ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

13 مرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

7 محور سخنان عراقچی در جلسه خصوصی صدا و سیما

عراقچی چه نکاتی را

در جلسه خصوصی فاش کرد؟

 
 
 
 
 

ماجرای دیدار عراقچی معاون ظریف و عضو ارشد تیم مذاکرات اتمی با مدیران صدا و سیما و افشای حرف هائی که وی بصورت خصوصی دراین دیدار زده و صدا و سیما آن را عمومی کرده، مثل یک خبر زنجیره ای در بسیاری از سایت ها و فیسبوک ها منتشر شد. البته رسانه های داخل کشور با سانسور بسیار.

این که صدا و سیما و مدیرانش رفتاری همانند مجلس و نمایندگانش در برابر دولت دارند، سخن تازه ای نیست و این که اعتمادی به آنها نیست و نباید هیچ حرف و سخنی که افشای آن علیه منافع ملی ایران باشد با آنها مطرح شود نیز قطعی است، حتی اگر رازی نباشد که فاش شدن آن متوجه ضرر به دولت باشد اما به جنگ روانی با دولت و مردم کمک کند. چنان که سخنان عراقچی در جلسه یاد شده (10 مرداد جاری) در صدا و سیما. ابتدا ببینیم او چه گفته بود که سایت خبری صدا و سیما آن را منتشر کرد و پس از اعتراض تند عراقچی آنرا پس از ساعتی حذف کرد و مدعی شد که براثر یک اشتباه فنی این سخنان منتشر شده است.

عراقچی در آن جلسه گفته بود:

1- اگر ایران بخواهد سراغ بمب برود، توافق هسته ای با قدرت های جهانی "شکستی کامل است"، اما اگر به دنبال غنی‌سازی مشروع بین‌المللی و برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز باشد، این توافق "پیروزی بزرگی" است.

2- "اگر برنامه هسته‌ای کشورمان را بخواهیم صرفا با معیارهای اقتصادی بسنجیم خسرانی بزرگ است، یعنی اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلا تصورش را نمی‌توانیم کنیم، اما ما این هزینه‌ها را برای عزت، استقلال و پیشرفت‌مان داده‌ایم برای اینکه زیر بار زورگویی دیگران نرویم.

3- حسین فریدون، برادر رئیس جمهور دخالتی در مذاکرات نداشت، تنها رابط تیم مذاکره کننده با رئیس جمهور بود که گاهی به زبان سمنانی و گاه حتی به زبان "سرخه ای" که پیچیده تر از زبان سمنانی است از وین با رئیس جمهور تماس می گرفت.

4- مقام رهبری در ارتباط با باقی ماندن دست کم هزار سانتریفیوژ در تاسیسات فردو، گفته بودند که این تاسیسات "ارزش علمی و صنعتی" ندارد، بلکه "ارزش فردو به این است که نمی‌شود به آنجا حمله کرد." در طول مذاکرات اخیر نیز ایشان دو بار پیک‌هایی را اعزام کردند که برای ما پیغام‌هایی آوردند.

5- "دوستان سپاهی و نظامی ما می‌دانند که شب‌هایی بود حدود سال‌های مثلا ٨۶-٨٥، که ما هر شب با این نگرانی که فردا صبح ممکن است تمام امکانات لازم برای حمله به ایران را دورتادور ایران چیده باشند می خوابیدیم. در آن مقطع حمله به ایران فقط به اراده سیاسی آقای اوباما مانده بود که تصمیم بگیرند و بزنند."

6- تصویب برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در مجلس به صلاح نیست زیرا مجموعه‌ای اقدامات داوطلبانه در برجام است که اگر مجلس آن را تصویب کند تبدیل به اقدامات اجباری می‌شود.

7- روند قانونی که مقام رهبری در ارتباط با توافق هسته‌ای به آن اشاره کرده اند، در ارتباط با مجلس نیست و ایشان در دو سه باری که به این موضوع اشاره کرده اند اسمی از مجلس نیاوردند.

پیک نت: این اطلاعات، در حقیقت اطلاعاتی نیست که به فعالیت اتمی و مذاکرات اتمی لطمه بزند، اما نکاتی هست که قطعا رهبر جمهوری اسلامی تمایل نداشته علنی شود. از جمله نقش مستقیم او در مذاکرات و تفاهم اخیر اتمی تا حد تعیین تعداد سانتریفیوژهای "فردو" و دلیل اهمیت آن. و نکته بسیار مهم دیگر، خطر حمله نظامی به ایران و بمباران تاسیسات اتمی در سالهای دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد است که او شدید ترین شعارهای تحریک آمیز را میداد و خود رهبر جمهوری اسلام نیز بر این آتش نفت می پاشید. از جمله با اظهار نظرهای تحریک آمیزش علیه اوباما که نمونه مهم آن سخنرانی در مشهد است که در ارتباط با پیام اوباما مدعی شد اوباما با دستکش آهنین حرف می زند. این درحالی است که حالا عراقچی فاش می کند که اگر اوباما مخالفت نکرده بود ایران بمباران شده بود! این واقعیات نشان میدهد که چگونه با سرنوشت مملکت و مردم بازی می شود بی آن که مردم درجریان واقعیات پشت صحنه باشند.

و اما سخنان عراقچی حاوی نکته مهم دیگری برای پیک نت و خوانندگان آن نیز هست. همگان به خاطر دارند که در همان مقطعی که عراقچی به آن اشاره می کند و می گوید ایران در آستانه بمباران بود، پیک نت بی وقفه روی این خطر پافشاری می کرد و تسلیم پیام ها و نظرات شماری از خوانندگان و حتی دوستان دور و نزدیک خود نشد که مدعی بودند پیک نت خبر حمله به ایران را بزرگ نمائی می کند! ما به سیاست خود ادامه دادیم و خوشحالیم که اکنون پس از سالها امثال عراقچی فاش می کنند که آن خطر چقدر جدی و نزدیک بوده و سیاست افشاگرانه و هشدار دهنده پیک نت درست و دقیق.

پیک نت 13 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: