ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13  اذر  1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مذاکره کنندگان وین

از پشت میز "پوکر" اتمی بلند شدند

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 
 
 

 

مذاکرات برای نجات توافق هسته ای موسوم به "برجام" روز دوشنبه آغاز شد و روز جمعه (دیروز) ناتمام رها شد و مذاکره کنندگان برای مشورت با سران خود راهی کشورهایشان شدند.

تهران در تلاش است تا از طرف های درگیر برای لغو تحریم ها تعهد بگیرد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران که روز دوشنبه با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود تلفنی گفتگو کرد، بر مذاکرات وین تاکید کرد.

بر اساس بیانیه ای که کاخ الیزه منتشر کرد، رئیس جمهور فرانسه درگفتگوی خود یادآوری کرد که  هدف پاریس "(بازگشت کامل ایران به تمام تعهداتش ) است وبازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران نیز براین پایه است.

در تهران، تحریم‌های بین‌المللی سخت ‌تر، ارزش پول ملی در برابر دلار رو به کاهش بیشتر و منجر به کاهش شدید دستمزدها و قدرت خرید مردم شده است، گرچه تئوکراسی قدرت هنوز زیر بار نارضایتی اجتماعی نمی رود.

ابراهیم رئیسی فوق محافظه کار خطرات را افزایش داده است. کارشناسانی که در چارچوب مذاکرات به وین اعزام شده اند، "با احساس فوریت برای احیای پیمان 2015" به کار خود ادامه خواهند داد، انها می خواهند " انریکه مورا" را که از دادن مهلت کافی برای پاسخ به سوالات" پیچیده" خودداری می کند قانع کنند. در واقعیت، معادله بسیار ساده است. تهران می خواهد برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم خود را در سانتریفیوژها با این امید که قدرت‌های غربی آن را خواهند پذیرفت افزایش دهد. به نوبه خود، کشورهای امضا کننده پروتکل وین که با تغییر دولت در کاخ سفید و انتخاب جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در امریکا، تقویت شده‌اند، قصد دارند ایران را وادار کنند که به مفاد اولیه توافقنامه به عنوان پیش‌ نیاز لغو توافقنامه باز گردد تا تحریم های بین المللی برداشته شود.

ایران همیشه هرگونه بلندپروازی درباره دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده اما هیچکس فریب نمی خورد. تهران که از دسترسی به بازار بین‌المللی برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود محروم است، جنگ نامتقارن را برای جبران ضعف‌های استراتژیک خود، چه در نیروی دریایی، چه در نیروهای پیاده و چه در نیروی هوایی، انتخاب کرده است. این کشور علیه اسرائیل و عربستان سعودی، برنامه موشکی بالستیک و توانایی خود را برای توسعه سریع کلاهک های هسته ای در دست اقدام دارد.

در این زمینه دو بازیگر نقش محوری دارند. اول، چین، که در پایان مارس 2021 یک قرار داد تاریخی با ایران امضا کرد و توافقنامه ای را برای "همکاری استراتژیک و تجاری طی 25 سال "با سرمایه گذاری متقابل" در حمل و نقل، بنادر، انرژی، صنعت و خدمات پیش بینی کرد". این قرارداد که صدها میلیارد دلار را در بر می گیرد، نیاز مبرمی به رفع تحریم های بین المللی قبل از تحقق آن دارد - بانک های چینی نیز توسط سیاست واشنگتن برای منع تجارت دلار تهدید می شوند. سپس، اسرائیل است  که به تلاش برای تضعیف توافق هسته ای ادامه می دهد.

نخست وزیر " نفتالی بنت " همچنان فشار خود به امریکا ادامه می دهد تا "تسلیم باج خواهی هسته ای" جمهوری اسلامی ایران نشود. او همین تلاش را در ارتباط با کشورهای غربی ادامه میدهد و به همین منظور طی سفری رسمی به اروپا وارد پاریس و لندن شد.

https://www.humanite.fr/nucleaire-iranien-le-poker-menteur-reprend-vienne-729390


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 دسامبر ۲۰۲۱

 
 

اشتراک گذاری: