ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اجلاس مجازی اور آسیا

با شرکت سران 5 کشور اصلی

و دو عضو ناظر "کوبا و ازبکستان"

تلویزیون 24 روسیه- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 
 
 

 

روز جمعه 27 ماه مه نشست تلویزیونی شورای عالی اقتصادی پنج کشور عضو ارو- آسیا، ( قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و روسیه، همراه دو عضو ناظر، کوبا و ازبکستان)، برای اولین بار در سال جاری و پس از تحریم های غرب علیه روسیه و جمهوری بلاروس تشکیل شد. 

در این اجلاس ولادیمیر پوتین گفت، همه ما اعتقاد داریم که ادغام هر چه بیشتر و نزدیک‌ تر، به کشورهای ما امکان می‌دهد از نظر اقتصادی قوی‌ تر شده و وابستگی سیاسی و اقتصادی به برخی از کشورهایی که با ما رفتار غیر دوستانه دارند را به میزان قابل توجهی کاهش بدهیم. اگر چه تحریم های غرب به طور رسمی همه کشورهای این اتحادیه را در بر نمی‌گیرد اما در نهایت محدودیت‌ها، همه اعضای اتحادیه را مورد تأثیر قرار می دهد. روسیه و بلاروس بزرگترین شرکای تجاری و اقتصادی این اتحادیه می باشند. هر چند عواقب تحریم‌ها تا حدی گریبان همه را می گیرد، بنابراین نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و به امید اینکه همه چیز خود بخود حل خواهد شد به انتظار بمانیم. هم روسیه و هم سایر اعضای این اتحادیه، یعنی پنج کشور عضو از طریق تولیدات خود، می‌توانند نیازهای داخلی را برای تولید انواع محصولات کلیدی مانند مواد غذایی و دیگر فراورده های کشاورزی به طور کامل پوشش دهند. برنامه ما باید بر اساس جذب دیگر کشورها( از جمله ایران) در این اتحادیه باشد.

 الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در صحبت های خود گفت، راه چاره  فقط اتحاد و همبستگی است و ما باید به عنوان یک جبهه متحد عمل کنیم. اگر بخواهیم کشورها و اتحادیه خود را حفظ کنیم و اساسا به رفاه مردم خود بیاندیشیم، راه دیگری جز همبستگی وجود ندارد. همکاری و ادغام کشورهای ما در چارچوب اتحادیه ارو- آسیا، دستاورد های ارزشمندی برای کشورهای ما داشته است. تولید ناخالص داخلی اتحادیه اقتصادی اور- آسیا، در سال گذشته 4.6 درصد افزایش یافته و حجم تجارت متقابل 32 درصد افزایش یافته است. این اتحادیه، در دوره 8 ساله تاسیس خود، به یک محور مهم در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. حتی بسیاری از شرکت های غربی با وجود فشارهای بی سابقه سیاستمداران آنها به دنبال فرصت هایی برای همکاری با این بازار هستند.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در نوبت خود اظهار داشت، حتی غول های اقتصادی جهان بخوبی از مزیت موقعیت ژئو- اکونومیک اتحادیه اقتصادی اور- اسیا آگاه هستند. از همین روی، نمی توان پتانسیل بازار مصرف 180 میلیونی ما را از نظر دور داشت. در عین حال، اتحادیه ما تنها روی امکانات خود تمرکز نخواهد کرد، بلکه قصد دارد همکاری با جمهوری خلق چین را به عنوان بخشی از فعالیت خود در ارتباط با احیای جاده ابریشم، همکاری با مصر، امارات متحده عربی را سرعت ببخشد و این تنها بخشی از فهرستی است که ما دنبال خواهیم کرد.

 در همین ارتباط نماینده قرقیزستان گفت، ما طرفدار ایجاد منطقه آزاد تجاری ( بنا بر گفته ولادیمیر پوتین) با جمهوری اندونزی و گسترش منطقه آزاد تجاری با ایران و گسترش همکاری ها با سایر کشورها در مناطق مختلف می باشیم.

رئیس جمهور کوبا، به عنوان عضو ناظر در این اجلاسیه اشاره کرد، در افق برنامه‌های همکاری با اتحادیه، ما گام های عملی برای رونق جزیره آزادی جهت ایجاد کارت میر( جهانی) برداشته ایم. در این زمینه، قابل توجه است که همکاری با فدراسیون روسیه برای استفاده از کارت های میر، می تواند همکاری بین اتحادیه و سیستم بانکداری مالی را ارتقا دهد که تأثیر مثبت مستقیمی در زمینه گردشگری خواهد داشت. در کشورهای اتحادیه اقتصادی اور- آسیا، سهم مبادله حساب های متقابل با ارزهای ملی، از جمله برای مواد غذایی به 75 درصد رسیده است. این وضعیت در حالی است که رشد قیمت ها در جهان سرعت گرفته و کمبود مواد غذایی کاملاً مشهود است. ضمن اینکه برای اعضای این اتحادیه تهدیدی از این نظر وجود ندارد. ما بر این اعتقاد هستیم که توجه ویژه به امنیت غذایی مهم در جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است. کشورهای ما سهم بسیار جدی در حل مشکلات اقتصادی جهان دارند.

شوکت میرزایف، رئیس جمهور ازبکستان، به عنوان یک کشور ناظر، برنامه همکاری کشاورزی مشترک را نیز پیشنهاد کرد. وی گفت: برنامه پیشنهادی ما می تواند موضوعات کشت مشترک غلات و محصولات روغنی در کشورهای  اتحادیه اور-آسیا، همچنین میوه ها و سبزیجات در ازبکستان را پوشش دهد تا بتواند نیاز بازارهای اتحادیه را از هر نظر برآورده کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۹ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: