ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

35  سالگی تیرباران پرویز نیکخواه و محمود جعفریان

سالگرد تیرباران های

 بی حساب و کتاب سال 57 
 
 
 
 

۲۲ اسفند ۵۷. یکماه پس از سقوط شاه، محمود جعفریان معاون رادیو تلویزیون و قائم مقام حزب رستاخیز و پرویز نیکخواه مدیر مرکز خبر و دفتر پژوهش های رادیو و تلویزیون، در میدان تیر زندان قصر تیرباران شدند.

1- جعفریان از اعضای سازمان نظامی حزب توده ایران بود که پس از کودتای 28 مرداد بازداشت و زندانی شد. دراین زمان او ستوان یکم شهربانی بود. 5 سال در زندان ماند و سرانجام با تعهد برائت از گذشته و خدمت به نظام شاهنشاهی از زندان بیرون آمد. پس از خروج از زندان مفسر خاورمیانه رادیو و تلویزیون شد. بی شک، یکی از ورزیده ترین تحلیلگران اوضاع خاورمیانه بود. عربی را خوب میدانست و اطلاعات عمومی اش در باره خاورمیانه کم نظیر بود و سخنور بسیار قابلی نیز شده بود. رژیم با اعتمادی که جعفریان جلب کرده بود او را برای یک دوره تحصیلات عالی به فرانسه فرستاد و او توانست در دانشگاه معروف سوربون دکترای خود را گرفته و به ایران بازگردد. از این مرحله به بعد مدارج حکومتی را بسرعت طی کرد. سردبیر مجله "تماشا" وابسته به تلویزبون ملی ایران شد و آن را تبدیل به یکی از بهترین مجلات آن دوران کرد. در واحد مرکزی خبر و پژوهش های رادیو تلویزیون وارد شد و سرانجام نیز قائم مقام حزب رستاخیر شد. در روزهائی که کاربدستان شاه بدنبال خود شاه، ایران را ترک می کردند جعفریان عملا رهبری کامل حزب رستاخیر را بدست گرفت و در ایران ماند تا انقلاب شد وبهمن ماه دستگیر شد و 22 اسفند همان سال تیرباران. با چه معیار و سنجشی او را مستحق تیرباران دانستند معلوم نیست. شاید به علت اطلاعات وسیع مذهبی و تسلطی که به امور خاورمیانه و کشورهای عربی و شیعیان منطقه داشت انگیزه این اعدام بود، والا وابستگی اش به ساواک و تفسیر گوئی اش نمی توانست دلیل اعدام او باشد. بویژه که درهمان زمان شمار زیادی از کاربدستان ساواک در نخست وزیری و با موافقت مهندس بازرگان مشغول به کار شده بودند.

 

2- پرویز نیکخواه طراح ترور شاه در کاخ مرمر بود. یکی از سربازان گارد محافظ کاخ مرمر بنام "شمس آبادی" عامل این ترور شد. روز تیراندازی به شاه که در کاخ مرمر زندگی می کرد، دو استوار گارد شاهنشاهی در جریان تیراندازی کشته شدند اما شاه جان به سلامت برد.

نیکخواه مهندس فیزیک از دانشگاه منچستر انگلستان بود. در گروه توده ای های کنفدراسیون دانشجوئی خارج از کشور فعال بود اما بعدها به یک گروه منشعب از حزب توده ایران پیوست که دارای افکار مائوئیستی بودند. به ایران که بازگشت استاد دانشکده پلی تکنیک تهران شد و بصورت همزمان یک گروه سیاسی تشکیل داد که طرح ترور شاه از دل همین گروه در آمد.

اعضای گروه، از جمله پرویز نیکخواه بعد از این ترور ناتمام دستگیر شدند. نیکخواه که با یک درجه تخفیف از اعدام نجات پیدا کره بود، پس از 5 سال که در زندان بود، با واسطه ساواک نامه هائی بعنوان طرح های مدیریتی و تبلیغاتی نوشت و پیشنهادهائی نیز در آن مطرح کرد و سرانجام درخواست ملاقات با فرح پهلوی کرد. در پایان این نوشته و تلاش ها، نیکخواه با پادرمیانی فرح آزاد شد و در خدمت رژیم شاه در آمد. یکی از برجسته ترین و خوشفکرترین مدیران سازمان عریض و طویل رادیو تلویزیون ملی ایران شد و در کنار رضا قطبی پسر دائی فرح و محمود جعفریان قرار گرفت. با دختر زیبائی که همراه خانواده اش در خیابان فخرآباد تهران زندگی می کرد ازدواج کرد که همسرش نیز بعدها در تلویزیون ملی ایران ظاهر شد.

از جمله قربانیان اعدام های بی حساب و کتاب هفته های اول پس از پیروزی انقلاب یکی هم پرویز نیکخواه بود. هم او و هم جعفریان بر این تصور بودند که چون سابقه سیاسی ضد شاه دارند و ضمنا در تشکیلات امنیتی ساواک دستشان به خون کسی آلوده نشده، حداکثر بیکار و خانه نشین خواهند شد و به همین دلیل در ایران ماندند. اما سرنوشت نیکخواه نیز از سرنوشت جعفریان جدا نماند و او نیز درکنار جعفریان در زندان قصر تهران تیرباران شد. با کدام معیار و دلیل؟ کینه توزی شخصی؟ خشم و کورذهنی؟ رقابت های دورن سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران؟

اینها نکاتی نیست که سر به مهر بماند. مانند پشت صحنه های قتل های زنجیره ای، قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، واقعیات جنگ در کردستان، دلائل ادامه جنگ با عراق پس از بازپس گیری خرمشهر از ارتش صدام حسین، پشت صحنه برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی آیت الله خمینی، قتل احمد خمینی و دهها و دهها رویداد و تصمیم مهم در سالهای اول پس از انقلاب 57 و سالهای پس از آن.

در سالگرد تیرباران جعفریان و نیکخواه، کیهان حسین شریعتمداری سر قلم رفته و مانند همیشه مشتی صفات و اتهامات را در توجیه اعدام آنها نوشت، اما او نیز خود از جمله شخصیت هائی است که به نقش واقعی او در تاریخ جمهوری اسلامی پرداخته خواهد شد. چنان که درباره سید مهدی میراشرافی پرداخته شد. میراشرافی نیز مرید و وردست آیت الله کاشانی بود و سینه چاک فدائیان اسلام، اما بیانیه کودتای 28 مرداد را هم او از پشت میکروفن رادیو تهران خواند که نوار صدای او اکنون پس از سالها هنوزروی یوتیوب است. او در سالهای ملی شدن نفت و اختلاف افکنی انگلیس میان آیت الله کاشانی و دکترمحمد مصدق همین نقشی را داشت که حسین شریعتمداری در کیهان دارد.

 

پیک نت 25 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: