www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اسفند ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آتش بس شکننده در سوریه

به خاتمه جنگ می انجامد؟

الناز گرجی

 
 
 
 

آتش بس یک ماهه ای که به خواست شورای امنیت سازمان ملل در سوریه اعلام شده، از هر سو کم و بیش نقض می شود اما در مجموع رعایت می شود، مگر در عفرین که هم ارتش ترکیه آن را نقض می کند و هم کردهائی که از سرزمین خود در عفرین در برابر تهاجم خارجی دفاع می کنند.

 

رئیس جمهور ترکیه با این بهانه که " در حال مبارزه با تروریسم هستیم به تصمیم آتش بس در عفرین پایبند نیستیم." آتش بس را نقض می کند و نیروهای کرد سوری به این دلیل که "تا زمانی که دولت ترکیه و داعش ما را تهدید می کنند حق دفاع از خود را محفوظ می داریم.".

روسیه نیز اعلام داشته که آتش بس شامل مبارزه با تروریست ها نمی شود و گروه های تروریست هم که اساسا آتش بس حالیشان نیست مگر امریکا تصمیم به جلوگیری از عملیات آنها بگیرد. به همین دلیل روز گذشته در سوریه طی یک عملیات تروریستی 29 تن جان خود را از دست دادند.

همه این تمهیدات برای دو مذاکره آینده در شهر "آستانه" قزاقستان و ژنو سوئیس بر سر خاتمه جنگ در سوریه است. روسیه و دولت بشار اسد روی قانون اساسی آینده سوریه متمرکز شده اند. مطابق طرح جدید قانون اساسی سوریه حکومت آینده در این کشور فدراتیو خواهد بود و انتخابات آزاد و سراسری تکلیف نهائی دولت را روشن خواهد کرد. کردهای سوریه که تا پیش از حمله ارتش ترکیه به عفرین با این طرح موافق نبوده و تصور کرده بودند امریکا از خود مختاری آنها حمایت خواهد کرد، با ورود ارتش ترکیه به عفرین متوجه حیله دو جانبه ترکیه و امریکا شده و فورا با دولت سوریه مذاکره و تفاهم کردند. تفاهم بر سر قانون اساسی فدراتیو که شامل کردهای سوریه نیز می شود و استقرار ارتش سوریه در عفرین برای دفاع از تمامیت ارضی سوریه که شامل عفرین و همه شهرهای کردنشین سوریه نیز می شود. بدین ترتیب عملا کردهای سوری در کنار ارتش سوریه قرار گرفته و در برابر ارتش ترکیه مقاومت می کنند.

همزمان با این رویدادها، روز گذشته تلویزیون روسیه 24 خبر بازداشت "صالح مسلم" دبیر اول سابق "حزب دمکراتیک مردم" (کردهای سوریه) را بعنوان یک اقدام تحریک آمیز اعلام داشت. صالح مسلم در جریان سفر به جمهوری چک در شهر پراگ پایتخت این جمهوری بازداشت شده است.

او برای جلب حمایت کشورهای اروپائی از مبارزه کردهای سوریه در برابر ارتش ترکیه به این کشورها سفر کرده بود. گفته می شود بازداشت او به خواست دولت ترکیه انجام شده است اما دراین مورد هیچ خبر رسمی انتشار نیافته و تلویزیون روسیه 24 نیز به چنین مسئله ای اشاره نکرد. این احتمال بدنبال آن مطرح شد که رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" خواهان استرداد صالح مسلم به ترکیه برای محاکمه دراین کشور شده است. یعنی همان طرحی که برای دستگیری وانتقال "اوجالان" رهبر کردهای ترکیه به اجرا گذاشته شد.

آیا دولت جمهوری چک به خواست دولت ترکیه عمل خواهد کرد؟ پاسخ مثبت به این سئوال دشوار است به دو دلیل

1- اتحادیه اروپا اکنون با ترکیه مناسبات خوبی ندارد و دولت این کشور را ناقض حقوق بشر می شناسد

2- در صورت چنین رویدادی کشورهای اروپائی با اعتراضات کردهای مهاجر در کشورهای مختلف اروپا روبرو خواهند شد.

همزمان با این تحولات رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" که روی پیروزی در جنگ عفرین سرمایه گذاری انتخاباتی کرده است مدعی شد که در جنگ عفرین بیش از 2 هزار  تروریست کشته شده اند و از قوای ترکیه نیز 80 نفر کشته شده اند.

اردوغان باز هم مدعی شد که جنگ عفرین را تا ادلب و منبج ادامه خواهد داد. او پیش از شروع جنگ عفرین نیز با خوشبینی اعلام کرده بود که در عرض یک هفته عفرین را فتح خواهد کرد و اکنون بیش از یکماه است که ارتش ترکیه در جنگ عفرین زمینگیر شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: