ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10  خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

صدا و سیما بر محبوبیت او افزود

بازتاب وسیع سانسور خبر

سفر سید حسن خمینی به گرگان 
 
 
 
 

 

استقبال کم‌نظیرِ مردمِ گرگان از آقای سید حسن خمینی، همه ارزش‌های خبری را داشت. درمقابل؛ پوشش وسیع اخبارِ مربوط به نشست دلواپسان مخالف دولت در مشهد، نشان میدهد که حضور برخی عناصر تندرو در خبرگزاری صدا و سیما، باعث شده اخبار تفرقه‌انگیز بیشتر تولید و پخش شود.

قادر باستانی که مدرس علوم ارتباطاعات است در همین زمینه به ایلنا گفته است: بایکوتِ خبر استقبال مردم گرگان از حجت‌الاسلام حسن خمینی در رسانه‌ ملی، نشان می‌دهد واحد مرکزی خبر صرفاً با تغییر نام و ساختار سازمانی، از سیطره تندروها خارج نمی‌شود و نیاز دارد آقای سرافراز با جدیت بیشتری به افراد غیر رسانه‌ای که سکان عمل را در آنجا در دست دارند، بپردازد و آن را به مدار حرفه‌ای و تخصصی خود بازگرداند.

در بدنه خبرگزاری صدا و سیما، عموماً روزنامه‌نگاران متخصص و کاربلدی حضور دارند که به‌ دور از تندروی، کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند، اما برآیند کلی آن که خروجی اخبار سازمان را می‌سازد، از فیلترِ افرادی می‌گذرد که بی‌توجه به مخاطب و نیاز کشور به آرامش، دستورکار خود را از محافلی می‌گیرند که اغراضِ سیاسی خاصی را در مقابله با دولت حسن روحانی دنبال می‌کنند. نتیجه تسلط این گروه، فاصله گرفتن مستمر رسانه ملی از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوام ‌زدگی و سطحی‌نگری در تحلیل‌ها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. فقدان تحلیل‌گران و مفسرین مستقل و توانمند، مخاطبان صدا و سیما را روز به روز تحلیل برده و بازار شبکه‌های خبری ماهواره ای را رونق بخشیده است.

رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به ویژه شبکه بی‌ بی‌ سی، بیش از آنکه نتیجه اقدام حرفه‌ای آن رسانه‌ها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلولِ ضعفِ مفرطِ خبرگزاری صدا و سیما در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در ده سال گذشته روند صعودی داشته است. امروز واحد مرکزی خبر به تخطئه و خنثی‌سازی موفقیت‌های دولت در مهار تورم و مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و به همین خاطر بخش مهمی از اقشار تاثیرگذار جامعه، منبع دریافت اخبار و اطلاعات خود را تغییر داده‌اند و رسانه‌های خبری فارسی زبان بیگانه، از این خلاء بزرگ به‌ خوبی استفاده برده‌اند و جایگاه آن را پیدا کرده‌اند.

پیک نت 10 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: