ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

1اسفند1389

infos@pyknet.net

 
 
  مصاحبه خبری دکتر امیرارجمند درباره تظاهرات امروز
یکشنبه سبز
امروز در ایران برپا می شود
 
 
 
 

دکتر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی که در خارج از کشور مستقر شده است، روز گذشته در مصاحبه ای فشرده با تلویزیون رسا که ابتدا در سایت جرس و سپس در سایت های دیگر منتشر شد، به چند پرسش درارتباط با تظاهرات 25 بهمن و تظاهرات امروز – اول اسفند- پاسخ داد. وی درباره تظاهرات 25 بهمن گفت:

استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و می‌توانیم بگوییم که پیروزی بسیار بزرگی برای مردم بود. به نظر من وظیفه تمام فعالین جنبش سبز حفاظت از دستاوردهای این پیروزی است. باید با اقدامات بعدی خود سعی در گسترده تر کردن آن داشته باشیم و از هر عملی که موجب تقلیل یا آسیب زدن به این نتایج می‌شود امتناع کنیم. تقویت دستاوردها مستلزم حفظ اصولی است که جنبش از ابتدا بر آن‌ها استوار بوده است؛ یعنی تاکید بر این که مبارزه ما یک مبارزه مسالمت‌آمیز است و باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا از رادیکال شدن بی منطق و بی دلیل جنبش جلوگیری کنیم. باید حرکاتمان بر پایه منطق و درایت استوار باشد.

همچنین باید به بعضی از گروه‌ها که نه جایگاهی در میان مردم دارند و نه تاثیری بر جنبش، اجازه نداد برای رسیدن به اهداف خودشان از فرصت استفاده کنند و با به خشونت کشیدن تظاهرات و تجمعات اهداف‌ خاص خودشان را پی بگیرند و به این نحو سرکوب از جانب اقتدارگر و کارگزار خشونت را موجه کنند.

حاکمیت حدود دو سال سرکوب کرد و به زندان انداخت و حتی از تجاوز به جوانان ما در زندان ابا نکرد. اما تظاهرات ۲۵ بهمن نشان داد که به رغم تمام اقداماتی که برای حاکم کردن ترس بر جامعه انجام دادند، جنبش همچنان زنده و پرطراوت است. این موضوع باعث ترس بسیار شدید و لرزش کودتا گران شد و یکی از راه‌هایی که پیش روی آنان بود قطع کامل ارتباط رهبران جنبش بود. بدون توجه به این که این قطع ارتباط نمی‌تواند مانع از ادامه‌ راه توسط مردم باشد. همان‌طور که آقای موسوی هم قبلا گفته‌ و بارها نیز تاکید داشته‌اند، این جنبش کاملا مردمی و خودجوش و مستقل است و با اتکا به قدرت مردم حرکت می‌کند و حتی دستگیری رهبران هم نمی‌تواند در توقف آن موثر واقع شود. به هر حال از نظر من دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت، پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه بود.

- از آخرین وضعیت آقای موسوی و خانم رهنورد چه اطلاعی دارید؟

محدودیت‌ها برای آقای موسوی و خانم رهنورد بسیار شدید شده است. آن‌ها در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که غذای آقای موسوی و خانم رهنورد از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود و ما از این جهت بسیار نگران هستیم. با توجه به این که آن‌ها خودشان نمی‌توانند مواد غذایی تهیه کنند، نمی‌دانیم که از آن‌چه از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند یا خیر، و به هر صورت ما بسیار نگران وضعیت آن‌ها هستیم و تاکید می‌کنیم که مسئولیت حفظ سلامت آن‌ها به عهده نیروهای حکومتی است. این رفتاری است که با رهبران قشر عظیمی از کشور صورت می گیرد.

 امیدواریم حاکمیت هر چه زودتر سر عقل بیاید و رفتار دیگری را پیشه کند؛ مطالبات مردم را قبول کند و با مردم به گفتگو بنشیند و با تامین مطالبات بر حق مردم وضعیت از این حالت خارج شود و ما بتوانیم یک نظام دموکراتیک داشته باشیم که در آن توسعه و حقوق بنیادین شهروندان رعایت شود.

درباره چگونگی برگزاری راهپیمایی اول اسفند و رفتار احتمالی نیروهای انتظامی امیرارجمند گفت:

به نظر من بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی خواست مشروع  و عمومی است. و در همین راستا است که  انشالله با رعایت اصول همیشگی جنبش، یعنی آرامش و اصول مبارزه مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شود. با توجه به سنت‌های دیرینه مردم ما در بزرگداشت‌ شهدا، به نظر می‌رسد استقبال مناسبی صورت بگیرد و از نظر من، همه‌ ما باید باز هم توجه کنیم که فرصت در اختیار نفوذی‌های خشونت‌طلب نگذاریم تا جریان این تجمعات مردمی را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

امیرارجمند درباره نامه ای که روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس، منسوب به عده‌ای از افسران سپاه پاسداران منتشر کرده که در آن تیراندازی به سوی مردم "غیرشرعی" عنوان شده گفت:

نباید سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی را یک دست کنیم. یادمان نرود که سپاه با نقشی که در جنگ ایران و عراق داشت جای خوبی در دل مردم دارد و ما امیدواریم که بدنه‌ سپاه و آن دسته از فرماندهان سپاه که آلوده به مسائل اقتصادی و قدرت طلبی نشده اند، اجازه ندهند که تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود. امیدواریم  این فشارها، سپاه را به سمت و سویی حرکت دهد که در کنار مردم باشد و همان‌طور که انتظار می‌رود در تحقق خواست مردم و مطالبات دموکراتیک آنان شرکت کند و نه در سرکوب مردم.

جدا از این که این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند. مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار آنها باشند. یادمان نرود که ما حتی با مخالفان خود هم دشمن نیستیم. ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.

 
 

اشتراک گذاری: