ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدارها و قراردادهای مهم در مسکو

نبرد دو دیدگاه

در دل حاکمیت چند گانه

 
 
 

 

 

چرخش گام به گام دولت رئیسی به سمت امریکا و تکاپوی عبداللهیان وزیر خارجه دولت در این عرصه ناگهان متوقف شد. ظاهرا رهبر جمهوری اسلامی ترمز این چرخش را کشید و آن جمله وی در دیدار با کارگران نتیجه همین ترمز و بحث های پشت پرده بود. خامنه ای گفت که "به ما می گویند با امریکا سازش کنیم. سازش بر سر چی؟ امریکا گام به گام می خواهد ما را تابع خود کند و در خط آن حرکت کنیم.» (نقل به مضمون)

رویدادهای سیاسی ۱۰ روز اخیر نشان میدهد که در میان غرب گرایان که موفق شده بودند دولت ضعیف رئیسی را هم بدنبال خود بکشانند و طرفداران گردش به شرق که نگاه عمیق تر و استراتژیک به اوضاع جهانی دارد نبردی سخت در پشت صحنه جریان داشت. ظاهرا این نبرد در این مرحله به سود طرفداران نگاه به شرق و اتحاد استراتژیک با روسیه و چین تمام شده است. سفر باقری معاون وزارت خارجه بجای وزیر خارجه به مسکو برای شرکت در اجلاس بریکس. سفر سردار دکتر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو و گفتگوهای غیر علنی اش با «نیکلای پاتروشف» دبیر پرقدرت شورای عالی امنیت ملی روسیه که به یک قرارداد دو جانبه انجامید و بالاخره سفر بی سر و صدای وزیر دفاع به مسکو که آن هم به یک قرار داد غیرعلنی انجامید نمونه های این ارزیابی ما از نبرد دو خط در حاکمیت است. درباره دو قرارداد نظامی و امنیتی میان وزیر دفاع و دبیرشورای عالی امنیت ملی با طرف ها روسی آنها هیچ خبری منتشر نشده است. درحالیکه حدس زده می شود بخشی از مذاکرات و قرار دادها برای تحویل گرفتن هواپیمای فوق پیشرفته سوخو ۳۵ و دیگر ادوات نظامی بوده که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از نمایشگاه آن دیدن کرد. ظاهرا خلبان های ایرانی برای هدایت سوخو ۳۵ آموزش لازم وضروری را دیده و اکنون آماده پروازند و معلوم نیست بر سر نگهداری و تعمیر و تعویض قطعات آن پس از هر پرواز چه تفاهمی صورت گرفته است. آیا ایران به تنهائی قادر به این کار است و یا مشترکا با روس ها این کار انجام خواهد شد. دوره های آموزشی لازم دیده شده و یا هنوز کامل نیست. آیا نظارت روسیه بر حفظ و نگهداری این هواپیماها و تعمیر و تعویض قطعات یدکی آن قبول شده است؟

همچنین معلوم نیست، از جانب ایران چه تجهیزات نظامی جدیدی علاوه بر پهپاد و موشک در اختیار روسیه گذاشته خواهد شد. فعلا کره شمالی و چین بسرعت درحال انتقال موشک و دیگر سلاح ها به روسیه اند تا روسیه در برابر تجهیز ارتش اوکراین و یکه تازی ناتو بی پشتوانه نماند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۷ آوریل  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: