ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

کنفرانس خبری پوتین درباره اوکرائین

راه حل بحران اوکرائین

رفراندوم است نه کودتائی که شده 
 
 
 
 

"پوتین" رئیس جمهور روسیه، برای اعلام مواضع رسمی روسیه در برابر رویدادهای اوکرائین در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. او در این کنفرانس گفت:

آنچه در اوکرائین رخ داد یک شورش و کودتای مسلحانه برای بدست گرفتن قدرت بود. درحالیکه برای تغییر شرایط در اوکرائین باید از شیوه‌های قانونی استفاده شود.

یانوکوویچ در توافقنامه‌ای که با حضور نماینده روسیه و بازرس حقوق بشر سازمان ملل امضا شد، تمامی اختیارات خود را واگذار کرد، اما در پاسخ، مخالفان ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند و اجازه برگزاری انتخابات مجدد را ندادند. مردم خواهان تغییر هستند نه کودتا. هیچ چیزی بهتر نخواهد شد. فساد به سطح بی‌سابقه خواهد رسید.

اوکرائین در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و بحران فساد و یک دولت غیرقانونی روبروست. نمی توان گفت پارلمان غیر مشروع است، اما رئیس‌جمهور موقت قانونی نیست و مطابق قانون، همچنان یانوکوویچ رئیس‌جمهور است.

انحلال دادگاه قانون اساسی غیرقانونی است. چطورمی‌توان در یک پرونده باز جنایی وقتی که مشروعیت قانونی وجود ندارد حکم صادر کرد؟ این با استانداردهای اتحادیه اروپا مغایرت دارد. مهمترین مسئله اینست که به مردم اوکرائین فرصت و حق تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان داده شود.

باید درباره مانور حضور نظامیان روسیه در اوکرائین باید بگویم که ما بشدت نگران اقدامات افراط گرایان دراین کشور هستیم. آیا اقدامات آنها را می توان دموکراسی دانست؟ به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی که درجریان آن عده ای از مردم عادی در جریان آن یا با تیراندازی کشته شدند و یا سوختند دمکراسی است؟

هنو روسیه از قدرت نظامی خود استفاده نکرده است، اما امکان استفاده از آن همچنان مطرح است. اعلام می‌کنم که یانوکوویچ هیچ دستورغیرقانونی در حوادث اخیر صادر نکرد. ما معتقدیم و معتقد خواهیم بود که اوکرائین نه تنها نزدیک‌ ترین همسایه ما، بلکه کشور برادر ماست.

روسیه مصمم به دفاع از منافع خود در شبه جزیره کریمه است، اما حتی یک گلوله نیز در این راه شلیک نشده است.

در مورد نشست جی 8 سوچی باید بگویم که من با رهبران جهان مکالمات محرمانه داشتم اما باید چیزهایی را علنا مطرح کنم. برای مثال من از می‌پرسم آیا فکر می‌کنید آنچه در لیبی، عراق، افغانستان و سوریه انجام دادند پایه و اساس قانونی داشت؟ شرکای ما در آمریکا همواره می‌گویند که اهداف ژئوپلیتیک دارند و منافع ملی مطرح است و اگر کسی با موضع آنها موافقت نکنند بلافاصله می‌گویند یا با مایی یا علیه ما! اما موضع ما متفاوت است، ما کاملا براساس قانون کار می‌کنیم. این یک ماموریت انسان دوستانه است و هدفی برای دیکته کردن چیزی را نداریم اما اگر بدانیم حقوق انسان‌ها نقض می‌شود نمی‌توانیم ساکت بنشینیم. اگر شرکای ما به نشست گروه 8 در سوچی نیایند انتخاب خودشان است، ما همواره از آنها در سوچی استقبال می‌کنیم.

طرف مقابل از کودتای غیرقانونی در اوکرائین حمایت می‌کند.

در مورد کریمه نیز، تصمیم گیری برعهده مردم کریمه است.

شرکای غربی ما در اوکرائین بدون درک پیامدهای اقدامشان وارد عمل شدند، سیاستمداران اوکراینی به کاری عبث روی آوردند، ما باید به مردم احترام به قانون اساسی را آموزش دهیم. ما می‌توانیم روابطی نزدیک با دولت آینده اوکرائین بعد از عادی شدن شرایط و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم. باید رفراندوم برگزار شود. تماس با رهبری کنونی اوکراین به دلیل عدم حضور یک رئیس جمهوری منتخب در این کشور امکان پذیر نیست.

اگر خانم تیموشنکو می‌خواهد به مسکو بیاید ما مخالفتی نداریم اگرچه وضعیت رسمی سیاسی وی همچنان نامشخص است.

حوادث اوکرائین از پیش طراحی شده بود. برخی واحدهای نظامی با دستور غرب کار خود را خوب انجام دادند. قدرتی قوی و پایدار در اوکراین بود هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.

 

پیک نت 14 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: