سپاه پاسداران را متولی 
سينمای ايران كردند



نيما راشدان

از

امروز

رسالت

محبيان

ديدار در پاريس : مادلن اولبرايت وزير خارجه سابق آمريكا 27 آوريل برای برخی مذاكرات وارد پاريس ميشود - همزمان با انتخابی شدن مديران مدارس، هزاران معلم اخراجی به كار دعوت ميشوند - ادعای مطبوعات عربی : جرج بوش در ديدار با نخست وزير لبنان در واشنگتن گفته است : آمريكا لبنان بدون حزب الله، عراق بدون صدام و خاورميانه بدون جمهوری اسلامی را ميخواهد
راديوها
آزادی
صدای ايران
بي بی سی
فرانسه

نشريات

ابرار
آزاد
اطلاعات
آفتاب يزد
انتخاب
ايران
بنيان
سياست روز
جمهوری
چشم انداز
چيستا

راه توسعه

خراسان
رسالت
روز نو
عصرما
كيهان
گيلان امروز
نوروز
همشهری
ماهنامه آفتاب
يك هفتم

سايت ها

اكو نيوز
ايران امروز
ايران مانيا
ايرنا
ايسنا
بروسكا
پيك ايران
پيوند
دمكرات كردستان
راشدان
راه توده
راه كارگر
شمس
عصرنو
كار
گذرگاه
گويا
مرور
مشاركت
ملي- مذهبی
موتلفه
نامه مردم
نهضت ازادی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برنامه‌ها
 
 
 
                pyknet@perso.be  

خانه تكانی در رهبری موتلفه

زواره ای پرورش بادامچيان  عسگراولادی

مرتضی نبوی غفوری فرد باهنر لاريجانی

از سيدرضا زواره ای بعنوان جانشين عسگراولادی نام برده ميشود


چه كسانی بدنبال مذاكره اند؟

  حسين باستانی - بنيان

عباس عبدی - نوروز

اميد به زندگی انسانها تغيير كرده است اما به زندگی مطبوعات نه

 

بيانيه انجمنهای اسلامي دانشجويان در مورد دانشجويان زنداني

رسالت

مذاكره در قبرس پيشنهاد مجلس بود

محسن كديور - نوروز

نسل دوم و انتظارات بيشتر 

بنيان

بهزاد نبوی - مرد پرونده ها

آزاد

سفر رييس جمهور و اظهارات تكراری محسن رضايی

رسالت

شايعه مذاكره در قبرس كار مشاركتی هاست

نوروز

انصاری راد : مفاسد اقتصادی ناشي از وجود مراكز قدرت غيرپاسخگوست

انتخاب

دلايل برژينسكی برای شكست ماموريت پاول

بنيان

رشد نقدينگی بالاخره چقدر است؟

 

بيانيه انجمن صنفی روزنامه نگاران در دومين سال توقيف مطبوعات

رسالت

پاسخ مصطفی تاج زاده به روزنامه رسالت

اسماعيل يزدانی - بنيان

مطالبات قانونی معلمان

نوروز

پيامهای مردم

ايسنا

مشكلات مجلس از نگاه محمد سلامتی

بنيان

طرح ادغام كميته امداد، بهزيستی و سازمانهای خيريه در مجلس

رسالت

يك نماينده : وزير كشور استعفا، استعفا

محمد علی سعدايی - نوروز

حديث مكرر فرصت سوزی

بنيان

شكوری راد : دلايل و پيامدهاي مقاومت در برابر خاتمی

آرش سيگارچی - نوروز

هيئت منصفه از مجلس خبرگان اول تا به امروز

يحيی بديعی - آزاد

پيرامون قطعنامه پايانی تحكيم وحدت

نوروز

معاون كيهان: اختياردار اصلی (علی خامنه ای) از كيهان رضايت دارد

بنيان

اقتصاد زيرزمينی

نوروز

حمايت معلمان از انتخابی شدن مديران

رسالت

يك افشاگری مهم ديگر كيهان

نوروز

حاصل دو سال توقيف مطبوعات

اميري - خراسان

تحرك مجلس در مسئله آمريكا

وحيد پوراستاد - نوروز

روزنامه نگاران و قوه قضاييه

 

پيگيری بازداشت يك خبرنگار از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران

رسالت

دكتر ابراهيم يزدی : شارون بايد در دادگاه جنايات جنگی محاكمه شود

نوروز

مجمع عمومی انجمن نويسندگان كودك

عباس عبدی - نوروز

سياستمدار ورزيده

مصطفی تاج زاده - بنيان

جرم بهزاد نبوی

محسن ميردامادی - نوروز

محكمه نوروز و تفاوتهای ان

مسعود بهنود - بنيان

خواب ظاهر شاهی

 

آخرين وضعيت باقی و افشاری

نوروز

اكلاهما : پرونده ای ديگر در توجيه مداخلات آمريكا

عبدالرضا تاجيك- بنيان

دستگيری، اتهام و آزادی با وثيقه

امير محبيان - رسالت

نهضت آزادی در نقطه تحول 

نوروز

مرتضي حاجی : مديران مدارس توسط معلمان انتخاب خواهند شد

محمد ابراهيم امين - بنيان

اعمال نفوذ محافل صنعتی و بازرگانی عليه كشاورزی

امير سيدين - نوروز

مشكل اصلی نبوی است يا پتروپارس؟

محمد قوچانی - بنيان

زنده باد دمكراسی 

 

سخنگوی دولت : كميته ای از طرف دولت تشكيل نشده است

ولی عربی بلاغی - نوروز

فقط صنعتگران متهم ميشوند

ناصر ايمانی - رسالت

شورای نگهبان حق قانونگذاری برای مجلس را ندارد

بنيان

سياست خارجی : ابهام يا اهمال

نوروز

آستان قدس يك هزار باغ پسته در كرمان ايجاد كرد

غلامرضا احمدی - رسالت

مزروعي ميتواند از مركز پژوهشهای مجلس ياری بگيرد


رهبران و روزنامه نگاران

 

از جمع فعالان و حاضران جنبش ملی دهه سی انگشت شماراني هنوز در صحنه باقی مانده‌اند. از ميان مليون و مذهبيون بيشتر و از جمع توده‌ايها، كه چپ ديگری را از آن دوران نمي‌توان شمارش كرد كمتر. اين حاصل جمع، هم ناشی از سن و سالي‌است كه بر همه گذشته و هم نتيجه تلفاتی است كه توده‌ايهای نسل دهه سی در جريان حوادث دهه شصت دادند. نام‌آوران و نام‌دارانی ديگر در صحنه نيستند و انگشت شمارانی كه باقی مانده‌اند، همچنان در محاق سانسور و كنترل امنيتی.  در اين حصار نيز، در مقايسه با مليون و مذهبيون ملی، محروميت همچنان بر توده‌ايها و چپ‌های غير مذهبی سنگينی مي‌كند.

در فراز و فرودهای شش سال گذشته، همه اين باقي‌ماندگان، هريك به فراخور اطلاع و آگاهی، حضور در حوادث و فضائی كه برايشان در مطبوعات وجود داشته حرف و سخنی گفته‌اند و منتشر كرده‌اند. گاه بعنوان خاطره و گاه بصورت گفتگو مصاحبه؛ و در سرجمع اين انتشارات و گفتگوها، نقطه پرگال تجربه و هشدارباش‌ها بر محور كودتای بيست و هشتم مرداد مي‌چرخيده‌ و بيم از تكرار دوباره آن در شكل و شمايلی ديگر.

طی نيم دهه اخير، نسل زخم خورده‌ای پا به ميدان گذاشته، كه با دهه سی و جنبش ملی ايران در آن سال‌ها يا با واسطه و يا بی واسطه آشنا شده است. از دهان آنها شنيده و يا از قلم آن‌ها حوادث را خوانده‌است.

اينها نيز با ارتجاع مذهبی درگيرند، همانگونه كه نيروهای مترقی دهه سی با آن درگير بودند؛ با توطئه‌های بيت رهبری و بخش‌هائی از نيروهای نظامی و فرماندهان آن درگيرند، همانگونه كه نسل دهه سی با توطئه‌های دربار شاهنشاهی و نيروهای نظامی وابسته با آن درگير بودند؛ مبارزان دهه سی اعم از مذهبي و ملی و غير مذهبی با مخالفان و خائنين بازمانده انقلاب مشروطيت و هموار كنندگان جاده قدرت رضاخان ميرپنج درگير بودند؛ نسل زخم خورده نيم دهه اخير نيز با ياران به ثروت و قدرت دست يافته و پشت به آرمان كرده دوران پيش و پس از انقلاب درگيرند...

مطبوعات تريبون اين نبرد است  همانگونه كه در دهه سی چنين بود. چهره‌ها و قلم‌ها در دو جبهه، اين نبرد را بازتاب مي‌دهند. همانگونه كه در دهه سی و جنبش ملی چنين بود. در آن دهه دكتر حسين فاطمی در مقابله با احمد دهقان سرمقاله‌های روزنامه “باختر امروز“ را مي‌نوشت و از جنبش ملی دفاع مي‌كرد و سيد نابكاری بنام “ميراشرافي“ در روزنامه‌“آتش“ نفت بر حريق كودتا مي‌پاشيد. در نيم دهه اخير سعيد حجاريان در كسوت روزنامه نگار به صحنه بازگشته و آب بر آتشی مي‌پاشد كه حسين شريعتمداری در روزنامه كيهان برپا مي‌كند. حيرت آور آنكه هم حسين فاطمی را به گلوله بستند و هم سعيد حجاريان را. هم او از مرگ جست و تا دم آخر متكی به عصا راه رفت و هم حجاريان نيمه فلج بر صندلی چرخدار به راهش ادامه مي‌دهد. اين مشتی از خروار است.

دو نسل از رهبران و روزنامه نگاران: مبارزان و رهبراني كه روزنامه نگار شدند و سياست و مبارزه را با قلم ادامه دادند و روزنامه‌نگاراني كه مشق سياست و مبارزه را ابتدا در روزنامه‌ها نوشتند..

سرگذشت مطبوعات يكصد سال اخير ايران، هرگز جدا از سرگذشت انقلاب مشروطه، جنبش‌‌ملی و خيزهای انقلابی نبوده‌است؛ حتی “ميرجعفرپيشه وري“ رهبری حكومت خودمختار آذربايجان نيز مديرمسئول و سرمقاله نويس خوش قلم روزنامه “آژير“ بود. همچنان كه سيدضياء انگليسی، رهبر پشت صحنه كودتای بيست و نهم اسفند و روی كار آمدن رضاخان هم مشق سياست را ابتدا از روزنامه‌ها شروع كرد. اين سيل قلمی كه اكنون و در نيم دهه اخير مطبوعات را با خود برده، سرچشمه‌‌ای خشك نشدنی دارد: قريحه سياسی و ذوق روزنامه‌نگاري مردم ايران.

اين نبرد را بازتابی هم در مهاجرت هست؟ دركي از آنچه آنجا مي‌گذرد، دراينجا وجود دارد؟

مي‌نشينند و بر مي‌خيزند، اما وقتی با خانه و زادگاه خويش بيگانه‌اند زحمت خود مي‌افزايند. كاروان در آنجا مي‌رود و در اينجا در گل مي‌نشيند. توفانی در فنجان و اقيانوسی در تلاطم.!

چهار شنبه چهارم اردبيهشت /1381

سخن روز

چماق آمريكايی

دولت موقت مهندس مهدی بازرگان زير فشار خبر ملاقات با امريكائي‌ها در حاشيه كنفرانس الجزاير كنار رفت و نخستين سخنگوی دولت “اميرانتظام“ نيز به اتهام ارتباط با ديپلمات‌های امريكائی، كه مانند ديپلمات‌های هر كشور ديگری مي‌توانستند با سازمان‌هاي اطلاعاتی كشور خود نيز همكاری داشته باشند زندانی شد: قديمي‌ترين زندانی سياسی جمهوری اسلامي!

از آن زمان تاكنون نه تنها مناسبات رسمی ديپلماتيك ميان جمهوری اسلامی و امريكا قطع است، بلكه چماق اتهام ارتباط با امريكا و يا دنبال كننده سياست‌های امريكا در جمهوری اسلامی بي‌وقفه بر سر اين و آن فرود آمده‌است. چماقدار در حاكميت بوده و چماق خور يا در حاشيه حاكميت و يا بكلی خارج از حاكميت. اين چماق كشی، عليرغم آنكه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رسما در آخرين اظهارنظرش كه مطبوعات منتشر كردند مي‌گويد در دوران من(رياست جمهوري) مناسبات خوبی در عرصه اقتصادی و فرهنگی با امريكا برقرار بود و اگر مطبوعات مسئله را سياسی نكرده بودند مسير طبيعی خود را هم طی مي‌كرد، همچنان در جمهوری اسلامی رايج است.

در يكی از آخرين چماق‌كشي‌های متداول و آشنا در جمهوری اسلامی، روزنامه رسالت كه ظاهرا و بهر دليل موقت و يا دائم، ديگر صلاح نمي‌داند به سياست خصمانه خود با نهضت‌آزادی و دكتر ابراهيم يزدی ادامه دهد، درعين حال كه سخنان دكتر ابراهيم يزدی را منتشر كرده، متاثر از همان سياستی كه تاكنون در ارتباط با مليون و ملي‌مذهبي‌ها داشته، مي‌نويسد كه ايشان حامل پيامی از سوی امريكائی ‌ها نيست! دكتر يزدی چند روزی است، پس از معالجه بيماری سرطان خويش، از امريكا به تهران بازگشته‌است.

نويسنده روزنامه رسالت بيش از اين پيش نرفته‌است، كه اگر مسائل مربوط به ديدارهای پنهانی ديپلمات‌های نامريی و مورد تائيد جناح مطبوع رسالت در سويس، كنفرانس “داووس“، قبرس، پرواز قبرس گيت، كميته 6 نفره وزارت خارجه مطرح نبود پيش مي‌رفت!

سه نوع رابطه

در جمهوری اسلامی سه نوع رابطه و عملكرد در ارتباط با امريكا وجود دارد و اين مربوط به امروز و ديروز نيست و ريشه‌هائی 20 ساله و بلكه بيشتر هم دارد.

رابطه اول پنهانی است و مي‌خواهند پنهانی هم ادامه پيدا كند. در اين رابطه نه تنها خريد‌های تسليحاتی، بلكه از شير مرغ تا جان آدميزاد معامله مي‌شود. شير مرغش همان اجناس امريكائی است كه وارد مي‌شود و جان آدميزادش نيز همان فيصله يافتن ماجرای گروگان‌های امريكائی در ايران، آزادی گروگان‌های امريكائی در لبنان و جنجال‌هائی است كه پيرامون چند ترور و انفجار مطرح است و در هر معامله و زد و بند پشت صحنه ‌ای بابت آن يا امتياز خواهند گرفت و يا امتيار خواهند داد!

رابطه دوم، همان است كه آقای نژادحسينيان بعنوان نماينده ايران در سازمان ملل متحد و در ديدار با سناتورها و اعضای كنگره امريكا پيش مي‌برد و پيش از او نيز وزير خارجه كنونی جمهوری اسلامی اين وظيفه را پيش مي‌برد. اين ديدارها نه تنها در حاشيه جلسات سازمان ملل متحد، بلكه در حاشيه بسياری از كنفرانس‌هائی كه با حضور و شركت امريكائي‌ها برگزار مي‌شود تكرار مي‌شود و نمود علنی و آشكار آن هم سخنراني‌های وزير خارجه و رئيس جمهوری در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. محمد‌خاتمی با ابتكار مصاحبه با شبكه تلويزيونی سي.ان.ان (با گزارشگر نيمه ايرانی “كريستين امانپور“) كوشيد اين مناسبات را عادی تر و آشكار‌تر كند. او كوشيد اين مناسبات را از حالت پنهان و نيمه مخفی خارج سازد تا از مجرای طبيعی آن كه وزارت خارجه است دنبال شود و نه از سوی نهادهای پرشمار و عريض و طويل نمايندگی رهبری در امريكا و يا نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد. اين جدال همچنان ادامه دارد و همه آنها كه مخالف مناسبات عادی و گفتگوی آشكار با امريكا هستند، سود و منافع سياسی و حتي اقتصادی خود را در غير علنی بودن اين مناسبات و پيش بردن آن از طريق همان نهادی مي‌دانند كه انتصابی است و حساب و كتاب آن در محافل قدرت پس داده می ‌شود و نه به ملت!

رابطه سوم اين مناسبات، كه خطرناك تر از نوع دوم است، اجرای سياست‌هاي امريكا در داخل ايران است. يعنی آن روش‌ها، سياست‌ها و حوادثی كه در جهت سياست‌هاي استراتژيك امريكا و هموار كننده اجرای آنها در منطقه و در ايران است. اكنون سياست استراتژيك امريكا فراهم ساختن زمينه برای دخالت مستقيم در امور داخلی ايران و حتی دخالت نظامی در ايران و موزائيكی كردن ايران(تقسيم ايران)، تبديل ايران به تخته پرشی بمنظور كنترل آسيای ميانه و خليج فارس تا دهانه افريقا و تبديل ايران به پادگانی برای پشتيبانی نظامی “دپو“ امريكا در تحركات نظامی آينده عليه روسيه، چين، هند است. در اين “دپو“ موشك‌های اتمی امريكا هم برای جنگ‌های محدود اتمی در منطقه بايد نگهداری و ذخيره شود.

حال بايد ديد كدام سياست و روش در حاكميت جمهوری اسلامی در جهت تقويت اين استراتژي امريكا در ارتباط با ايران دنبال مي‌شود و مجريان آن كيستند. اين سياست بسيار خطرناك تر از اين و يا آن ديدار با مقامات امريكائی و اتهام پيام داشتن و يا پيام نداشتن اين و يا آن فرد و شخصيتي‌ است كه آشكار و علنی در كشور زندگی مي‌كند و حرف، نظر، سخن و عملش نه تنها آشكار است، بلكه از هر طرف هم زير كنترل و شنود و فيلم‌برداری!

آن سياستي كه كشور را به چند گروه خودی، غير‌خودی، نيمه‌خودی و بي‌خودي تبديل كرده،

آن سياستي كه اجازه نداد در تركيب هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی حتی يك نفر بعنوان نماينده اقليت 7 تا 8 ميليونی مسلمانان سنی ايران بنشيند،

آن سياستي كه به گفته وزير كشور در بلوچستان ايران جنگ سني-شيعه را دامن مي‌زند و در خراسان و به بهانه تقسيم اين استان به چند استان جديد جنگ استانی و محلی را تشويق مي‌كند تا جلوی تقسيم خطه سلطنتی خود را بگيرد،

آن سياستي كه مانع تحقق شعار “ايران برای همه ايرانيان“ جبهه مشاركت ايران اسلامی شد،

آن سياستي كه هر نوع اميد جوانان كشور را نسبت به امكان تحول در داخل كشور و در داخل حاكميت جمهوری اسلامی سلب مي‌كند و سپاه استقبال از نجات دهنده خارجی را تقويت مي‌كند،

آن سياستي كه با بستن مطبوعات داخل كشور راديوها و تلويزيوهای در خدمت استراتژی ياد شده امريكا در بالا را ترويج مي‌كند و...

به مراتب خطرناك‌تر و وموذيانه‌تر از حتی روابط پنهان ديپلماتيك و به مراتب خطرناك‌تر از روابط آشكار ديپلماتيك با امريكا و يا هر كشوری ديگر است.

بايد نام آنهائی را برای مردم افشا كرد كه ماموريت‌هاي ويژه ديپلماتيك داشته و دارند و در مجلس و تحريريه مطبوعات دو جناح راست و اصلاح طلب نيز ليستی از حدس و گمان و يقين نسبت به نام آنها وجود دارد. اما مهم‌تر از اين افراد و اين ليست‌ها، آن سياست‌های زمينه ساز پياده شدن استراتژی امريكا در ايران و هدايت كنندگان آن در راس هرم و يا بدنه حاكميت است. هدايت كنندگان و خط دهندگانی كه اغلب بعنوان مشاور، نديم و نديمه در سايه محافل قدرت حركت مي‌كنند و خط مي‌دهند.


توضيح در موردبايگانی پيك

يادآور ميشويم مشكل مربوط به بايگانی پيك برطرف گرديده و اكنون همه صفحات شماره های قبل پيك از طريق بايگانی قابل مشاهده است

 

 




   



ی