www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 آذر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با سانسور رسانه های فارسی زبان بیشتر آشنا شویم

سفر یک روزه و فشرده

پوتین به سوریه، مصر و ترکیه
 
 
 
 

 

 

روزگذشته در یک سفر دیپلماتیک و فشرده، رئیس جمهور روسیه "پوتین" ابتدا وارد سوریه شد که مورد استقبال رئیس جمهور این کشور "بشار اسد" قرار گرفت. او در جمع نظامیان روسیه با اعلام پایان سرکوب داعش در سوریه و نقش تاریخی نیروی هوائی روسیه دراین سرکوب طی سخنان شورانگیزی خطاب به نظامیان روسیه گفت: "ماموریت تاریخی شما در سوریه به پایان رسید و اکنون می توانید با افتخار به میهن خود و به آغوش خانواده های خود باز گردید. البته این به آن معنا نیست که اگر بار دیگر تروریسم در سوریه سر بلند کند ما باز نخواهیم گشت و این سر را دوباره سرکوب نخواهیم کرد". تنها در 7 ماه گذشته 32 هزار نیروی تروریست در سوریه کشته شدند. ما نیز قربانیانی دادیم که آنها را قهرمانان کشور خود میدانیم. او پس از صرف چای در جمع نظامیان به محل مذاکره دو به دو با بشار اسد رفت و مدتی طولانی با او گفتگو کرد که از مضمون این مذاکرات خبری منتشر نشده جز آنچه پوتین بعنوان کلیات گفتگوها اعلام کرد. کلیاتی که در دیدار با رئیس جمهور مصر نیز به آن اشاره کرد.

پوتین ساعاتی بعد سوریه را به قصد مصر ترک کرد و در فرودگاه قاهره با استقبال رسمی ژنرال سسی رئیس جمهور و همراهان او روبرو شد. این استقبال کاملا رسمی و همراه با مارش و سان نظامی همراه بود و بلافاصله مذاکرات دو جانبه آغاز شد. در پایان این مذاکرات در پشت درهای بسته دو رئیس جمهور در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. هم رئیس جمهور مصر و هم رئیس جمهور روسیه فصل نوینی را در مناسبات دو کشور اعلام داشتند. فصلی که تمام عرصه ها، از جمله قراردادهای مهم نظامی و اقتصادی را در بر می گیرد. پوتین در این مصاحبه اعلام داشت که بزودی کار ساختمان مدرن ترین نیروگاه انرژی اتمی توسط کارشناسان روس در مصر آغاز خواهد شد. ما ( دو رئیس جمهور) در مذاکرات خود به این نتیجه قطعی رسیدیم که مصر و روسیه بعنوان دو متحد درجهت بازسازی سوریه و سرکوب تروریسم در مصرعمل کنند. بزرگترین بازار اقتصادی مشترک بزودی در مصر ایجاد  خواهد شد و سطح مبادرات اقتصادی که اکنون حدود 4 میلیارد دلار است از رقم 7 میلیارد دلار خواهد گذشت. این بازار تبدیل به بازار نمونه در خاورمیانه خواهد شد و ادامه تجارت آزاد میان "اروآسیا" و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود. خط مستقیم هوائی میان مصر و روسیه نیز بزودی برقرار می شود. هر دو رئیس جمهور روی ضرورت پیمان و اتحاد با سوریه و همچنین خاتمه بخشیدن به جنگ در لیبی و حفظ تمامیت ارضی آن کشور تاکید کردند. درباره اقدام ترامپ برای اعلام اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل نیز پوتین گفت که ما (دو رئیس جمهور) کاملا با هم توافق داریم که این مسئله باید از طریق سازمان ملل حل شود و از هر گونه تنش تازه در منطقه جلوگیری شود.

پوتین سپس از مصر عازم ترکیه شد و در فرودگاه آنکارا پس استقبال اردوغان رئیس جمهور آن کشور مذاکرات دو جانبه را با وی آغاز کرد.

(از تمام این سفر فشرده و مهم، رسانه های فارسی زبانی نظیر بی بی سی یک خبر کوتاه چند خطی و بی اشاره به گزارش مستقیم و تصویری تلویزیون روسیه 24  از این سفر بسنده کردند. گزارشی که ما فشرده آن را ترجمه و در بالا منتشر کردیم.)

 

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 آذر

 
 

اشتراک گذاری: