ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 20 مرداد

مفسر و تحلیلگر روس

بیروت با موشک مجهز به

کلاهک نیترات آمونیم زده شد

 
 
 

 

 

"لوئید ساوین" مفسر و تحلیلگر سیاسی روس در وبسایت تحلیلی "بنیاد استراتژیک" درباره انفجار بیروت نوشت:

شامگاه چهارم اوت در بندر بیروت دو انفجار رخ داد. انفجار نخست نسبتاً کوچک بود (مواد آتش زا یا «پیروتکنیک» مشتعل شد)، اما توده عظیمی از دود شمار زیادی از مردم را غافلگیر کرد اما دوربین های آنها دومین انفجار را فیلم گرفتند. دومین انفجار شبیه به انفجار کلاهک هسته ای تاکتیکی بود. این انفجار بحدی قدرتمند بود که بر اثر امواج آن همه ساختمانهای منطقه تجاری و فرودگاه واقع در دیگر بخش هائی از شهر آسیب دیدند. نشریه آمریکایی «وترانز تودی» توجه را به یک شیئی عجیب در آسمان جلب می کند که قبل از انفجار دوم بر روی انبار بندر دیده شد. علاوه بر این، اندازه گیری رادیو آکتیو انجام شده در ایتالیا، موج شدید پرتو رادیوآکتیو را نشان داد. یک منبع مطلع بلافاصله اظهار داشت که اسرائیل (احتمالا به اتفاق آمریکا) با استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی به لبنان حمله کردند چیزی شبیه انفجار کلاهک هسته ای متراکم. تفسیر دیگری در مورد استفاده از کلاهک هدایت شده و انفجار متعاقب آن که مقدار زیادی نیترات آمونیوم داشت انتشار یافت. این تفسیر بویژه توسط کانال تلویزیونی«سی ان ان» پوشش داده شد و رئیس سابق ستاد عملیاتی سازمان سیا «روبرت بائر» اعلام کرد که بخودی خود نیترات آمونیوم نمی تواند منفجر شود. یک آژانس خبری ایرانی اطلاعاتی را درباره فعالیت های مشکوک در شامگاه چهارم اوت در سواحل سوریه و لبنان توسط چهار هواپیمای جاسوسی و شناسایی نیروی دریایی آمریکا منتشر کرد و چند روز پیش از حادثه برفراز بیروت پهپادهای اسراییلی هم دیده شدند. یک هفته پیش پهپادهای اسراییلی که بر فراز جنوب لبنان، در حال دور زدن بودند، یکی از آنها توسط حزب الله  سرنگون شد.

طبق داده های برخی منابع در لبنان، پیش تر زباله های رادیوآکتیو اروپا در لبنان دفن شده بودند. روزنامه اسراییلی «هاآرتص» بلافاصله فروپاشی و سقوط اقتصادی لبنان، آشوب و عصیان مردم را پیش بینی کرد. هنوز مقامات لبنانی دست داشتن اسراییل یا آمریکا در انفجار بندر را تائید نکرده اند اما تحقیقات ادامه دارند.»

از جمله اخبار مهم که شاید به آن توجه نشد، این تهدید، در روز حادثه بیروت از جانب مسکو بود که "چنانچه به طرف روسیه موشکی شلیک شود، مسکو پاسخ آن را با موشک اتمی خواهد داد."

در ایران واکنش ها تاکنون بسیار محتاطانه و همراه با پرهیز از متهم کردن امریکا و اسرائیل به فاجعه بیروت بوده است و تنها، روز گذشته سردار کوثری فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه اعلام کرد، بزودی مشخص خواهد شد که اسرائیل این جنایت را آفرید.

از سوی دیگر، در محافل ایران گفته می شود که هدف حمله موشکی به بیروت تنها لبنان نبود، بلکه نشان دادن دندان به ایران، بویژه پس از شلیک موشک آزمایشی از زیر زمین در روزهای اخیر بود و به همین دلیل بحث های جدی برای دور ساختن انبارها و تاسیساتی که می تواند هدف قرار گرفته و فاجعه ای به مراتب عظیم تر از لبنان را برای تهران، اصفهان، بوشهر و چند شهر دیگر  ایران به بار آورد آغاز شده است.

 

https://www.fondsk.ru/news/2020/08/06/chto-esche-vzorvetsja-na-blizhnem-vostoke-posle-bejruta-51559.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: