ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۷ اردیبهشت

اردوغان انتخابات را

در گام اول نباخت

اما موقعیتش در ترکیه متزلزل شد!

 
 
 

 

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه برگزار شد و علیرغم همه تبلیغاتی که غرب برای رقیب اردوغان کرده بود، او نتوانست در مرحله اول برنده این انتخابات شود. او نزدیک به ۴۵ درصد و اردوغان نزدیک به ۵۰ در صد آراء را بدست آوردند و بدین ترتیب و بموجب قانون اساسی، انتخابات به دور دوم کشیده شد. مرحله دوم این انتخابات دو هفته دیگر برگزار می شود.

روزنامه نیویورک‌ تایمز با پیش بینی شکست اردوغان در مرحله اول انتخابات نوشته بود:

«شکست اردوغان یعنی آرامش غرب و نگرانی مسکو. رهبران اروپایی طرفدار ترکیه ای هستند که دردسری ایجاد نکند. با شکست اردوغان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه یک شریک مهم دیپلماتیک و اقتصادی خود را از دست خواهد داد.»

"قلیچیدار اوغلو" رقیب اردوغان از حزب جمهوری خواه خلق وعده دنباله روی از سیاست امریکا و ناتو را داده و روی پیوند با اتحادیه اروپا تاکید کرده بود. اردوغان مدعی بود که بایدن قول هائی به قلیچدار داده و در انتخابات ترکیه دخالت کرده است. او حتی، در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام داشت که قرارداد خرید هواپیمای جنگده ۳۵ اف امریکائی را بهم می زند و پول آن را از امریکا پس میگیرد.

ترکیه اکنون پل انتقال غلات روسیه و اوکراین به اروپا و دیگر کشورهای جهان است و اردوغان ظاهرا قصد تفاهم با دولت سوریه و خروج از این کشور را دارد. باید دید او در صورت پیروزی در مرحله دوم انتخابات به این وعده ها عمل خواهد کرد؟ پیش بینی ها مبنی بر اینست که او در مرحله دوم انتخابات با تفاوتی نه چندان زیاد از  قلیچدار اوغلو پیشی خواهد گرفت و ۵ سال دیگر رئیس جمهور ترکیه خواهد بود. البته او از چند بیماری رنج می برد و معلوم نیست این ۵ سال را به پایان خواهد رساند یا نه!

در ایران حکومت، هوشیارانه هیچ نوع موضع گیری در باره انتخابات ترکیه نکرد، اما مطبوعات چین گریز و روسیه ستیز داخلی که مخالف سیاست گردش به شرق و طرفدار غرب و دلار هستند، با انتشار مقالات تحلیلی و خبرهای جهت دار، روی رقیب او شرط بندی کرده بودند. هنوز نمی توان پیش بینی کرد که اردوغان در صورت پیروزی در مرحله دوم انتخابات، به سیاست دوری از غرب ادامه خواهد داد و یا مطابق شخصیت فرصت طلبی که دارد از شرق دور شده و بار دیگر به غرب نزدیک خواهد شد. همین پیش بینی در باره رقیب او قلیچدار اوغلو نیز صادق است. یعنی معلوم نیست مطابق وعده ای که ظاهرا به امریکا داده، پیوند با ناتو را تقویت خواهد کرد و یا او نیز با مشاهده افول ستاره هژمونی امریکا، تمایل به شرق را از خود نشان خواهد داد. و باز در ارتباط مستقیم تر با ایران، او تن به قبول سیاست های تحریمی امریکا علیه ایران خواهد داد و یا مانند اردوغان منافع ملی ترکیه را در عدم تحریم ایران خواهد دانست.  آنچه برای ایران مهم است، آنست که چه اردوغان و چه قلیجدار اوغلو با جمهوری آذربایجان که اسرائیل توانسته خود را با آنجا رسانده و به ایران نزدیک شود چه رابطه ای خواهند داشت، چه سیاستی را در ارتباط با جاده ابریشم از مسیر ایران و یا مسیر جمهوری آذربایجان اتخاذ خواهند کرد و سوریه را ترک خواهند کرد یا خیر؟  تنها حدسی که میتوان زد آنست که اردوغان در واکنش به تلاش امریکا برای حمایت از قلیچدار اوغلو، احتمالا بر سرعت نزدیکی به شرق خواهد افزود که دراینصورت حفظ امنیت داخلی ترکیه و جلوگیری از یک انقلاب رنگی در ترکیه و یا ترتیب دادن کودتائی نظامی رویدادهائی است که او باید علیه آن آماده شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ مه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: