ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بندر "چابهار"

پل تجاری ایران، هند و افغانستان

 
 
 
 
 

 

روسای جمهوری هند و افغانستان امروز (دوشنبه) قرار است در تهران به میزبانی حسن روحانی موافقت‌نامه همکاری سه جانبه در مورد بندر چابهار را امضا کنند.

افغانستان و هند می خواهند از این طریق به دریای آزاد راه یابند.

اشرف غنی‌زی رئیس‌جمهوری افغانستان و ناندرا مودی نخست‌وزیر هند برای امضای توافقنامه چابهار به تهران می‌آیند.

قراراست بندر چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل شود. منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته 50 هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و 130 شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده است. در اولین گام‌ها افغانستان 15 کانتینر میوه خشک از طریق بندر چابهار به هندوستان ارسال کرده است. پیش از این فعالیت‌های صادراتی افغانستان از بندر گوادر انجام می‌شد، اما به‌علت محدودیت‌های سیاسی و هزینه‌های بالای ذخیره‌سازی و کندی تجارت، بندر چابهار به‌عنوان بندر جایگزین بنادر پاکستان در نظر گرفته شده است. بندر چابهار در 72 کیلومتری «بندر گوادر» در بلوچستان پاکستان ظرفیت انتقال 5.2 میلیون تن کالا را در سال دارد.

هندوستان نیز می خواهد ازطریق ایران به بازارهای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی راه پیدا کند. هند در دوازده سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در افغانستان سرمایهگذاری کرده که این میزان سرمایه گذاری در بین کشورهای منطقه بیسابقه است. سرمایهگذاری هندیها در استخراج معدن «حاجیگک» در افغانستان آغاز شده است. بندر چابهار برای لنگر انداختن کشتی‌های غول پیکر تجاری آماده می شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: