ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 اردیبهشت ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان و ترامپ

دیداری که چندان امیدوار کننده نبود!

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از سه سفر اخیرش به هندوستان، روسیه و چین روز گذشته (دوشنبه) به ایالات متحده رفت. این در حالی است که سه تن از مقامات ارشد ترکیه به نام های "خلوصی آکار" (رئیس ستاد مشترک)، "هاکان فیدان" (رئیس ادارۀ اطلاعات) و "ابراهیم کالین" (سخنگوی رئیس جمهور) و سپس "بکر بوزداغ" (وزیر دادگستری) حدود یک هفته قبل از سفر اردوغان به ایالات متحده رفته بودند. در همین دیدارهای مسئولین ارشد ترکیه از آمریکا بود که ترامپ متن کمک نظامی - تسلیحات سنگین به نیروهای کرُد "اتحاد دمکراتیک سوریه" و "یگان های مدافع خلق" را امضا کرد. این در حالی است که دولت ترکیه این دو نیرو را وابسته به پ. ک. ک (حزب کارگران کردستان) و تروریست می نامد. اردوغان روز 12 ماه می، یعنی پس از امضای دادن کمک نظامی از جانب آمریکا به نیروهای مسلح کرد در سوریه اظهار داشت: "امیدوارم این شایعه ای بیش نباشد. قرار گرفتن ایالات متحده در کنار یک گروه تروریست برازندۀ آمریکا نمی باشد. دیداری که با ترامپ خواهم داشت نه یک ویرگول بلکه در حکم نقطه خواهد بود."

در چند روز اخیر سطح تنش سیاسی میان دو کشور به حدی افزایش یافت که حتی در برخی مجامع ترکیه پیشنهاد لغو سفر به آمریکا و لغو دیدار اردوغان با ترامپ نیز مطرح شد. به هر حال این سفر انجام شد و دو رئیس جمهور  پس از یک دیدار بسیار کوتاه بیست دقیقه ای  در برابر دوربین ها قرار گرفتند. هر چند انتظار می رفت که این بصورت یک نشست مطبوعاتی باشد ولی هر یک پس از اظهاراتی جهت صرف ناهار و آغاز دیدار بین هیئت ها بدون اینکه اجازه به سوالی داده شود محل را ترک گفتند. در این نشست ترامپ ضمن خوش آمد گوی به اردوغان بسیار کوتاه صحبت کرد و در سخنانش از نقش ترکیه به عنوان یک متحد در دوران جنگ سرد در مقابله با نفوذ اتحاد شوروی و از جسارت این کشور در جنگ کره یاد کرد. ترامپ پس از اظهار همدردی با آنهایی که در سال های اخیر بر اثر حملات تروریستی در ترکیه کشته شده اند اظهار داشت که کمک های امریکا به ترکیه در جنگ با داعش و پ ک ک ادامه خواهد یافت. وی ضمن تشکر از ترکیه در روند برقراری صلح در سوریه از تلاش های این کشور در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. ترامپ سپس به گسترش روابط تجاری با ترکیه اشاره نمود و تاکید کرد که هیچ نیرویی نمی تواند خللی در روابط نزدیک بین دو کشور بوجود بیآورد.

با این همه، چه بسا بخش بسیار مهم سخنان ترامپ  مربوط به کمک های نظامی ایالات متحده به ترکیه بود. وی گفت: " از طرف ترکیه سفارشات تجهیزات نظامی داده شده بود و هر چه سریع تر این تجهیزات را در اختیار ترکیه قرار خواهیم داد." این در حالی است که ترکیه نزدیک به یک سال است که جهت افزایش توان دفاع ضد هوایی ترکیه در حال گفتگو با روسیه برای خرید سامانۀ اس-400 بود. پس از ترامپ اردوغان آغاز به صحبتی طولانی کرد. وی علی رغم تهدید چهار روز پیشش مبنی بر "نقطه گذاری" در روابط کشورش با ایالات متحده اظهار امیدواری کرد که این دیدار مبدل به نقطۀ عطفی در روابط دو کشور شود. وی اظهار داشت: " در چنین گردابی همکاری دو کشور بسیار با اهمیت است و این همکاری برای ثبات جهانی بسیار مهم می باشد. می بایست بدون فرق نهادن و وجه تمایز با تمامی گرو های تروریستی مبارزه کرد. مخاطب قرار دادن تروریست های حزب دمکراتیک مردم سوریه و یگان های مدافع خلق مطابق با توافقات نمی باشد. همکاری هایمان در زمینۀ تجاری و انرژی و دفاعی حائز اهمیت است.  در مورد جریان تروریستی فتح الله گولن مطالباتمان را آشکارا بزبان آوردیم. امیدوارم روابطی که امروز زیربنایش را تاسیس کردیم به خیر باشد."

هر چند سفرهای اخیر خارجی اردوغان به دو کشور هندوستان و چین بیشتر ماهیت تجاری داشت و سفرش به روسیه علاوه بر روابط تجاری حول محور سوریه بود، ولی سفر به ایالات متحده علاوه بر جنبه های تجاری و بحران سوریه شامل دو موضوع بسیار مهم حقوقی نیز بود. یک مورد مربوط به مطالبۀ ترکیه مبنی بر استرداد فتح الله گولن و مورد دیگر و بسیار مهمتر مربوط به دعوای رضا ضراب. چرا که مسئلۀ رضا ضراب بیش از آنکه صرفا مربوط به سیاست داخلی و یا خارجی ترکیه باشد، پاشنۀ آشیل شخص اردوغان و خانواده و نزدیکانش می باشد. ضراب هم اکنون در دادگاه فدرال نیویورک جنوبی محاکمه می شود. دادگاهی که تخصصش خصوصا در ریشه کن کردن شبکه های مافیایی است. این دادگاه در تاریخ محاکماتش توانسته در نود درصد  موارد در تخفیف مجازات به شرط ارائۀ اطلاعات با متهمان به توافق برسد. برخی از محافل سیاسی در ترکیه بر این عقیده هستند که یکی از اهداف سفر اخیر اردوغان به ایالات متحده حول همین روند دادگاهی و محاکمات رضا ضراب است. اردوغان در سال 2013 پس از افشای پروندۀ اختلاس و فساد مالی 17-25 دسامبر از رضا ضراب به عنوان سرمایه داری باشرف نام برده بود. اردوغان چندی پیش در خصوص رضا ضراب گفت: "وی فرزند پدرم نیست. ولی از آنجایی که من رئیس جمهور ترکیه هستم و وی شهروند ترکیه، موظف به حمایت از حقوق شهروندانم هستم."    ‌


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: