ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور روزنامه های یکشنبه

تفسیر رضائی از دو کودتای

88 در ایران و 95 در ترکیه

 
 
 
 
 


1- روزنامه اطلاعات در شماره یکشنبه، تیتر اول خود را به سخنان دکتر هاشمی وزیر بهداشت در استان البرز اختصاص داده و از قول دکتر هاشمی نوشت: در مرحله اول طرح تحول سلامت ده هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره برداری رسیده و تا پایان دولت یازدهم ده هزار تخت بیمارستانی دیگر به بهره برداری می رسد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در همین مورد از قول آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت نوشت: یازده میلیون نفر از اقشار محروم کشور در طرح تحول سلامت بیمه شده اند، و اکنون به یکصد هزار تخت بیمارستانی جدید نیازمندیم .

مدیر مسئول روزنامه کیهان در صفحه دوم خود با حمله به وزیر بهداشت در ستون "گفت و شنود" که به قلم خود شریعتمداری است، با ادبیاتی زشت و لومپنی نوشت: وزیر بهداشت گفته است قبل از دولت یازدهم مردم روی زمین زایمان می کردند، لابد وزیر بهداشت هم باید کف زمین به دنیا آمده باشد!

 

۲- روزنامه دنیای اقتصاد "ارگان اتاق بازرگانی" که این روزها به عناوین مختلف دولت را آماج حملات خود قرار میدهد در صفحه 12 شماره یکشنبه خود به انتقاد از اقدام دولت و بانک مرکزی پرداخت و پایین آوردن نرخ سود بانکی را تورم زا دانست! در ادامه همین حملات به دولت، آل اسحاق عضو رهبری حزب مؤتلفه و عضو اتاق بازرگانی در روزنامه اعتماد نوشت: روحانی به وعده های اقتصادی خود عمل نکرد. امروز در هر خانواده ای فرد بیکار وجود دارد. دولت مدعی است نرخ تورم را کاهش داده که با شک و تردید مردم روبه رو شده است.

در مقابل این نظرات، روزنامه جمهوری اسلامی در همین مورد از قول بیت الله ستاریان نوشت: کاهش نرخ سود بانکی در بلند مدت باعث رونق بازار مسکن خواهد شد.

 

۳- روزنامه همشهری امروز یکشنبه نوشت: نرخ برنج خارجی در گناوه به علت حذف "برنج وارداتی" از لیست "واردات ملوانی" توسط دولت، افزایش یافت. برنج محسن کیسه ۴۰ کیلویی از ۱۲۷ هزار تومان به ۱۷۵ هزار تومان رسید.

 

4- روزنامه آرمان یکشنبه 3 مرداد در صفحه 6 مصاحبه ای داشت با صادق زیباکلام که در آن گفت: من بر خلاف دکتر فرشاد مؤمنی که معتقد است تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند، اعتقاد دارم مشکل اقتصادی ما از اقتصاد دولتی است، روحانی به جای کلی گویی به مردم باید بداند اقتصاد دولتی به نتیجه نمی رسد!

 

5- روزنامه ایران در صفحه 13 خود به مناسبت سالگرد قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ به چاپ مقاله ای در مورد دلایل مشروطه خواه بودن قوام السلطنه پرداخت! در مقاله آمده است که قوام مشروطه خواه بود و فرمان مشروطه در ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ به خط قوام به امضای مظفرالدین شاه رسید. (گویا به صرف منشی مظفرالدین شاه بودن و نوشتن فرمان مشروطه، فردی مشروطه خواه می شود!)

 از لابه لای این مقاله، چندین اقدام به اصطلاح مشروطه خواهی قوام ذکر شده است:

- تصویب لایحه خلع سلاح مجاهدین (ستارخان...)

- سرکوب قیام کلنل محمد تقی پسیان

- سرکوب قیام میرزا کوچک خان

- واگذاری امتیاز نفت شمال به کمپانی امریکایی استاندارد اویل

- اقدام به انعقاد قرارداد با کمپانی امریکایی سینکلر به صورت مخفیانه و دور از چشم مجلس

- استخدام میلسپو امریکایی در سال ۱۳۲۱

نویسنده مقاله ادامه می دهد: در سال ۱۳۲۱ و نخست وزیری مجدد قوام به علت نزدیکی وی به امریکا، او مجددا مستشاران امریکایی از جمله میلسپو را به ایران دعوت کرد و همچنین هیئت مستشاری نظامی امریکا به ریاست سرهنگ شوارتسکوف را.

نویسنده مقاله ادامه می دهد: شاه در حالی در ۲۱ آذر به عنوان روز نجات آذربایجان جشن گرفت که دولت و ارتش نقشی در سرکوب آذربایجان نداشت.

(ظاهرا سواد تاریخی نویسنده مقاله نم داشته است!)

 

6- روزنامه رسالت به تقدیر از آیت الله اعرافی مدیریت جدید حوزه های علمیه و امام جمعه جدید قم پرداخت. کیهان ۱۵ تیر ماه نیز مژده آمدن ایشان را در ص۱۰ اینطور منعکس کرد: آیت الله علیرضا اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه قم با حفظ سمت ، مدیر حوزه های سراسر کشور شد. این آیت الله در نماز جمعه هفته گذشته با شدت به فیش های حقوق های نجومی حمله کرد و خواستار محاکمه گیرندگان آن شد. آیت الله اعرافی مدیر جامعه المصطفی است. همان بنگاهی که روزنامه شرق در تاریخ ۲۹ فروردین امسال نوشت این بنگاه ۲۵۶ میلیار تومان بودجه از دولت دریافت می کند. حالا پیدا کنید حقوق ۳۰۰ هزار تومانی امام جمعه را!

 

7- تنها مطلب مهم روزنامه "وطن امروز" آن بود که آن به نقل از خبرگزاری فارس نوشت: در سال جاری ۱۶ هزار دام در شهرستان آبیک واکسینه شدند!

 

8- سوتی دادن محسن رضائی هم تقریبا در همه روزنامه های یکشنبه منتشر شده بود. ایشان که فرمانده سپاه در جنگ 8 ساله بود و آیت الله منتظری در آخرین ماههای پایان جنگ در بیانیه ای نوشت که "اشتباه بزرگ ما این بود که فرماندهی جنگ را به آدم نادانی مثل محسن رضائی دادیم"، دیروز در تفسیر کودتای نظامی ها در ترکیه که روزنامه شرق منتشر کرد تقریبا اعتراف به کودتای 88 کرد و گفت:

"برخی می گفتند که نظام ترکیه بهتر از نظام ایران است، حالا را ببینید که در کودتای ترکیه ده ها نفر کشته شدند در حالی که در سال ۸۸ بسیج و سپاه مجروح دادند اما کمترین آسیب به مردم رسید."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: