ايران و جهان  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حمایت حزب کمونیست روسیه

از اقدامات دولت آن کشور!

گزینش و ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

روز ۳ آوریل میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه به نمایندگی از طرف کابینه این کشور در مجلس دوما حضور یافت تا گزارش فعالیت های دولت را ارائه دهد.

در جریان این حضور رؤسای فراکسیون های احزاب حاضر در مجلس  نظرات و دیدگاههای خود را  درباره عملکرد دولت روسیه بیان کردند. از جمله گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه و رهبر فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه در پارلمان. او گفت:

 

این شانزدهمین دولت پس از سالهای غم انگیز نابودی اتحاد شوروی است. چهار دولت اول یلتسین درگیر نابودی کامل کشور بودند. آنها مجلس را سرنگون کردند، خصوصی سازی گانگستری را سازمان دادند، ۸۰ هزار شرکت دولتی را به قیمتی کمتر از سه درصد ارزش واقعی آنها فروختند. حتی برای کمک هزینه تحصیلی و حقوق بازنشستگی هم پولی در خزانه وجود نداشت. سپس یک قتل عام در چچن ترتیب دادند که در آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند تا آنکه سر انجام گروه ما به رهبری یوگنی پریماکوف و ماسلیوکوف، کشور را نجات داد.

تا پیش اقدام گروه ما، هر بشکه نفت ۱۲ - ۱۴ دلار قیمت داشت. ذخایر طلا و ارز کمتر از هشت میلیارد دلار بود. با این حال ما موفق شدیم روسیه را از لبه پرتگاه عقب بکشیم. سپس دوباره جهش در دولت آغاز شد که با روند استیضاح یلتسین به پایان رسید.

با روی کار آمدن پوتین، اوضاع اساساً تغییر کرد. در سال ۲۰۰۷، در یک کنفرانس امنیتی در مونیخ، برای اولین بار پس از نابودی خائنانه دولت شوروی، پوتین در مورد منافع ملی روسیه صحبت کرد. درباره ایده روسی در مورد لزوم توسعه صنعت و حوزه اجتماعی و پروژه ها و برنامه های ملی پیشنهادی ارائه داد. استراتژی خود را چهار بار تغییر داد. همین طور برای مبارزه با تروریسم برای نجات مردم برنامه ریزی کرد. پوتین در ادامه این ایده را مطرح کرد که مهمترین مسئله برای ما تقویت حاکمیت بر مبنای خود کفایی است. من کاملا با این استراتژی او موافقم. من سعی میکنم به مهمترین بخش های سخنرانی نخست وزیر بپردازم. آری، دولت میشوستین بسیار حرفه ای است و توانست رشد اقتصادی کشور را با توجه به وضعیت دشوار کرونا و علیرغم تحریم های غرب به ۶.۳ در صد رشد برساند که طی ۳۰ سال گذشته بالا ترین رقم است و باید تبریک گفت. رشد صنایع به بیش از ۷ در صد رسیده است. موفقیت در امر کشاورزی چشمگیر و در نوع خود بی نظیر است. با این حال، هنوز از حرکت و تحول توسط بخش قابل توجهی از بلوک های مالی و اقتصادی جلوگیری می شود! به محض دستیابی به نرخ های رشد بالا، نرخ بهره کلیدی بلافاصله به ۱۶ درصد جهش کرد، ارزش روبل ۸۰ درصد کاهش یافت، درآمد زایی به جای ۱۰۰ درصد، ۵۳ درصد شد.

مشکل بزرگی را به عنوان واقعیت باید دید. یعنی یوغ ربا که بر گرده مردم روسیه نهاده شده است، سرمایه گذاری هایی را که کشور برای تولید واقعی نیاز دارد، به شبکه بانکی سوق داده میشود. پولی که در سیستم بانکی قرار دارد بیش از ۱۸۰ تریلیون روبل است. یعنی این مبلغ سه برابر بودجه دولت است. گزینه ای کاملاً سوداگرانه که توسعه دولتی را دشوار می کند در حالی که چنانچه هدف تولید باشد، قانون نظام بانکی از جمله بانک مرکزی باید متولی و پشتیبان توسعه باشد.

مشکل اساسی و غیر قابل قبول برای ما یک تقسیم اجتماعی نا برابر است که در آن تعداد کمی از افراد کیسه های پول و در واقع ثروت ملی میهن را تصاحب کرده اند. در کشور ما، در حال حاضر ۱۲۵ میلیاردر وجود دارد (ده نفر از آنها فرار کرده اند وگرنه می شدند ۱۳۵ نفر). آنها به اندازه دو برابر بودجه دولت در خزانه پول دارند، (یعنی در جیب خود دارند) و حاضر نیستند برای ترقی و توسعه کشور مالیات بپردازند. تصور ما این بود که با شروع جنگ، آنها اولین کسانی هستند که برای کمک به ارتش و دفاع از میهن با کمکهای مالی پیشقدم خواهند شد!

رهبر حزب کمونیست روسیه سر تیتر مشکلات اساسی پیش روی روسیه مدرن را بدین صورت بیان کرد:

 

امنیت شهروندان، فقر، مشکل جمعیتی، فساد، افزایش قیمت ها، وضعیت مسکن و هزینه خدمات عمومی، سیاست مهاجرتی و زوال سیستم تحصیلی...

 

در باره سیاست مهاجرتی زوگانف یادآور شد، در جمهوری بلاروس نیز نیاز به کارگران مهاجر وجود دارد. دولت این کشور درنخستین گام، جا و مکان، مقدار پول پرداختی برای کارگران،  نوع کار، زمان اقامت و مدت آن و سرانجام بلیت برگشتی و روز خدا حافظی کارگران مهاجر را برنامه ریزی و ساماندهی می کند. متأسفانه در روسیه چنین نظم و قانونی وجود ندارد و مهاجرین یا بصورت غیر قانونی و یا پذیرش شهروندی نه بر اساس دانستن زبان و تخصص و نه در مکان هایی قانونی و … به کشور ما وارد می شوند و در نتیجه مناسب ترین شرایط برای گروه های تبهکار فراهم شده است تا از میان این مهاجرین افرادی را جهت کار های تخریبی و تروریستی یار گیری کنند...

 سر انجام اینکه راه حل جامع برای حل مشکلات فوق، خصوصا شرایط جنگی ایجاب میکند که بطور قاطع به مسیر لیبرالیسم مالی و اقتصادی پایان داده شود و اجرای برنامه اساسی حزب کمونیست فدراسیون روسیه در باره توسعه اجتماعی و حراست از کشور در دستور کار حاکمیت قرار گیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ آوریل  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: