ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 13 خرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تاجیکستان و ترکمنستان

دو جمهوری منکر شیوع "کرونا"!

بنیاد فرهنگ استراتژیک- ترجمه کیوان خسروی

 
 
 

 

 

«هانس کلوژ»  مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در آینده نزدیک گروه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دیداری را از تاجیکستان و ترکمنستان برای تعیین اوضاع اپیدمیولوژیک (همه گیرشناسی. مترجم) آنجا بعمل خواهد آورد. جالب ترین نکته در اینجا این است که براساس گفته وزارتخانه های بهداشت و درمان این دو جمهوری هیچ موردی از ابتلا به کووید 19 تا همین اواخر در این جمهوری ها ثبت نشده اند. با تایید این واقعیت نماینده سازمان جهانی بهداشت در تاجیکستان «گالینا پرفیلیوا» با این وجود اعلام کرد که :« نمی توان قاطعانه تاکید کرد که هیچ موردی از این بیماری در کشور وجود ندارد».

برای ترکمنستان رئیس جمهور قربانقلی بردی محمدوف پاسخگو بود. وی اتفاقا مولف دهها کتاب درباره گیاهان دارویی و توصیه کننده دود دادن خانه ها با گیاه چند ساله  اسپند است.  به گفته رئیس جمهور ترکمنستان اوضاع بهداشتی و اپیدمیولوژیک در کشور«ثابت و تحت کنترل قرار دارد». نبود بیما‌ری در این جمهوری ها را آنها بلحاظ موقعیت جغرافیایی و وجود شمار کمی از گردشگران توضیح می دهند. منبع اطلاعاتی درباره « اپیدمی متلاطم و مواج» در این جمهوری ها نیروهای اپوزیسیون است، که غالبا با رسانه های غربی در تماس هستند. 29 آوریل رئیس حزب سوسیال دمکرات تاجیکستان «رحمت الله زائروف» اعلام کرد که عفونت  مدتها است وجود دارد. ضد عفونی کردن اماکن عمومی مداوم صورت می گیرند، برخی قرنطینه ها انجام گرفته اند؛ تاجیکستان میتوان گفت تنها کشوری است که در آن مسابقات قهرمانی فوتبال جمهوری در تریبونهای خالی برگزار می شوند.

از نگاه ساکنان هوشیار محلی و رسانه ها چندین جانباخته کووید 19  در مرکز پزشکی شماره یک دوشنبه و منطقه «جبار رسولوفسکی» دور نمانده اند. یکی از جانباختگان دانشمند معروف «عبدل علی طاهروف» بود؛ همچنین «فتاح صالحوف» که در جمهوری تاجیکستان شناخته شده و پزشک ارشد بیماریهای شغلی بیمارستانهای جمهوری بود، نیز جان سپرد. سخنگوی وزارت بهداشت« بی بی خانوم درویش زاده» ضمن تهدید به مجازات کسانی که اطلاعات غلط منتشر کنند، شدیدا این سوءظن را که علت مرگ کووید 19 بوده است را رد کرد. با این حال شمار مبتلایان به ذات الزیه افزایش می یابند. شاید به همین دلیل است که رئیس جمهور تاجیکستان «امام علی رحمان» ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به شهروندان کشور، خواستار به عقب انداختن روزه داری بمنظور«حفظ توان و سلامتی شهروندان» شده بود. از وضعیت ترکمنستان هیچ اطلاعاتی عینی در دست نیست، اگر چه گزارشگران شناخته نشده ای می نویسند که یازده آوریل چندین نفر که به این ویروس آلوده شده و از باکو به ترکمنستان آمده بودند، به بیمارستان این کشور منتقل شددد. ترکمنستان مرز خود را بسته است، شهرهای بزرگ توسط ایست بازرسی کنترل می شوند، پروازها لغو شده اند، حمل ونقل راه آهن کار نمی کند و تعطیلات مدارس تمدید می شوند.

در این میان این جمهوری در ماه مه مسابقه بین المللی سوارکاری برگزار کرد و پوشیدن ماسک در اماکن عمومی را ممنوع کرد که این امر با بیان خطر حملات تروریستی توضیح داده می شد. وزیر بهداشت ترکمنستان «نورمحمد امان نپسوف» اطمینان می دهد که کشور برای اپیدمی احتمالی آماده است و کسانی که از کشورهای خارج وارد این جمهوری می شوند در استانهای «ترکمنباشی»، «غارا بوقاز» و ولایت «لباب» تحت قرنطینه قرار می گیرند. مسکو به هر دو جمهوری دستگاه های دما سنج از راه دور و مجموعه سیستم های تست را تحویل داده است. ورود کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دوشنبه را وادار کرد تا شیوع عفونت ویروسی را تصدیق کند. سی‌ام آوریل وزیر بهداشت و نخست وزیر « قاهر رسول زاده» این امر را پذیرفتند. به گفته آنها،«سوء‌ظن های مربوط به ویروس کرونا وجود داشت، اما هیچ مدرکی در دست نبود». ده مورد بطور رسمی در استان «سغد» و پنج مورد در دوشنبه شناسایی شدند. حالا در این جمهوری تعطیلات دانشگاه ها را اعلام کردند و استفاده از ماسک ها به اجرا گذاشته شد. ترکمنستان مانند گذشته تکذیب می کند که اپیدمی وجود دارد. پیش از ورود هیئت سازمان بهداشت جهانی به منطقه قرنطینه در نزدیکی «ترکمن آباد» تمام کسانی که در آنجا بودند بیرون برده شده بودند.

https://www.fondsk.ru/news/2020/05/02/voz-dotjagivaetsja-do-tadzhikistana-i-turkmenii-50777.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  2 ژوئن 2020

 
 

اشتراک گذاری: