ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مهر ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روحانی در امریکا:

امریکا به برجام بازگردد

تا شرایط مذاکره فراهم شود
 
 
 
 

چکیده ای از مصاحبه شبکه تلویزیونی ان. بی. سی امریکا با روحانی:

برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم و اساساً رئیس‌جمهور آمریکا شرایطی را بوجود نیاورده که فضای چنین دیداری ایجاد شود. اگر کسی علاقه به مذاکره ، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند. زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر به‌ کار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل و فصل مسائل ندارد.

آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا ما به شرایط اول برگردیم تا به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه ‌ریزی بکنند.

امید آمریکا این بود که با خروج این کشور از برجام ، بلافاصله ما هم خارج شویم تا موضوع به شورای امنیت ارجاع داده شود و در ادامه، از طریق سازمان ملل ایران تحریم شود، اما پیش‌بینی‌های آقای ترامپ درست از آب در نیامد.

 

آمریکا بر خلاف مقررات بین‌المللی از برجام خارج شد و قطعنامه لازم الاجرا 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشت اما ما تا زمانی که منافع کشور در برجام توسط 5 کشور باقیمانده تأمین شود، در برجام خواهیم ماند. همه تلاش آمریکا بر این است که مقررات تجارت بین‌المللی را زیر پا بگذارد و به کشورهای دیگر و شرکت‌ها فشار وارد کند که آنها برخلاف مقررات بین‌المللی با ایران رابطه نداشته باشند. در واقع یک زورآزمایی بزرگ بین همه طرفداران صلح و ثبات در منطقه با آقای ترامپ است.

شرکای اروپایی ما و متحدین آمریکا در اروپا، با صراحت اعلام کردند که با کار ترامپ مخالفند و می‌خواهند در برجام بمانند و همواره ما را تشویق کردند که در برجام بمانیم. در همان روزهای اولیه‌ای که ترامپ از این توافق خارج شد یکی از رهبران اروپا با من تلفنی صحبت کرد و از من خواست که مهلت لازم را به اروپا بدهیم برای اینکه آنها بتوانند اقدامات لازم را برای حفظ این توافق انجام دهند. آنچه می‌بینم اراده 5 کشور دیگر و اتحادیه اروپا بر این است که این توافق باقی بماند، این ما نیستیم که بین آمریکا و دیگران فاصله انداختیم این رفتار نادرست خود آقای ترامپ است که این فاصله را به وجود آورده است.

از روحانی سؤال شد: دومین دور تحریمات در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود و ایالات متحده به طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفتی شما را به صفر برساند.

روحانی گفت: اولاً آمریکا در عمل آنچه در نوامبر میخواهد انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است. یعنی در همین سپتامبر فشارهای خودش را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است. بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. آمریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد. در نهایت در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتماً به اهدافش نمی‌رسد.

اگر آمریکا بخواهد از زور استفاده کند برای تحریم نفت ایران، حتماً پاسخ مناسب خواهد دید، ما قدرت آن را داریم که آبراه‌های خودمان را امن و آزاد نگه داریم. در طول قرن‌ها این ایران بوده که نقش بسیار تأثیرگذار در حفظ امنیت آبراه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان داشته است و این نقش خودش را ادامه خواهد داد. آبراه خلیج فارس امن و آزاد باید باشد، باید برای همه باشد.

آمریکا به زبان می‌گوید من با تروریسم مخالفم اما در عمل اینچنین نیست. دولت‌هایی که در منطقه ما از تروریسم حمایت می‌کنند چه تروریست هایی که ضد ملت ایران هستند، چه تروریست هایی که ضد ملت عراق و سوریه و یمن و دیگر کشورها می باشند، رابطه بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با آمریکا دارند. از شما می‌پرسم بمب‌هایی که الان علیه مردم یمن استفاده می‌شود، از کجا می‌آید؟ هواپیماهایی که مردم یمن را بمباران می‌کنند از چه کشوری است؟ سلاح‌هایی که در دست داعش در عراق و در سوریه بود بسیاری ساخت آمریکا بود.

مدل کره شمالی نمی‌تواند مدل درستی باشد که ایران را با کره شمالی مقایسه کنیم، اما حتماً مدل‌هایی وجود دارد برای اینکه تنش بین ایران و ایالات متحده کاهش پیدا کند. این به دست خود دولت ترامپ است که دست از تهدید و مداخله در امور داخلی ایران بردارد و به برجام برگردد.

بنای ما بر این بود که با 6 کشور دیگر گفتگو کنیم و به یک تفاهم برسیم راجع به یک مسأله پیچیده و این کار 30 ماه به طول انجامید. مردم از این توافق خوشحال بودند و امید مردم بر این بود که بر مبنای همین برجام همه به پیمان خودشان وفادار بمانند. متأسفانه آمریکایی‌ها از همان ابتدا به طور کامل به این پیمان وفادار نبودند و بعد هم در دوران آقای ترامپ ایشان از این توافق خارج شد.

من هم معتقدم وضعیت فعلی نه به نفع آمریکاست و نه به نفع ایران است و نه به نفع کشورهای دیگر است.

در مورد سوریه بسیاری از شهرها از دست تروریست‌ها آزاد شده است و پایتخت سوریه امروز امن‌تر از هر زمان دیگری است. تروریست‌ها سرزمین بسیار کوچکی را در سوریه در اختیار دارند. بیش از 90 درصد سرزمین سوریه در اختیار دولت سوریه است. همکاری بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در این زمینه همکاری بسیار خوبی است. تلاش ما بر این است که بتوانیم با همکاری گروه‌های معارض و دولت سوریه قانون اساسی جدید در سوریه نوشته شود و بعد از آن در یک انتخابات آزاد دولت آینده سوریه مشخص شود. بنابراین آینده مورد انتظار ما آزادی بیشتر مردم سوریه، دمکراسی، بازسازی و بازگشت آوارگان است. بودن ما در سوریه هم مربوط به خواست دولت سوریه است. از ابتدا که به سوریه رفتیم به دعوت دولت سوریه مستشاران نظامی ما به سوریه رفتند و مبارزه ما در سوریه علیه تروریسم بوده است. بنابراین هر وقت که تروریسم در سوریه پایان بپذیرد و دولت اسد اعلام کند نیازی ندارد، ماندن ما در سوریه لزومی ندارد.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مهر

 
 

اشتراک گذاری: