ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

قدرت چین در خانه دشمن

دست های دراز امریکا

زیر ساطور اقتصادی چین!

 
 
 

 

 

ترامپ میخواهد بدهی امریکا به چین را ندهد و به بهانه جنجالی که بر سر آمار کشته شدگان کرونا از چین راه انداخته میخواهد این هدف خود را تحقق بخشد و یا حداقل فعلا این هدف را بعنوان یک حربه تبلیغات انتخاباتی دنبال می کند. آیا امریکا می تواند دست به چنین اقدامی بزند؟ پاسخ به این سئوال در گرو آگاهی از مناسبات اقتصادی است که چین با امریکا دارد و در صورت اجرای وعده ترامپ زلزله اقتصادی 7 ریشتری امریکا را تکان خواهد داد. برای نمونه بخوانید:

400 هزار دانشجوی چینی در آمریکا زندگی می کنند و درس می خوانند که سالانه 30 میلیارد دلار در آمریکا خرج می کنند.

هیچ کشور دیگری در جهان باندازه چین در اقتصاد و نظام آموزش آمریکا نقش و سهم ندارد. تصور کنید اگر این دانشجویان چینی در امریکا نباشند چند هزار معلم شغل خود را از دست می دهند.

سالانه 2 میلیون چینی به آمریکا سفر می کنند و در تمام مراکز توریستی عمده آمریکا تابلوهائی به زبان چینی دیده میشود. هر توریست چینی بین 6 هزار تا 7 هزار دلار در آمریکا خرج می کند. هزاران شغل در امریکا وابسته به این سفرهای توریستی است.

چین در 20 سال گذشته 7 هزار هواپیمای بوئینگ از امریکا خریداری کرده است. جنگ تجاری میان امریکا و چین  کابوس بوئینگ خواهد شد.  چین از هماکنون خرید ایرباس را شروع کرده است.

 

علاوه بر آمریکا و روسیه، چین نیز قادر است فضانورد به فضا بفرستد و توانایی آن را دارد که ایستگاه دائمی در فضا داشته باشد. چین نخستین کشوری است که کاوشگر در بخش تاریک ماه نشاند. شگفت زده خواهید شد که بدانید راه آهن با قطار های جدید ساخته شده توسط چین در آفریقا از راه آهن آمریکا بهتر است .

لس آنجلس، بوستون و نیویورک مترو خود را به چین سفارش میدهند و نخستین گروه قطارهای ساخته شده این کشور در بوستون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سیستم قطار پر سرعت در سراسر چین با سرعتی حدود 350 کیلومتر در ساعت حرکت می کند، در حالیکه در آمریکا یک قطار هم با این سرعت در حرکت نیست، حتی در ثروتمندترین ایالت، یعنی در   کالیفرنیا هم امریکا برای ساخت این نوع قطار سرمایه گذاری نکرده است.

چین بزرگترین بازار ماورای بحار محصولات سه کارخانه اتومبیل سازی آمریکاست. در سال 2017 شرکت بیوک 1229804 اتومبیل، شرکت فورد 951396 اتومبیل و شرکت شورلت 538671 اتومبیل در چین فروختند و این برای شرکت های اتومبیل سازی جهان یک رویا نیست.

در سال 2017 صندوق فیلم هالیوود 26/3 میلیارد دلار در چین بدست آورد. بازاری بزرگتراز این  برای هالیوود وجود ندارد.

چین بسیاری از شرکتهای شاخص آمریکا را خریده است . مانند مجله فوربس، بورس شیکاگو  6/2 میلیارد دلار، AMC 6/2  میلیارد دلار، اسمیت فود (غذا) 1/7 میلیارد دلار، لجندری مووی استودیو 5/3 میلیارد، لوازم خانگی 4/5 میلیارد دلار، الدورف آستویا 2 میلیارد دلار، اینگرم میکرو 6 میلیارد دلار، موتورولا 9/2 میلیارد دلار و ریتز کارلتون 9/3 میلیارد دلار .

بزرگترین بدهی را آمریکا به چین دارد. یعنی بیش از 1240 میلیارد دلار.

اکثریت تقریبا مطلق امریکائی ها و حتی مردم دیگر کشورهای جهان از این واقعیت ها بی خبرند و رسانه های امریکا و اروپا و دیگر کشورهای جهان درباره آن یا بدلیل بی خبری و یا با انگیزه های سیاسی و اقتصادی سکوت می کنند و عمدتا اخباری منفی از چین را بخورد مردم میدهند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 14 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: