www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

محمد خاتمی:

غیر از براندازان

همه باید آزادی فعالیت داشته باشند

 
 
 
 

 

گروهی از جوانان یزد در تهران با محمد خاتمی دیدار کردند. خاتمی دراین دیدار وظائف اصلاح طلبان را اینگونه تشریح کرد:

در سال ۱۳۷۶ در آن بحث‌های انتخاباتی رادیو تلویزیونی گفتم، ما افتخار می‌کنیم که اولین منشور جامعهٔ مدنی ما را یک روحانی برجستهٔ مرجع تقلید یعنی آیت الله آقای نائینی نوشته است. البته من نمی‌خواهم بگویم که هرچه مرحوم نائینی گفتند، تمام است. حتماً هم باید تکامل پیدا کند اما اینکه ما مشروطیت را بپذیریم و بعد سعی کنیم قرائتی از مشروطیت داشته باشیم که با معیار‌ها و چارچوب‌های اصلی دین متناسب باشد یک تحول است.  در گذشته تمام حق برای نظام‌های استبدادی بود و تمام تکلیف برای مردم. شاه یا گروه حاکم، حق مطلق داشت و حرف و فرمانش، قانون بود. او اساس قدرت بود و همهٔ قدرت در دست او متمرکز بود. حدی در این زمینه وجود نداشت و مردم همه مکلف بودند که حرف شاه را گوش بدهند.‌‌ همان تعبیر سلطان و رعیت.

 ملت ایران در یکصد و دوازده سال پیش نظام مشروطیت را تاسیس کرد. در دنیای جدید، استبداد‌ها و جباریت‌ها وابسته به بیگانه شد که ما در ایران، این استبداد را سرنگون کردیم و به اصرار امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی جایگزین آن شد نه امارت مومنان یا خلافت اسلامی.  باید دین را به گونه‌ای درک کنیم که با معیارهایی که اقتضای زمان و مکان روزگار و نیاز زمان و مکان ماست و نتیجهٔ تکامل تاریخی انسان - چه در غرب و چه در شرق- است، سازگار باشد.

غیربراندازان و کسانی که در چارچوب قانون اساسی، حاضر به فعالیت در کشور هستند، با هر عقیده و گرایشی مجازند در عرصه حضور داشته باشند و بر دولت جمهوری اسلامی است که از آن‌ها و حق شهروندی آنان حمایت کند و زمینه گفتگو میان همه فراهم آید.  وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی، منظور این نیست که یک گروه خاصی بیایند همه چیز را به دست بگیرند و بعد همه را حتی رقبای مسلمان و متدین خودشان را نفی و طرد کنند.  مخاطب جریان اصلاح‌طلبی فقط روشنفکران و فرهنگیان نیستند. اصلاح‌طلب باید نشان بدهد که نسبت به معیشت مردم به اندازهٔ آگاهی مردم اهمیت قائل است. اصلاح‌طلب باید نشان بدهد که او نسبت به آسیب‌های اجتماعی و ستمی که می‌شود، بیش از دیگران حساسیت به خرج می‌دهد. اصلاح‌طلبی این نیست که فقط به حقوق شهروندی و آزادی بپردازد اما نداند در بدنهٔ جامعه چه می‌گذرد و نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشد.  امروز تلاش می‌کنیم مثلاً زنان توانمند بیشتر در کابینه و دیگر جاهای مدیریتی حضور داشته باشند که خواسته درستی است اما آیا به این هم فکر کرده‌ایم که چرا در بخش‌هایی از جامعه هنوز زنان ما حق تحصیل ابتدایی ندارند؟ و چرا هنوز زنان در خانواده‌هایشان مورد ستم قرار می‌گیرند؟  امروز یکی از مسائل مهم، این است که نسل اول و دوم انقلاب، جامعه را اداره کردند اما آنطور که باید و شاید فکر جایگزین نکردیم. این استخری است که دائماً باید آب تازه واردش شود و از آن طرف، آبی که کمی مانده، خارج شود. ما استخر را پر کردیم و در‌هایش را بستیم. دنبال مقصر نمی‌گردم اما نیازمند تقویت نیرو‌ها هستیم و باید جوانان رشد کنند و در جامعه عرضه و مطرح شوند و نسل‌های نو را برای عرصه‌های مختلف مدیریتی آماده داشته باشیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: