ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پیام محمد خاتمی:

قدرت را نباید رها کرد

باید مسئولیت پذیرش کرد

 
 
 

 

 

هفتمین نشست مجمع عمومی سراسری حزب اتحاد ملت ایران با پیام محمد خاتمی آغاز و برگزار شد. در پایان این نشست، آذر منصوری بعنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. محمد خاتمی در پیامی که برای این نشست فرستاد، با اشاره به اوضاع بغرنج کشور و گستردگی نارضائی عمومی از سیاست های حاکم، از جمله نوشت:

در این موقعیت حساس و خطیر  که ایران عزیز با مشکلات و بحران‌هایی روبرو است که بخش مهمی از آن از بیرون بر ما تحمیل شده و بخش دیگر ناشی از رویکردها و روش‌های اتخاذ شده در درون است؛ انقلاب با پرسش‌های جدی و تازه‌ای روبرو است .

اصلاح طلبی از یک‌سو مورد خشم، اعتراض و ناسزاگویی متوهمان «براندازی» است و از سوی دیگر مورد بی‌مهری و جفای آنان که وضع مطلوب را و ناکامی‌های بزرگ در تأمین خواست و مصلحت ملت نمی‌بینند و یا همه را به دیگران نسبت می‌دهند و راه و رسم خود را عین انقلاب می‌دانند. آنها با تکیه بر قدرتی که به حق یا ناحق به دست آورده‌اند در صدد حذف و دفع هر آن کس و هر آن چیزی هستند که گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را می طلبد.

در این موقعیت حساس و وضعیتی که جامعه و حکومت و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دارند و مشکلات و تهدیدهای فراوانی از بیرون و درون وجود دارد، اصلاح طلبان و غیراصلاح‌طلبان خیرخواه چاره‌ای جر حرکت و عمل جبهه‌ای ندارند.

جامعه ملتهب ما در این به اصطلاح مرحلهٔ گذار بیش از هر چیز به گفتگو نیازمند است و اگر نشود یا جامعه از هم می‌پاشد و یا دچار جنگ و نزاع و ستیز می‌شود که باز نتیجه آن در هم پاشیدن است.  به میان مردم باید رفت، با آنها گفتگو باید کرد. با تشکل‌های رسمی و غیررسمی جامعه، از زنان و مردان، معلمان و کارگران و نخبگان و کارآفرینان و فرهیختگان.

چرا اصلاح طلبان با انبوهی از اصولگرایان خردمند و دردآشنا و بسیاری از کسانی که در چارچوب تشکیلات اصولگرایی و اصلاح طلبی قرار نمی گیرند یا نمی‌خواهند قرار بگیرند، ولی خواستار عزت و عدالت و انصاف و گذر به وضعیتی بهتر‌اند گفتگو نکنند؟

یکی از بنیادی ترین شرط‌ ها و لازمه‌های دموکراسی و نظام حکمرانی خوب مسؤولیت ‌پذیریِ قدرت است و قدرت اگر به خود رها شود طبیعتاً به خودکامگی خواهد گرائید. وقتی حاکمیت یا بخش‌هایی از آن احساس نیازی به اصلاح‌طلبان و غیراصلاح‌طلبان مستقل و خردورز و در واقع مردم نمی کند و آنان را  نمی پذیرد، چه رسد به این که حاضر به گفتگو با آنها شود، وقتی همهٔ کسانی که خیرخواه کشور و ملت‌اند در کنار هم باشند و به درک متقابل برسند، قادر خواهند بود که حاکمیت را قانع و حتی وادار به گفتگو کنند. اینک که کشور با مشکلات و خطرات فراوان روبرو است، اصلاح‌طلبان (و حتی غیراصلاح‌طلبان) در ضمن حفظ موضع انتقادی (و نه تخریبی) خود باید بدانند و بگویند که راه حل برون‌رفت از مشکلات چیست؟ و بر فرض که کار به دست آنان بدهند راهکارهای عملی، واقع‌گرا و مفید برای حل مشکلات دارند که می توانند آنها را هم به مردم و به حاکمیت عرضه کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: