ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به مجلس آینده

دو گام اول مجلس دهم

چگونه برداشته خواهد شد! 
 
 
 
 

 

عمر مجلس نهم تمام است و بزودی مجلس دهم کار خود را شروع می کند. بررسی اعتبارنامه ها و انتخاب هیات رئیسه مجلس، دو اقدام اولیه مجلس آینده است. مجلسی که اگر شورای نگهبان سنگ اندازی نکند، یعنی به سنگ اندازی خود ادامه ندهد، با انتخاب 69 و احتمالا 70 (نتیجه جدال بر سر نماینده پنجم اصفهان هنوز معلوم نیست) می تواند کامل تشکیل شود و صندلی نمایندگی در آن خالی نماند.

از هم اکنون دو بحث جدی مطرح است. نخست این که اعتبار نامه خانم مینوخالقی، نماینده منتخب اصفهان در مرحله اول انتخابات که هفتم اسفند گذشته برگزار شد، باید از سوی وزارت کشور به مجلس داده شود تا مجلس درباره صلاحیت وی تصمیم بگیرد و نه شورای نگهبان پس از تائید صلاحیت و رای گیری، چون دلش نخواسته او را رد صلاحیت کند و آراء او را باطل. این بحث همچنان ادامه داد، اما بهر روی مسئله بررسی صلاحیت ها در آغاز مجلس مهم است. امری که از مجلس هفتم به بعد آن را زیر زمینی کردند تا مردم ندانند چه کسانی با چه سوابقی به مجلس راه یافته اند؟ چه کسی سابقه امنیتی داشته؟ چه کسی بازجوی زندان بوده؟ چه کسی فرمانده سپاه بوده؟ چه کسی آجیل مصباح یزدی را پخش می کرده؟ چه کسی سواد ندارد و از لات و لوت های شهرش بوده و شورای نگهبان و دولت احمدی نژاد او را کرده نماینده مجلس؟

اقدام دوم مجلس دهم در همان ابتدای کار، انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس است.

بازندگان انتخابات هفتم اسفند با این تمهیدات فکر می کردند مجلس را در اختیار خود نگه خواهند داشت:

- با رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان از میان اصلاح طلبان،

- جلوگیری از ورود به صحنه اسم و رسم دارهای اصلاح طلب،

- تاخیر شورای نگهبان در اعلام نهائی تائید صلاحیت شده ها با هدف ندادن فرصت تبلیغات،

- ممنوعیت های تبلیغاتی، حمله به جلسات سخنرانی اصلاح طلبان در جریان کارزار انتخاباتی،

- قفل کردن درهای صدا و سیما به روی غیر خودی ها و دادن کلید طلائی به خودی های باصطلاح اصولگرای تند رو و کنُد رو،

- انتقال نیرو(عمده بسیج حقوق بگیر) از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ

- گشاد کردن سر کیسه نامزدهای اصولگرا برای خریدن مردم و رای آنها

همه این تدابیر با هوشیاری مردم نقش برآب شد. حالا علم الهدا امام جمعه مشهد می گوید غفلت کردیم که تلگرام را نبستیم و به این دلیل انتخابات را باختیم. به زبان ساده غفلت کردیم و این گلوگاه را هم نبستیم و مردم را بی خبر نگه نداشتیم و از پل انتخابات نگذشتیم!

یک پیام کوتاه تصویری محمد خاتمی که ممنوع التصویر و خبر است و یک بیانیه کوتاه منتسب به هاشمی رفسنجانی - که در جدال با او از هیچ حربه ای غفلت نمی کنند -  برای اعلام 16 نامزد از لیست تائید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس خبرگان همه نقشه های آقایان را نقش بر آب کرد.

حالا مجلسی تشکیل می شود که آش نذری برای "قدرت" نمی پزد و زهر به کام دولت نخواهد ریخت. برای این مجلس باید هیات رئیسه انتخاب کرد. آنها که با تصور بردن این مجلس، حتی علی لاریجانی را هم جزو خوارج به حساب آورده و حسابشان را از او جدا کردند، حالا دعا می کنند که لااقل علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس باقی بماند. بقیه هیات رئیسه را می دانند که رفتنی اند. روی لاریجانی حساب کرده اند زیرا امیدوارند طرفداران دولت و اصلاحات و مستقل ها در مجلس به او بعنوان مغضوب اصولگرایان رای بدهند. واقعه ای که احتمالش کم نیست، اما اگر چنین شود نیز این علی لاریجانی دیگر علی لاریجانی تابع آن آقایان نخواهد بود.

با همین محاسبات است که محمد رضا باهنر، دبیر انجمن مهندسان، تشکل همسو با موتلفه اسلامی که چند دوره نایب رئیس مجلس بوده، روز گذشته در یک مصاحبه گفت: ترکیب اصولگرائی و یا اصلاح طلبی مجلس و این که کدام یک اکثریت آن را خواهند داشت به انتخاب هیات رئیسه آینده مجلس مربوط است. او که تیز هوشی کرده و با پیش بینی نتیجه انتخابات هفتم اسفند خود را کنار کشید و نامزد نشد تا مجبور نشود از صندلی نایب رئیسی بیاید پائین و روی صندلی نمایندگی بنشیند، اشاره به همین انتخاب رئیس برای مجلس کرد. یعنی ابقای علی لاریجانی در سمت ریاست مجلس. واقعه ای که در صورت وقوع نیز هرگز به معنای اکثریت داشتن اصولگرایان تند و کنُد در مجلس نیست، بلکه جدا شدن حساب علی لاریجانی از آن آقایان است.

به این ترتیب است که حدس زده می شود عارف و مطهری نایب رئیس اول و دوم مجلس آینده شوند. یادداشت کوتاه روز گذشته علی مطهری در اینستاگرامش نیز همین را می گوید:

او نوشت: "این روزها بسیاری از مردم و خبرنگاران از من می‌پرسند که آیا تصمیم نداری برای ریاست یا نایب رئیسی مجلس آینده در انتخابات هیئت رئیسه آن شرکت کنی؟

برای آنکه یک پاسخ عمومی داده باشم عرض می‌کنم که فعلا تصمیم دارم برای نایب رئیسی مجلس دهم کاندیدا شوم."

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: