ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با سعید لیلاز

کابینه روحانی بموقع ترمیم شد

و مجلس ماهیت خود را نشان داد

 
 
 
 
 

سعید لیلاز از مفسران خوش فکر اقتصادی سیاسی در ایران است و تاکنون نیز چند بار چوب استقلال نظراتش را دراین عرصه خورده است. از جمله در جریان کودتای 88 که او نیز بازداشت شد.

بدنبال ترمیم کابینه روحانی سایت جماران با وی مصاحبه ای کرده که شاخص ترین نکات آن چنین است:

سخنان اخیر رئیس جمهور درباره رانت اطلاعاتی برخی رسانه ها حرف جدیدي نبود اما حرف درستی بود که بارها و بارها بین قوه مجریه و قوه قضاییه و همینطور بقیه حکومت و نهادها بصورت گفتگوها و گله مطرح شده است و اینها همه بازتاب دهنده واقعیات ساختار سیاسی ایران است.

مخاطب روحانی اصولگرایان بودند که به نظر من، اسم این جناح نباید اصولگرا باشد بلکه باید محافظ کار باشد. اصولگرا آدمی هست که به خاطر اهداف و ایدئولوژی خودش حاضر است هزینه بدهد اینها تقریبا از هیچ کاری فروگذار نمی کنند؛ لذا اسمشان هر چه هست اصولگرا نیست و بهتر است به آنها بگویید محافظه کاران (زیرا برای تخریب ها و دروغ ها و اتهاماتی که می زنند هزینه نمی دهند)

به نظر من، سخنان روحانی نه تنها کنایه به محافظه کاران بود بلکه اساسا مخاطب این حرف آنها بودند؛ چرا که در تمام چند دهه گذشته آنها بودند و هنوز هم هستند که طرفدار محدودیت آزادی بیان و کاهش قدرت تاثیر رسانه ها در کشور هستند.

فضای مطبوعات با چهار سال دوم آقای احمدی نژاد قابل مقایسه نیست اما از فضای مطبوعاتی دولت اول و دوم آقای خاتمی فرسنگ ها فاصله دارد. شما شاهدید که رسانه های رسمی و مکتوب تقریبا در ایران از کار افتاده اند و اگر طوفان و معجزه فضای مجازی که پدیده نوظهوری هست نبود معلوم نبود که وضعیت رسانه ها و مطبوعات در ایران به کجا می کشید؟  شادابی رسانه هایی که در دهه 70 و اوایل دهه 80 داشتند دیگر احساس نمی شود.

درباره گفته های آقای روحانی در باره تاثیرات لغو تحریم ها از سال گذشته تا به امروز هم باید بگویم:

در این حوزه شما باید با عدد و رقم صحبت کنید. واقعیت این است که صادرات نفتی ایران بیش از دو برابر شده است. ما از مرز صادرات سه میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در حال عبور هستیم که در تاریخ بعد از انقلاب این مورد بی سابقه بوده است. از اینکه به یک صادر کننده خالص فرآورده های نفتی تبدیل شده ایم، از اینکه تجارت خارجی ایران در حوزه غیر نفتی مثبت شده است و رشد قابل توجهی نشان داده ایم که به سطوح بی سابقه در این باره رسیده ایم.

تمرکزی که دولت در ترمیم کابینه روی پر مخاطب ترین وزارتخانه ها کرد نشان می دهد که دولت آقای روحانی به درستی و تقریبا به موقع دست به یک اقدام اساسی زد. ما حداقل در دو تا از آن سه وزارتخانه عملکرد ضعیفی را شاهد بودیم که با تعویض های مناسب، اولا آن بخش اصلاح شد و ثانیا پیام دولت به ملت بود که پیام سیاسی انتخابات سال 94 و سمت گیری آنان را دریافت کرده است و همچنین بازپرداخت یا باز پاسخ مجلس به دولت این بود که خیال مردم را از باب اینکه رأی شان هدر نرفته راحت کرد.

به نظر من، این قضیه حادثه مهمی بود و مقدار بسیار زیادی سمت گیری کلی مجلس دهم را روشن کرد و نشان داد که این مجلس چقدر مجلس معتدل و متعادلی است به ویژه هر سه کاندیداهایی که معرفی شده بودند در مسیر همین تفکر قرار داشتند.

با توجه به این ترمیم کابینه انتخابات سال آینده برای روحانی ساده خواهد شد؛ آن هم بدون رقیب جدی. ولی نباید این انتخابات را دست کم بگیرند و قوت در حوزه هایی که ترمیم صورت گرفت نباید باعث فراموشی اشکالات در سایر حوزه ها شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 آبان

 
 

اشتراک گذاری: