراح آن یک معمار فرانسوی بود و سازندگانش استادکاران ایرانی. بنای آن در ۱۵ فروردین ۱۳۰۵ آغاز و نخستین سنگ بنای آن با حضور "علی‌اصغر حکمت" وزیر دانشمند فرهنگ و معارف وقت بنا نهاده شد و سپس در حضور وی در فروردین‌ ماه ۱۳۱۳ افتتاح و به "ایران ‌شهر" نامگذاری شد.

کف حیاط مدرسه با آجر فرش شده، دیوارها با آجر  نماسازی شده و در نمای آن بیش از 11 هزار مترمربع کاشی لعابدار به کار رفته‌ است.

زمانی این دبیرستان ساخته شد، شهر یزد آب لوله‌کشی نداشت اما این دبیرستان، آب و سرویس بهداشتی داشته و شیرهای آب خوری و حتی شیرهای آب باغچه‌ها به منبع آبی در طبقه دوم وصل بوده که آب آن با چرخ چاه و از چاه چهل‌گز تامین می‌شده  است.

این دبیرستان که همچنان دائر است در سال 1377 در لیست آثار ملی میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. هنوز، هرسال، فارغ التحصیلان رشته های ریاضی و فیزیک،‌ علوم تجربی و علوم انسانی از آن مرخص می شوند.

دبیرستان ایرانشهر ۲۰ کلاس درس، پنج اتاق اداری، یک کتابخانه و سالن مطالعه، آزمایشگاه، دو سالن چند منظوره،‌ آمفی‌تئاتر، زمین فوتبال بزرگ و یک زمین فوتبال گل‌کوچک، دو زمین بسکتبال و یک زمین والیبال و یک زمین هندبال نیز دارد و در بخشی از مدرسه نیز موزه علوم طبیعی استان یزد برقرار است.(این گزارش همراه با عکس از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده اما ننوشته که بانی بنیانگذاری این مدرسه زرتشتیان یزد بوده اند)

پیک نت 12 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: