ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

برای یکسال دیگر

پارلمان ترکیه، مجوز جنگ

در سوریه و با کردها را تمدید کرد 
 
 
 
 

 

بدنبال تشکیل دولتی ائتلافی که عملا ترکیب آن را رئیس جمهور این کشور "اردوغان" تعیین کرد و ماموریت آن برگزاری تجدید انتخابات پارلمانی در اول نوامبر است، پارلمان ترکیه مجوز ارتش این کشور برای عملیات نظامی در سوریه و عراق را به مدت یک‌ سال تمدید کرد.

این درحالی است که گفته می شود، اردوغان در پی اجرای برنامه تشدید جنگ در سوریه و عراق است تا به بهانه شرایط جنگی در کشور، تجدید انتخابات پارلمانی این کشور را تا یکسال به عقب بیاندازد که اگر چنین شود، او بی اعتناء به نتایج انتخابات پارلمانی سه ماه پیش، همچنان قدرت و دولت را دراختیار خود خواهد داشت. در انتخابات سه ماه پیش، حزب توسعه و عدالت که حزب حاکم است نتوانست به اکثریت مطلق دست پیدا کند و همه ناظران سیاسی داخلی و خارجی ترکیه نتیجه آن انتخابات را شکستی برای اردوغان ارزیابی کردند. اردوغان در نظر داشت که در صورت بدست آوردن اکثریتی که طالب آن بود، قانون اساسی را در جهت قدرت فردی در ترکیه تغییر بدهد. امری که همچنان برای دستیابی به آن نقشه می کشد و تجدید انتخابات و تعویق انتخابات و رای پارلمان به عملیات نظامی ارتش ترکیه در جهت آنست. پارلمان ترکیه با ترکیب پیش از انتخابات سه ماه پیش و بی اعتناء به نتایج آن انتخابات به کار خود ادامه میدهد.

خبرگزاری فرانسه، در همین ارتباط گزارش داد که پارلمان ترکیه، عملیات ارتش ترکیه در سوریه به بهانه مقابله با داعش صورت می گیرد، اما کسی این هدف و بهانه را جدی نمی گیرد. عملیاتی که به بهانه آن دولت ترکیه جنگ در مناطق کردنشین این کشور را از سر گرفت. این درحالی است که در انتخابات 3 ماه پیش حزب دمکراتیک خلق ها که کردهای ترکیه از آن حمایت می کنند موفق به کسب 11 درصد آرای انتخاباتی شد و با همین در صد رای صاحب 81 کرسی پارلمانی. این نتیجه به پارلمان نرسید و اردوغان تجدید انتخابات را در دستور کار دولت قرار داد و اکنون این احتمال قوی است که دولت تا زمان تجدید انتخابات حزب دمکراتیک خلق های ترکیه را به بهانه جنگ با کردهای ترکیه منحل اعلام کند تا بتواند هم بخشی از آرای سرگردان بین حزب حاکم و دیگر احزاب پخش کند و هم از حضور یک حزب پرقدرت کرد در پارلمان جلوگیری کند.

پیک نت 16 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: