ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تایوان، دلار، اوکراین

نکات تازه از سفر

رئیس جمهور فرانسه به چین

 
 
 

 

 

ظاهرا، سفر مکرون به چین، برخلاف تفسیرهای اولیه ای که رسانه های غربی در باره این سفر منتشر کردند، چندان هم بی نتیجه نبوده است. البته این بی نتیجه نبودن، نه درجهت سیاست های ناتو و امریکا بلکه بر خلاف بوده و به همین دلیل رسانه های غرب سعی کردند توجه مردم به جای دقت روی نکات مهم این سفر، روی حاشیه هائی مانند پیاده شدن مکرون از هواپیما و عدم استقبال از او و یا دست در جیب خود کردن مکرون در جریان عکس یادگاری با شی جین پینگ متمرکز کنند.

اکنون بتدریج نتایجی از آن سفر منتشر می شود که متفاوت با برداشت های اولیه است. مطابق این گزارش ها، مکرون پس از مذاکره با رهبر چین گفته است: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله ‌روی آمریکا مقاومت کند. اروپایی‌ها همین الان نمی‌توانند بحرانِ اوکراین را حل کنند، پس چطور ما می‌توانیم در مورد تایوان بگوییم «مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود؟ اگر تنش‌ها میان آمریکا و چین بیشتر شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال راهبردی خود را نخواهیم داشت. اروپا حتی باید وابستگی خود به فراسرزمینی‌بودنِ دلار آمریکا را کاهش دهد.»

دربیانیه مشترک پایانی سفر نیز روی تلاش ها برای مذاکرات صلح در اوکراین تاکید شده که خلاف نظر کاخ سفید است. حتی در این بیانیه روی اهمیت مبادلات در سطح بالا و گفتگوهای استراتژیک و تقویت «نظام بین المللی چند جانبه» تأکید شده است. اگر چند جانبه را نظام چند قطبی بجای جهان تک قطبی تفسیر کنیم، آنگاه معلوم می شود مکرون در سفر به چین تحت تاثیر منطق و استدلال های رهبر چین قرار گرفته است. ضمن آن که قراردادهای اقتصادی میان هیات فرانسوی همراه مکرون با طرف های چینی را نیز نباید از نظر دور داشت. از جمله توافق بر سر تولید هواپیمای ایرباس در چین.

عکس: مکرون و شی جین پینگ پس از گردش در منطقه  "گوانگژو" چین نشستی غیررسمی نیز برگزار کردند که هیچ خبری از آن منتشر نشده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۰ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: