www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اسفند ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با سفر و دیدار دو رئیس جمهور

آغاز روابط استراتژیک

میان ازبکستان و تاجیکستان

روزنامه پراودا- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 
 

روز های نهم و دهم ماه مارس، شوکت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان به دعوت امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، جهت دیدار دوستانه به دوشنبه سفر کرد. اهمیت دیدار این دو رئیس جمهور برای کشورهای منطقه آنقدر بود که در صدر خبرها قرار بگیرد.

پس از سال ها رویارویی و روابط پر تنش میان ازبکستان و تاجیکستان، با سفر شوکت میرزایف به تاجیکستان دو کشور با امضای اسناد همکاری های مهم، به اتحاد استراتژیک دست یافتند. ابتدا بستن قرارداد انتقال برق از تاجیکستان به ازبکستان بسته شد که قرار است اوایل ماه آوریل به مرحله اجرا درآید. در این زمینه وزیر انرژی و منابع طبیعی تاجیکستان آمادگی دو کشور جهت احیای سیستم متحد انرژی در آسیای میانه را اعلام کرد. قرار داد سیستم متحد انرژی، زمان اتحاد شوروی بین کشورهای منطقه منعقد گردیده بود. این قرار داد، در سالهای گذشته به علت خروج ترکمنستان و ازبکستان از این قرار داد، منحل شده بود.

با گذشت یک سال از روی کار آمدن شوکت میرزایف، روابط تجاری بین دو کشور روند رو به گسترش را نشان می دهد. تا پایان سال 2017 روابط تجاری دو کشور همسایه، رشد 20 در صد یعنی تا 250 میلین دلار را نشان می دهد. پس از گذشت سال های طولانی، اوایل ماه مارس، ترانسفور موتورهای الکترونیکی ساخت کارخانه های تاشکند به تاجیکستان فرستاده شد. علاوه بر این، خط راه آهن گلوبا- آموزانگ، ترمیم و باز گشایی شد و دو کشور توانستند به شبکه راه آهن یک دیگر متصل شوند.

سفر شوکت میرزایف همراه هیات دولت و مدیران شرکت ها و سران دولتی مناطق مرزی ازبکستان با تاجیکستان را می توان یک رویداد مهم در روابط بین دو کشور تلقی کرد. در دیدار های رسمی بین مقامات طرفین 27 قرار داد در زمینه های مختلف به امضا رسید. یکی از مهمترین قرار دادها توافق رژیم ویزایی بین دو کشور است. شهروندان دو کشور می توانند به مدت 30 روز در کشور یکدیگر بدون ویزا اقامت داشته باشند. برای عبور و مرور افراد 9 نقطه مرزی باز گشایی شده است.

با باز گشایی راه های ارتباطی بین ازبکستان و تاجیکستان انتظار می رود مبادله کالا در سال جاری ابتدا به 500 میلیون، سپس به یک میلیارد دلار برسد. در عین حال تاشکند علاقمندی خود را جهت مونتاژ ماشین آلات کشاورزی، تولید محصولات نساجی و الکرونیکی و ساختمانی با مقامات دوشنبه اعلام کرده است.

یکی دیگر از رویداد مهم در روابط تاجیکستان و ازبکستان مشارکت تاشکند در تکمیل سد آب برقی راگون است که طی سال های متوالی ازبکستان با ساخت آن مخالفت می کرد.

با پایان گرفتن سفر شوکت میرزایف به تاجیکستان، رهبران دو کشور طی بیانیه مشترک از ایجاد روابط تاریخی استراتژیک دو کشور ابراز خرسندی کردند و اهمیت آن را علاوه بر استحکام روابط دوکشور، بر کل منطقه نیز موثر دانستند.

( یاد آوری می شود: آخرین بار 18 سال قبل اسلام کریمف رئیس جمهور سابق ازبکستان از دوشنبه دیدار کرده بود. سال های ریاست جمهوری کریمف، روابط دوکشور به حدی تیره شد که تا تهدیدهای نظامی پیش رفت. یکی از عوامل مهم نزدیکی دو کشور ازبکستان و تاجیکستان را باید ارتباط همه جانبه و موثر این دو کشور با جمهوری خلق چین دانست. روابطی که امکان می دهد تا این کشورها ضمن حمایت تکنولوژیکی و اقتصادی، از پشتبانی سیاسی- نظامی نیز برخوردار باشند. م).

http://gazeta-pravda.ru/issue/24-30667-13-14-marta-2018-goda/vizit-doveriya/

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: