ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چرا جامعه جهانی به نتایج این انفجارها اهمیت نمیدهد؟

بیانیه فعالان سیاسی- فرهنگی

علیه انفجار در نطنز و عواقب آن

 
 
 
 
 

 

بیانیه ای که در محکوم کردن انفجار در تاسیسات اتمی نظنز از سوی شماری از چهره های فعال سیاسی و فرهنگ (عمدتا در داخل کشور) انتشار یافته، شاید یکی از برجسته ترین بیانیه ها در سالهای اخیر باشد. بیانیه سرشار از روحیه ملی و انساندوستی و نگران از عواقب اقداماتی نظیر انفجار در نظنز که همه نشانه ها حکایت از دست داشتن اسرائیل در این انفجار دارد.

در این بیانیه آمده است:

ما جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ایرانی، و باورمندان به جهانی خالی از سلاح های هسته ای هستیم که به صلح، حقوق بشر و همزیستی ملتها باور داریم.

بر اساس همین باورها تخریب در تأسیسات هسته ای نطنز در کشورمان را در روز بیست و دوم فروردین برابر با یازده آوریل سال جاری محکوم و اعلام می کنیم که این عمل تلاشی هولناک است با هدف به آتش کشیدن منطقه با هدف جلوگیری از توافق میان ایران و ۱+۵.

بر هیچکس پوشیده نیست که مهمترین خطر ایجاد آسیب به تأسیسات هسته ای به خطر انداختن جان انسانها است و هیچ کشوری حق ندارد به صرف دشمنی با کشوری دیگر، با خرابکاری در تأسیسات هسته ای کشور مقابل، جان و امنیت مردم آن را به خطر بیاندازد خاصه اینکه خاورمیانه امروز کانون ناامنی و تشنج است.

ما معتقدیم که بانیان این اقدام با ارتکاب به خطرناکترین نوع تروریسم، یعنی تروریسم هسته ای، میکوشند تا مانع از آن شوند که نگرانی های جامعه جهانی پیرامون اهداف و ابعاد برنامه هسته‌ای ایران از راه گفتگو و در چارچوب یک دیپلماسی چند جانبه حل و فصل شود.

حکومت اسرائیل که خود صاحب یکی از بزرگترین زرادخانه های اتمی جهان است و متأسفانه هیچیک از پیمان ها و پادمان های بين المللی را در زمینه فعالیت های هسته ای نپذیرفته است، از نظر افکار عمومی تنها متهم این اقدام تجاوزکارانه و جنگ افروزانه است. این گمانه نیز به نحو جدی مطرح است که چنین حرکتی در شرایطی که ایران و کشورهای مسئول برای بازگشت به برجام راه می جویند، می تواند اقدامی تحریک آمیز برای کنار کشیدن جمهوری اسلامی از این مذاکرات باشد. از همین رو ما از حکومت جمهوری اسلامی مصرانه میخواهیم هرگونه اقدام علیه تروریسم دولتی اسرائیل را از راه مراجعه به شورای امنیت پیگیری کند. پیشرفت مذاکرات برای بازگشت به برجام، منطقی ترین و کوبنده ترین پاسخ به چنین اقدامات جنگ طلبانه است.

تاسیسات هسته ای نطنز "تحت پادمان و نظارت" آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. بر همین اساس ما از سازمان ملل متحد انتظار داریم که با بررسی این عمل و مشخص نمودن مسببین آن، از ادامه این اقدامات خطرناک که آشکارا علیه صلح و امنیت منطقه و جان انسانهاست جلوگیری کند.

این نامه را تاکنون دهها تن امضاء کرده  اند، از جمله افراد زیر:

محمد برقعی، محمد سهیمی، محمدعلی عمویی، لطف الله میثمی، زهره تنکابنی، حسن یوسفی اشکوری، رقیه دانشگری، حبیب الله پیمان، تقی رحمانی، مصطفی تاجزاده، عباس عبدی، محمد تقی کروبی، راحله طارانی، فرخ نگهدار، فخرالسادات محتشمی، رضا جوشنی املشی، محمود کُرد، یاسر میردامادی، ملیحه محمدی، ناصر زرافشان


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  17 آوریل  2021

 
 

اشتراک گذاری: