ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اردیبهشت ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فرشاد مومنی: بجای سئوالات دستوری باید پرسیده میشد

چگونه به دام

بازی های جنگی امریکا نیفتیم

 
 
 
 

 

فرشاد مومنی اقتصاد دان متمایل به چپ مذهبی در جمهوری اسلامی در پنجمین همایش سالانه مرزهای دانش اقتصاد توسعه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:

ماجرای انتخاب ترامپ در آمریکا تصادفی نبوده و حساب و کتاب‌هایی در کار است. حیاتی‌ترین مطالبه ما از نامزدهای ریاست‌جمهوری باید این باشد که چه سازوکارهایی برای جلوگیری از درگیر شدن ما در بازی امریکا در زمینه جنگ افروزی دارند و با کدام سیاست خارجی می‌خواهند این کار را انجام دهند؟

وی با انتقاد از سوالات مطرح شده در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه ملی ادامه داد: نامزدهای ریاست‌جمهوری باید به ما بگویند که چگونه می‌خواهند گروه‌هایی که نفعشان در تشنج‌آفرینی و تن در دادن به بازی‌های آمریکا و اسرائیل است را با سیاست خود آرام کنند و راه را بر تهدید بسیار بزرگی که نظام حیات جمعی ما در شرایط کنونی با آن روبرو است را ببندند.

من بسیار متاسفم که از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سوال‌هایی می‌شود که به طرز غیرمتعارفی عقب افتاده و به طرز غیرمتعارفتری به مسائل اساسی و حیاتی معطوف به بقای جامعه نامربوط است.

نکته بسیار مهم از نظر من این است که شواهد بسیار قابل اعتنایی وجود دارد که نشان می‌دهد پیچیدگی‌های اقتصاد سیاسی امریکا به حدی رسیده که حتی چهره‌های برجسته مانند ژوزف استیگلیتز و پل گروگمن نیز این مساله را مطرح کرده‌اند که شاید فوری‌ترین و امکان‌پذیرترین راه حل تسکین یا برون‌رفت از این مشکل، راه‌اندازی جنگ در مقیاس جهان است! این مساله حیرت‌انگیزی است که هیچکس، نه جامعه روشنفکری، نه رسانه‌ها و نه نامزدهای ریاست‌جمهوری ما درباره آن سخن نمی‌گویند.

در چنین شرایطی جامعه مدنی نیم‌ بند ما و رسانه‌های ما مسئولیت سنگین‌تری به عهده دارند و چقدر خوب بود که بخشی از این انرژی که صرف دعواهای غیرلازم میان کاندیداها می‌شود، صرف برجسته کردن مسائلی می‌شد که متاسفانه مطلقا توسط رسانه به اصطلاح ملی ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: