ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر روزنامه "سعودی گازت"

اقتصاد ایران، جان تازه ای گرفته! 
 
 
 
 

روزنامه "سعودی گازت" در سرمقاله اقتصادی خود از خروج اقتصاد ایران از رکود و افزایش صدور نفت نوشت. وبسایت خبری و تازه تاسیس "تدبیر" ترجمه فارسی این سرمقاله را که بخش هائی از آن را می خوانید منتشر کرده است.

«پایان رکود اقتصاد در ایران شاید روندی تدریجی داشته باشد اما طبق محسابات انجام شده تحلیلگران اقتصادی، تهران در حال بازگشت به بازار جهانی نفت است. تولید نفت ایران از 1.03 میلیون بشکه نفت در روز در ژانویه سال 2013 میلادی به 1.25 میلیون بشکه در روز در ژانویه سال 2014 افزایش یافته است. چین، هندوستان، ژاپن و کره جنوبی افزایشی 22 درصدی در واردات نفت ایران داشته اند. این موضوع پس از لغو بخشی از تحریم ها علیه ایران به دنبال مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 امکان پذیر شد. طبق گزارش های منتشر شده میزات صادرات نفت ایران در ماه فوریه گذشته رشدی 25 درصدی در ماه داشته است. این شواهد نشان می دهند که اقتصاد ایران در حال بازیابی و بهبود است. کشتی های ایرانی در ماه فوریه صادرات نفت بیش تری به سوریه و کره جنوبی داشته اند. دو کشتی دیگر نیز در آب های اندونزی بار نفتی خود را خالی کرده اند. هم چنین واردات نفت چین از ایران از ماه ژانویه گذشته رشدی 82 درصدی داشته است. هم چنین میانیگن واردات نفت چین از ایران در طول شش ماه گذشته 29 درصد افزایش یافته است. هم چنین میزان واردات نفت هندوستان از ایران نیز در ماه ژانویه در مقایسه با ماه دسامبر سال گذشته دو برابر افزایش داشته است. میزان واردات نفت هندوستان از ایران در ماه ژانویه به 412 بشکه در روز رسید. این در حالی است که در دسامبر گذشته این میزان 189.100 بشکه در روز بود که افزایشی 44 درصدی در واردات نفت هندوستان از ایران را نشان می دهد."

هاشمی رفسنجانی" در دوران دولت "احمدی نژاد" انتقاداتی را در مورد نحوه صرف منابع طبیعی ایران مطرح کرده بود. او در سال های اخیر از برخی سیاست های مدیریتی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران انتقاد کرد. در سال 2005 میلادی او گفت در صورتی که ما از منابع طبیعی مان به خوبی بهره برداری کنیم می توانیم انتظار رشد اقتصادی بالا را داشته باشیم. راهکاری که احتمالا دولت جدید از آن استفاده می کند."

 البته برخی از قانونگذاران امریکایی نگران افزایش تولید نفت خام ایران و رشد صادرات این کشور به هندوستان و چین هستند.»

 

پیک نت 13 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: