ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

14فروردین  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

با شایعه حضور ولایتی در امریکا

مذاکرات "اتمی" در امریکا

پیش می رود نه در استانبول

 
 
 
 

مذاکرات اتمی دربسته و سربسته ای که روز گذشته در استانبول با حضور نمایندگان گروه 1+5 برگزار شد، با مذاکرات گذشته یک تفاوت مهم داشت. این تفاوت آنست که در همان روز اول، مذاکره کنندگان از شکست و نا امیدی سخن نگفتند و این یعنی طرفین برای مصالحه برگ هائی را روی میز گذاشته اند. عقب نشینی جمهوری اسلامی قطعی است، اما باید دید در برابر چه امتیازی؟

در روزهای پیش از برگزاری این مذاکرات اخباری در باره سفر محرمانه علی اکبر ولایتی وزیر خارجه بیت رهبری به واشنگتن شایعاتی بر سر زبانها بوده است. اگر چنین باشد، مذاکرات اصلی در امریکا انجام شده و نه در استانبول و آنچه که دراستانبول بازتاب یافته، نتیجه تفاهم هائی است که ولایتی در امریکا بدان دست یافته است. در اینصورت است که می توان دلیل تشدید حملات تبلیغاتی علیه هاشمی رفسنجانی توسط طیف دولتی ها و حتی برخی امام جمعه های تابع مصباح یزدی را حدس زد. چرا که "ولایتی" درعین حال که وزیرخارجه خامنه ایست، رابطه ای قدیمی و بسیار عمیق با رفسنجانی نیز دارد و این را تاکنون نیز پنهان نکرده است. اگر معمار مصالحه و مذاکره با امریکا، با هدف لغو تحریم ها، کاهش فشار به حزب الله لبنان و دولت بشار اسد و یک سلسله نتایج دیگر را هاشمی بدانیم، آنوقت سفر ولایتی به امریکا از تفاهم خامنه ای و هاشمی برای این مصالحه حکایت دارد.

حضور حسن روحانی با لباس غیر روحانی در اروپا، در تعطیلات نوروزی نیز می تواند شاخه دیگری از این تلاش ها باشد. یعنی مذاکره پنهان و پیش از مذاکرات رسمی استانبول، با اعضای اروپائی 1+5.

 

پیک نت  17 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: