www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نگاهی به سخنان اسحاق جهانگیری

سالمندها چسبیده اند به قدرت

درحالیکه جامعه جوان است!

 
 
 
 

بخش هائی از سخنان اسحاق جهانگیری در نخستین همایش جوانان :

ما جامعه جوانی داریم. وجود جوانان باعث می‌شود که تصمیمات به طرق دیگری گرفته شود، حضور جوانان منجر می‌شود که تصمیمات نوگرایی اتخاذ شود.

وقتی یک مسئولی می‌گوید چرا نگران شادی و نشاط و مردم هستید؟ باید بگوبیم که جامعه ما جوان است و نیاز به شادی دارد. عده‌ای جلوی ورود زنان به استادیوم را گرفتند. فکر کردید کار خوبی انجام دادید؟ حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک خواسته است.

جامعه جوان شغل می‌خواهد، می‌خواهد نقدش به گوش مسئولان برسد، می‌خواهد دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشد. جامعه‌ای که وجه غالب آن جوان است، به دنبال نوگرایی است.

مهم‌ترین گره‌های انقلاب اسلامی به دست جوانان باز شد و موتور اصلاحات جوانان بودند.

سرنوشت انتخابات را جوانان تعیین کردند، سال ۹۲ که آقای هاشمی به اجبار از گردونه انتخابات خارج شد، این جوانان بودند که در فضای ناامید کننده ایستادند.

سال ۹۶ وقتی در استادیوم کنار آقای روحانی بودم، به ایشان گفتم این موج کشور را متحول می‌کند.

دو روز مانده به انتخابات به جای آقای روحانی به دو شهر یاسوج و رشت رفتم ، یاد دارم گفتم که ۱۰ صبح کسی نمی‌آید اما به جرأت می‌توانم بگویم ده‌ها هزار نفر آمدند و اغلب هم جوانان بودند.

در دوره اخیر کاری که جوانان در حوزه علم و فناوری، استارت‌آپ‌ها و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان کردند، قابل توجه است و کار برخی از این شرکت‌ها از صفر شروع شد که اکنون ارزش آن یک و نیم میلیارد است و همچنین برخی شرکت‌ها در زیرزمین و بدون حمایت‌ها و آقازادگی‌ها کار خود را شروع کردند و امروز به ارزش ۱۵۰ میلیارد رسیدند.

متاسفانه مدیریت کشور تا حدی مسن شده است و شکاف نسلی در مدیریت زیاد شده و تا حدودی گرفتار پیری هستیم. باید در پی ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ترها باشیم. بدنه مدیریتی کشور باید اصلاح شود. باید مدیران جوان در همه سطوح به مدیریت کشور اضافه شوند و همچنین مقرر شد سهم زنان از مدیریت کشور به ۳۰ درصد افزایش یابد که این موارد مصوب و ابلاغ شده است.

به مدیران، مسئولان و وزرا تاکید شده است دو معاون زیر ۴۵ سال داشته باشند و پیگیر این مسئله هستیم.

باید بحث جنسیتی و قومیتی کنار روند و جوانان به صورت شایسته وارد نهادها شوند و با توجه به زمینه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید زمینه‌ای فراهم شوند تا جوانان بتوانند در این عرصه‌های مدنی و عمومی حضور یابند.

یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که جوانانی که فعالیت سیاسی دارند، بیشتر پشت درها می‌مانند و این خوب نیست لذا آنها فعالان صحنه سیاسی هستند که کمک به تغییر مدیریت و استقرار دولت‌ها دارند اما شنیده می‌شود که برخی سعی می‌کنند از فعالیت‌های آنها ممانعت کنند و این نگران‌کننده است که برخی جوانان ستادهای آقای روحانی با مشکلاتی مواجه شدند که باید این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.

نباید دانشجویان با هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت می‌کنند با محدودیت مواجه شوند. لذا هر اقدامی که منجر به مایوس کردن دانشجو شود درست نیست و منجر می‌شود و نیروهای جامعه تضعیف می شوند.

مدیریت دانشگاه‌ها‌ باید شجاعانه عمل کنند . علت اینکه هنوز وزیر علوم تعیین نشده این نیست که در مجموعه اساتید ارزشمند نمی‌توانیم گزینه‌ای را انتخاب کنیم، به دلیل اصراری است که برای تحقق مطالبات دانشگاه‌ها و نشاط لازم داریم. به این دلیل یک مقدار انتخاب وزیر علوم سخت شده است.

بلافاصله بعد از انتخابات لایحه سازمان ملی جوانان را به مجلس فرستادیم. مجلس نمی‌تواند به جامعه جوانان بی‌تفاوت باشد و نباید در این زمینه خیلی معطل کند لذا باید سازمان ملی جوانان تشکیل شود. اگر به هر دلیلی مجلس تشکیل سازمان ملی جوانان را تصویب نکند رئیس‌جمهور برای آن مشاور می‌گذارد و همچنین خودم، شورای جوانان را راه‌اندازی می‌کنم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: