ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آبان ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روزنامه نگاری که ترور شد!

 
 

 

 

در ایران دوران شاه، پیش از کودتای 28 مرداد (دهه 1330) روزنامه ها و نشریات عمدتا سیاسی و وابسته به احزاب و یا شخصیت های سیاسی بودند. "مرد امروز" یکی از این روزنامه ها بود که محمد مسعود آن را منتشر می کرد. روزنامه نگاری که فارغ التحصیل روزنامه نگاری از بلژیک بود و علاوه بر فعالیت روزنامه نگاری داستان و رمان نیز می نوشت.

این صفحه اول روزنامه "مرد امروز" در سال 1326 به سردبیری محمد مسعود است. روزنامه نگاری که مقالات تند سیاسی می نوشت و البته تندی آن بیشتر از سیاسی بودن آن بود! وارد دسته بندی های سیاسی میان شاه و نخست وزیر قدرتمند او قوام السلطنه شد که محمد رضا شاه را یک جوان بی تجربه و خام می دانست که پوتین پدرش "رضاشاه" چند شماره برای او بزرگ است. قوام خود یک دوره نخست وزیر احمد شاه بود و رضاشاه وزیر جنگ کابینه او. بعد از سرکوب دو حکومت خود مختار آذربایجان و کردستان که قوام بدلیل مذاکراتی که در مسکو کرده و موافقت استالین با خروج بخشی از ارتش سرخ از ایران را جلب کرده بود خود را فاتح سیاسی آذربایجان و کردستان میدانست و شاه خود را فاتح نظامی آن. واحدهای ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم وارد شمال ایران شده بودند و واحدهای نظامی انگلستان وارد جنوب ایران و همه این فاجعه باز می گشت به تمایلات رضا شاه به نزدیکی به هیتلر و حضور شبکه های جاسوسی و نظامی آلمان نازی در ایران که شوروی و انگلستان بشدت نگران آن بودند. رضا شاه سلطنت را به همین دلیل از دست داد و پسرش را انگلستان جانشین او کرد.

محمد مسعود در جریان اختلاف و رقابت شاه و قوام علیه قوام وارد میدان شد، بویژه که گفته می شد اشرف پهلوی خواهر دو قلوی محمد رضا شاه نیز با او مناسبات داشت و حتی به وی کمک مالی هم می کرد. در جریان این جبهه گیری محمد مسعود برای ترور قوام السلطنه جایزه تعیین کرد و آن را در تیتر اول روزنامه اش منتشر ساخت. اندک زمانی پس از آن خود وی ترور شد و انگشت اتهام متوجه قوام السلطنه شد. قوام این بازی قدرت را سرانجام باخت و کنار رفت و شاه یک گام دیگر برای تبدیل سلطنت به حکومت مطلقه برداشت.

خبر ترور محمد مسعود با یک روز تاخیر در روزنامه وی که کسان دیگری آن را منتشر کردند منتشر شد که می بینید و می خوانید. درباره مقالات جنجالی و تند و تیز و کمتر سیاسی و دارای محتوای عقلانی محمد مسعود همین یک تیتر برای تصاحب بانک ملی خود نمونه برجسته ایست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 آبان

 
 

اشتراک گذاری: