www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

صندوق اسرار دربار پهلوی

بر سر اسناد سید ضیاء

همان آمد که بر سر اسناد هاشمی

 
 
 
 

 

سید ضیاء طباطبائی که گفتگوی مفصل با او توسط دکتر صدرالدین الهی در یک کتاب بنام "سید ضیاء) در خارج رسما و در داخل چاپ سفید شده سیاستمداری افسانه ای بود. او آخوندی جوان بود که با انگلیس ها رابطه برقرار کرد و سرانجام با همین رابطه عامل کودتای 1299 علیه دربار قاجاریه شد. ابتدا نخست وزیر احمد شاه شد و در گام بعدی که رضاشاه سلطنت قاجاریه را برچید و خود را شاه پهلوی اعلام کرد، سید ضیاء کناره گرفت. رضا شاه که دست به کشتن رقبا و رازدارانش خیلی قوی بود، طبق امضائی که با سید پشت قرآن کرده بود، سید را نکشت او به او پیغام داد از ایران برود. سید ضیاء از ایران خارج شد و بعد از سقوط رضا شاه به ایران بازگشت و شد مشاور شاه جوان و یگانه کسی بود که اجازه داشت هر ساعت شب و یا روز اجازه داشت به دربار شاه رفته و با او دیدار کند. او خود به تنهائی یک آرشیو متحرک از وقایع ایران اواخر قاجاریه و دوران رضا شاه و محمد رضا شاه تا سال 1348 (سال فوت سید ضیاء) بود. در بخش پایان عمر سید ضیاء در کتاب گفتگوی صدرالدین الهی با سید ضیاء همان را می خوانید که فاطمه هاشمی در باره پس از مرگ پدرش می گوید و در همین شماره پیک نت منتشر شده است. دکتر الهی که مدت های طولانی با سید ضیاء مراوده و مکاتبه داشته می نویسد:

«سید ضیاء صبح زود دچار یک انفارکتوس (سکته) خفیف شد. بلافاصله پزشک مخصوص او به بالین سید آمد و دستور استراحت مطلق داد. سید آن روز با چند نفر وعده ملاقات داشت. با همه تاکیدها از جا برخاست که استحمام کند. اطرافیان سید گفته پزشک را که موکدا توصیه کرده بود باید استراحت کند گوشزد کردند، اما او احتمالا با توجه به توصیه های کتاب «تحفه حکیم مومن» عقیده داشت یک دوش آب سرد حالش را خوب می کند. رفتن به زیر دوش آب سرد همان بود و حمله قلبی دوم که او را در حمام خانه نقش بر زمین کرد همان.

ساواک که از جریان حمله قبلی سید آگاه شده بود، وقتی حمله دوم پیش آمد بلافاصله ماموران خود را به آنجا فرستاد. از نظر ماموران امنیتی مهم ترین چیز در خانه سید یادداشت های او بود. از مدتی قبل شایع بود که سید یادداشت هایی به نام خاطرات سیاه دارد. هنوز جنازه سید از خانه خارج نشده بود که آن ها همه اوراق و اسناد و مدارک را در کیف ها و گونی ها انداخته و از خانه بدر بردند.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 مهر

 
 

اشتراک گذاری: