منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۹ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

خارجی

- پوتین که سال گذشته رسانه های غرب بارها او را بیمار سرطانی، گرفتار فراموشی، لرزش دست و انواع بیماری ها اعلام کرده و مژده مرگش را میدادند، سه روز پیش از کارخانه پیشرفته ماشین سازی در "تولا "ی روسیه بازدید کرد. او در این بازدید روی نوسازی راه آهن روسیه تاکید کرد.

 

- علیرغم مخالفت‌های اخیر‌ سران آمریکا و اروپا  با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه روز چهارشنبه با صدور  بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.

 

- نشریه "فایننشال تایمز" در گزارشی نوشت، ناتو در آینده نزدیک نمی تواند به اوکراین پیشنهاد عضویت بدهد و درخواست زلنسکی روی میز می ماند.

 

- وزیرخارجه روسیه در سخنانی گفت که نیمی از پرداخت‌ها بین روسیه و چین با حذف دلار و از طریق ارزهای ملی دو طرف انجام می شود.

 

- روسیه و تاجیکستان یک رزمایش مشترکی را در ۲۰ کیلومتری مرز با افغانستان آغاز کردند که ۷ اپریل (دیروز) ادامه داشت.

-  لاوروف و چاووش اوغلو، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه با یکدیگر مذاکره کردند.

 

- یک قطار باری با ۵۵ کانتینر (هر یک به طول حدوداً ۱۲ متر)، جهت حمل مصالح ساختمانی، لوازم برقی و پوشاک، برای اولین بار بطور مستقیم از پکن به مقصد مسکو حرکت کرد. این قطار مسافتی تقریباً ۹ هزار کیلومتری را در ۱۸ روز طی خواهد کرد.  این قطار در  بازگشت از مسکو، محصولات غذایی و مواد خام صنعتی به چین خواهد برد. چشم‌انداز کشورهای چین و روسیه در ۲۰۱۹ افزایش حجم مبادلات تجاری دو‌جانبه تا ۲۰۰ میلیارد دلار تا ۲۰۲۴ تعیین شد.

 

- در ۱۰ سالگی طرح یک کمربند یک راه، قطارهای باری چین-اروپا، با ۶۵ هزار سفر، ۱۰۸ شهر چین را به ۲۰۸ شهر در ۲۵ کشور اروپایی متصل کرده‌اند که طرح پکن- مسکو نیز از جمله آنهاست.  رشد تجارت دو‌جانبه بین چین و دیگر کشورها به سرعت در حال افزایش است و در ۲۰۲۲ با رکورد ۱/۲۸ تریلیون یوان (۱۹۰ میلیارد دلار) به رشد سالانه ۳۴/۴ درصد رسیده است.

 

- نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که چین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۲۴۰ میلیارد دلار به ۲۲ کشور در حال توسعه وام داده است.

این تحقیق توسط بانک‌ها جهانی، مدرسه کندی در دانشگاه هاروارد، شرکت «اید دیتا» و موسسه «کیل» برای اقتصاد جهانی انجام شده و نتایج آن اخیرا منتشر شد. این تحقیق نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰ درصد این وام‌ها از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ و عمدتا به کشورهایی مانند آرژانتین، مغولستان و پاکستان که درآمد متوسطی دارند، داده شده است.

 

چین میلیاردها دلار به این کشورها وام داده است تا آنها را صرف ایجاد زیرساخت‌ها کنند .

 

- بانک مرکزی عراق بخاطر فشار و کنترل آمریکا بر دلار در این کشور اعلام کرد برای تجارت با بزرگترین شریک تجاریش یعنی  چین که نزدیک 30 درصد تجارتش با این کشور است بجای دلار از یوان استفاده خواهد کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۸ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: