ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مشکل نه پناهجویان

بلکه بوجود آورندگان

جنگ در افریقا

و خاورمیانه اند!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا 
 
 
 
 

دوشنبه 14 سپتامبر  توافقنامه شنگن (نقل و انتقال آزاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا) بطور جدی و موثر در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا متوقف شد. نشست وزیران امور داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بطور اضطراری در بروکسل تشکیل شد بدون هیچ توافقی در زمینه پذیرش جنگ زدگان سوریه، لیبی، افغانستان و نیجریه پایان یافت.

آلمان تصمیم به تجدید کنترل مرزی گرفت. به گفته وزیرداخله  آلمان "کنترل مجدد مرزها بازگشت به روش‌های منظم برای ورود مردم به کشور است."

شماری از اعضای کشورهای اتحادیه اروپا در پی تصمیم و انتخاب برای بستن مرزها و استقرار ارتش در مرزهای کشور خود میباشند. نشست فوق‌العاده وزرای داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بحث در مورد توزیع پناهجویان جنگ زده بین کشورهای عضو اتحادیه در بروکسل برگزار شد. در این اجلاس هیچ مکانیزم و سیستم "اجباری ویا دائمی" آنچنان که رئیس کمیسیون اروپا از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرده بود به نتیجه نرسید. با وجود این یک توافقنامه ناچیز برای توزیع 40 هزار جنگ زده بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به خاک ایتالیا، یونان رسیده‌اند به تصویب رسید. با این وجود در بین رهبران اروپا هنوز هم گوشی شنوا برای شنیدن صدای صدها هزار جنگ زده وجود ندارد. حتی زمانی که کشتی پناهندگان در سواحل جزیره "ارما کو نیس" در یونان  غرق شد و 15 کودک از جمله چهار نوزاد جان باختند. تصاویر این حادثه خوفناک در هیچ رسانه و روزنامه ای منعکس نشد. آلمان بلافاصله چهره واقعی خود را نشان داد و دستور بستن مرزهای خود با اتریش را داد و به این تریب توافقنامه دوبلین پایان یافت.

در پی این تصمیم دولت آلمان؛ کشورهای اتریش، مجارستان و اسلواکی نیروهای مسلح خود را  در مرز ها مستقر کردند. این در حالی است که رئیس دولت لهستان آمادگی خود را برای مخالفت با طرح پیشنهادی رئیس کمیسیون اروپا برای استقرار یک مکانیزم هماهنگ برای تخصیص سهمیه هر کشورعضو اتحادیه اروپا برای پذیرش 120 هزار جنگ زده بار دیگر تکرار کرد.

اکنون این سئوال مطرح است که رهبران اتحادیه اروپا در مورد چه مطالبی در اجلاسی که به شکست انجامید بحث کردند؟

در مرکز بحث ها در این اجلاس طرح ایجاد "نقاط مهم" یعنی مراکز تفکیک که اتحادیه اروپا در مجارستان و ایتالیا و یونان و اسپانیا برای تفکیک وجدا کردن پناهندگان احداث می کند قرار داشت. مرکزی که زنان و مردانی که از جنگ فرار کرده‌اند جدا از هم با کسانی باشند.

وزیر سابق فرهنگ کشور مالی در هفته گذشته از تریبون جشنواره روزنامه اومانیته در این زمینه گفت: "پناهجویان کسانی هستند که از جنگ اقتصادی که توسط ثروتمندان علیه مردم آفریقا و خاورمیانه برپا شده گریخته اند."

لبنان تاکنون میزبان 1.1 میلیون پناهنده جنگ سوریه بوده است. یعنی معادل یک چهارم جمعیت کشور لبنان. این نمونه ایست از عواقب ناشی از آن بی ثبات سازی خاورمیانه و آفریقا.

 

http://www.humanite.fr/les-refugies-victimes-du-chacun-pour-soi-des-etats-de-lue-583792   .    .

پیک نت 26 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: