www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

93 در صد رای دهندگان

به استقلال کردستان رای دادند

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

همه پرسی استقلال در کردستان عراق، علیرغم همه تهدیدها و کارشکنی ها با شرکت بالای 75 در صد واجدین رای انجام شد و اکثریت قاطع رای دهندگان( 93 در صد) به استقلال رای دادند. علاوه بر شهرهای کردستان عراق، حتی در شهرهای ایران نیز مردم با آگاهی از نتیجه همه پرسی به پایکوبی پرداختند. نتایج همه پرسی بی وقفه و گام به گام از تلویزیون اربیل پخش می شد و در ایران نیز کردهای غرب کشور آن تلویزیون را تلویزیون خود میدانند و آن را می بینند.

بیش از دیگران، دولت اردوغان در ترکیه علیه این همه پرسی تبلیغ و تهدید کرد اما واقعیت اینست که دولت ترکیه از این تهدید ها نیز چیزی عایدش نخواهد شد چنانکه دولت بغداد. تاکنون جمهوری اسلامی سیاست نرم تر و عاقلانه تری در باره همه پرسی کردستان عراق داشته و دردام دنباله روی از دولت ترکیه نیفتاده است. امروز در روزنامه شرق خواندم که بدرستی و برای نخستین بار اشاره شده بود که همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نه تنها به ضرر ایران نیست بلکه به نوعی به سود ایران هم هست. (یک کردستان مستقل وزنه تعادل بین ما و جهان عرب است. تنها حامی آنها، می تواند از تبار خودشان یعنی ایران باشد، در غیر این صورت اسراییل و آمریکا هم هستند. اینها مضمون نکاتی بود که از آن مقاله به یادم مانده و آنها را درست می دانم. )

خود بارزانی هم در آخرین مصاحبه خبری اش که برای شما نوشتم و در پیک نت هم با عنوان بزرگ منتشر کردید گفت که هدف از همه پرسی حداقل تا چند سال آینده تشکیل یک کشور مستقل نیست. در واقع بارزانی می خواهد با در دست داشتن نتیجه قطعی این همه پرسی با ترکیه و ایران و عراق وارد مذاکره شود و بتدریج به استقلال کردستان هویت ببخشد.

درباره ترکیه باید توجه داشت که اقلیم کردستان عراق، بعد از آلمان، دومین منبع صادرات ترکیه می باشد. حجم صادرات ترکیه به اقلیم کردستان سالانه بالغ بر 8 میلیارد دلار است  و بیش از یک سوم نفت مورد نیاز ترکیه از اقلیم کردستان خریداری می شود. اردوغان اقلیم کردستان را با "بستن شیر نفت" تهدید کرد ولی بی شک با بستن این شیر ضرر ترکیه بیشتر خواهد شد تا اقلیم کردستان عراق. امروز "نواف قلیچ" رئیس اتحادیۀ صادر کنندگان به اقلیم کردستان با  ابراز نگرانی اظهار داشت که بسته شدن راه تجارت بین ترکیه و اقلیم کردستان برای ترکیه کابوس است. 

اردوغان پس از سرنگون کردن هواپیمای جنگی سوخوی روسی در آسمان سوریه و تیره شدن مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور سرانجام با عذر خواهی از پوتین سعی کرد ضرر حاصل از ساقط کردن جنگندۀ روسی را به شکلی جبران کند. و حالا باید در انتظار تکرار این عذرخواهی از مسعود بارزانی هم بود! هم اکنون ذخیرۀ دلار بانک مرکزی ترکیه تقریبا 109 میلیارد دلار است.  ترکیه پس از ساقط کردن سوخو 24 روسیه در 24 نوامبر 2015 فقط از منبع توریسم روسی 7.5 میلیارد دلار ضرر کرد و فراموش نکنیم که شاهرگ انرژی گازی ترکیه در دست روسیه است.

و باز هم باید بدانید که وضع ذخیره ارزی ترکیه خراب است. اردوغان توانست به بهانه کودتای نظامی سرمایه های فتح الله گولان را به اسم مبارزه با وی مصادره کند و به داد بانک مرکزی ترکیه برسد اما آن سرمایه نیز رو به اتمام است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مهر

 
 

اشتراک گذاری: