ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی هاشمی در دانشگاه آزاد

عده ای بیسواد، مانع آمدن

تحصیلکردهای خارج اند 
 
 
 
 

 

هاشمی‌رفسنجانی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی گفت:

دکتر روحانی که از ابتدای آغاز دانشگاه آزاد در جریان کار ما بودند چند روز پیش بخشی از مسائلی که می‌دانستند را بیان کردند. از او تشکر می‌کنم که دانشگاه آزاد را فراموش نمی‌کند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلاتی که دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد دارند را برطرف می‌کند. همانطور که دکتر روحانی گفته کسانی که از دور در دانشگاه‌ ها دخالت دارند، دستشان را بردارند و بگذارند دانشگاه‌ها به کار خود ادامه بدهند. روحانی از این جهت این صحبت‌ها را مطرح کرده که این دانشگاه، علاوه بر اینکه غیردولتی است، آزادتر از دانشگاه‌های دولتی است، اما اگر مشکلاتی برای این دانشگاه ایجاد می‌کنند بیشتر نباشد کمتر نیست. دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها باری بر روی دوش دولت نیست، بلکه باری هم از روی دوش دولت بر می‌دارد.

در آن زمان حدود 150 هزار دانشجو در کشور در حال تحصیل بود و میلیون‌ها جوان فارغ‌التحصیل مدارس بودند که آرزوی رفتن به دانشگاه را در ذهن خود داشتند، اما پس از کنکور عده کمی از آنها قبول می‌شدند. در آن دوران دولت در حال جنگ بود و امکانی برای تاسیس و توسعه دانشگاه‌ها نداشت، ولی ما با تحقیقات و مطالعاتی که انجام داده بودیم به این نتیجه رسیدیم که مشکلات واقعی مردم ما در عدم تحصیلات است.

ما ریشه مهمترین مشکلات کشور را در عدم تحصیلات مردم می‌دیدیم. نباید راهبندان کرد بلکه باید راه را باز کرد. یکی از مشکلات کشور ما این است که به خاطر برخی ملاحظاتی که هیچ مبنایی ندارد بعضی خیلی از راه‌ها را می‌بندند. این در شرایطی است که اگر دست استعداد‌ها را باز بگذاریم مردم و به ویژه تحصیلکرده‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند.

دانشگاه آزاد توانسته است از مرحله اول یعنی مقاطع کاردانی و کارشناسی شروع کند و امروز نیز توانسته به خوبی وارد مرحله‌ی کارشناسی ارشد و دکترا شود. در دو سالی که دوباره دانشگاه برگشت کارهای خوبی در این زمینه آغاز شده است.

 

عده‌ای می‌گفتند که شما با تاسیس دانشگاه آزاد کارخانه بیکارسازی ایجاد کرده‌اید، این در حالی است که آنها که تحصیل نکرده‌اند نیز بیکارند. اما در این شرایط اگر دست آن کسی که تحصیل کرده و بیکار است را باز بگذاریم خود می‌تواند آغازگر حرکت مناسبی باشد و راه را برای خود و حتی سایرین باز کند.

یکی از راهبندهایی که در کشور وجود دارد این است که عده‌ای کم سواد مانع می‌شوند که خیلی از تحصیل‌ کرده‌های خوب و خوش ‌نیت و دلسوز از خارج بیایند و تجربیات خود را در اختیار مردم قرار بدهند. امروز در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد 2 سامانه آزاد اکسپو و پرتال ساها رونمایی شد که این دو سامانه می‌توانند دانشگاه آزاد را محور توسعه دانش بنیان قرار دهند. با تاسیس ساها حدود 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه فنی و علمی در یک پایگاه در معرض دید همه دانشگاهیان داخل و خارج قرار می‌گیرد و با استفاده از این سامانه همگان می‌توانند از آزمایشگاه‌های دیگر استفاده کنند. با رونمایی از این دو پایگاه اطلاعاتی از سرمایه گذاران دعوت می‌شود که از مجموع دستاوردهای دانشگاه آزاد بازدید کرده و هر کدام را که مورد توجهشان بود برای تجاری سازی درخواست دهند.

برای دانشگاه آزاد مزاحمت ایجاد نکنید. زمانی که ما می‌خواهیم رئیس دانشگاه را تغییر دهیم باید زمان زیادی را در راهروهای شورای انقلاب فرهنگی بگذرانیم تا پس از یک یا دو سال بتوانیم کار خود را انجام دهیم. باید بگذارند که دانشگاه‌ها کار خود را بکنند.

«شرایط کار برای دانشگاه آزاد سخت است چرا که کاری می‌کند که حسادت پشت سر آن است» عده‌ای نمی ‌فهمند و صحبت‌هایی مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز ذاتشان مزاحم است.

امروز مشاهده می‌کنید کسانی برای دانشگاه آزاد مزاحمت ایجاد می‌کنند که قبلا در اینجا درس خوانده و بزرگ شده‌اند، اما الان به جاهایی همچون مجلس شورای اسلامی رفته‌اند و برای دانشگاه ایجاد مزاحمت می‌کنند.

پیک نت دوم خرداد

 
 

اشتراک گذاری: