ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 اسفند ماه  1392

infos@pyknet.net

 
 
  مصاحبه با سفیر روسیه در ایران
مذاکرات اتمی، دولت اوکرائین
و پیوستن کریمه به روسیه
ساناز عباسعلی زاده
 
 
 
 
 

"لوان جاگاریان" سفیر روسیه در ایران، در مصاحبه ای که خبرگزاری ایسنا در محل سفارت روسیه درتهران با وی انجام داد، در ارتباط با حوادث اوکرائین و دور جدید مذاکرات اتمی  که از امروز در "وین" آغاز می شود گفت:

به نتیجه مذاکرات هسته‌ای  خوش‌بینم. پس از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران انعطاف ‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. در مذاکرات نهایی نسبت به دوره گذشته، روند مشکل‌تر است زیرا در این دوره مسائل پیچیده‌تری مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. البته با توجه به جریان مذاکرات ممکن است زمان این مذاکرات افزایش یابد. اگر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران برطرف شود در این صورت مانعی برای اجرای مواضع ایران از جمله رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

ما همواره نه تنها از تحریم‌های یک جانبه علیه ایران حمایت نکرده ایم بلکه آن را محکوم هم کرده‌ایم.

این تحریم ها موجب کاهش حجم مبادلات تجاری میان ایران و روسیه شده است. روسیه پیشنهاد داده است که کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در نیمه دوم سال جدید میلادی در تهران تشکیل شود که طرف ایرانی اعلام کرده است که بهتر است در نیمه دوم ماه اوت یا سپتامبر این کمیسیون تشکیل شود. از طرف ایران بیژن زنگنه وزیر نفت به عنوان رییس کمیسیون و از طرف روسیه وزیر نیروی روسیه حضور دارند. همکاری میان مناطق مختلف در کشور می‌تواند نقش موثری در گسترش روابط داشته باشد. ما درخواست می‌کنیم که استانهای ایران که خواهان همکاری با مناطق مختلف روسیه هستند نقش فعال‌تری در این باره داشته باشند این مساله بسیار مهم است، در همین راستا قرار است پس از یک ماه و اندی استاندار آستاراخان وارد استانهای گیلان و مازندران شود.

در سالهای گذشته میزان مبادلات چهار میلیارد دلار بود اما اکنون به میزان 1.5 میلیارد دلار رسیده است که دلیل عمده کاهش مبادلات تجاری وجود موانع برای نقل و انتقال پول است.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه در راس هیاتی برای 20 آوریل اعلام آمادگی سفر به ایران کرده که هنوز موافقت ایران اعلام نشده است.

درباره قرارداد بزرگ نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه توافق حاصل شده و منتظر امضاء هستیم. بزرگترین شرکت نفتی روسیه نیز تمایل خود را برای بازگشت به بازار ایران اعلام کرده است.

هفته گذشته معاون مدیرکل روس اتم ملاقات های بسیار طولانی و مفید با کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی داشته است. در سال 1992 قراردادی مبنی بر توسعه همکاری‌ها میان ایران و روسیه امضا شد که درباره موضوعات کلی بود اکنون برای همکاری دو کشور در ساخت سایت های جدید در بوشهر قراردادهایی را آماده می‌کنیم..

سفیر روسیه درباره برگزاری نشست وزرای خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر در آستاراخان گفت:

ما بسیار تلاش می‌کنیم که 5 کشور ساحلی به یک توافق برسند. البته با یکدیگر اختلافاتی دارند، تصور کنید پس از 1990 و از یک کشور شوروی چند کشور جدید به وجود آمده که هر یک اهداف و منافع مختلفی دارند.

کشورهای ساحلی دریای خزر توافق کرده‌اند که پیش از برگزاری اجلاس سران در سپتامبر در آستاراخان، در 22 ماه آوریل نشست وزرای خارجه برگزار شود. ما به طرف ایران پیشنهاد داده‌ایم که نشست سران در 29 سپتامبر در آستاراخان برگزار شود اما هنوز جوابی از سوی ایران دریافت نکرده‌ایم. در این نشست موضوعاتی مانند حفظ محیط‌ زیست و رژیم حقوقی دریای خزر مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

 

مذاکرات ژنو2 درباره سوریه

 

ما انتظار نداشتیم که مذاکرات ژنو 2 نتایج مهمی به همراه داشته باشد اما به هر حال روند مذاکرات چه در ژنو و چه در کشورهای دیگر باید ادامه پیدا کند ،‌ زیرا تنها راه‌حل بحران سوریه مذاکرات سیاسی است،. اما ما مخالف هرگونه مداخلات خارجی در کشورهای دیگر هستیم. تنها مردم سوریه باید درباره سرنوشت این کشور و حضور بشار اسد تصمیم بگیرند. ما قبول نداریم که تنها بشار اسد باعث خونریزی است. اکثر گروه‌های معارض خارجی هستند و پشت سر‌ آ‌نها کسان دیگری قرار دارند. اکنون کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای خلیج‌فارس درک کرده‌اند که ادامه جنگ در سوریه خطر بزرگی است برای همه کشورها.

در درجه اول گروه‌های خارجی که علیه دولت می‌جنگند باید از سوریه خارج شوند. کشورهای همسایه سوریه مانند ترکیه باید نقش سازنده‌ای در جهت حل بحران سوریه اتخاذ کنند.

 

درباره حوادث اوکرائین

 

باید در ابتدا اعلام کنم که در اوکراین، روسیه طرف بحران نیست و دوم اینکه ما دولت فعلی این کشور را به رسمیت نمی‌شناسیم. زیرا آنها نه براساس آرای انتخابات بلکه براساس کودتا بر سرکار آمده‌اند و غربی‌ها خود این مساله را می‌دانند. آنها ما را متهم می‌کنند که در بحران اوکراین مداخله می‌کنیم در صورتیکه غربی‌ها خود در این کشور نقش دخالت گرایانه‌ای را برعهده گرفته‌اند.

رییس جمهور مطابق قانون در اوکرائین تنها در سه مورد یعنی استیضاح، بیماری و اینکه اگر وی نخواهد به صورت داوطلبانه بر سر قدرت بماند، بر کنار می‌شود. در این باره گزینه چهارمی وجود ندارد اما ما دیدیم که رییس جمهور اوکراین را با زور برکنار کردند این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست. پارلمان اوکراین تحت فشار و تهدید این اقدام را انجام داده است. هنوز در برخی از مناطق تظاهرات به طرفداری از یانوکویچ ادامه دارد.

آنها همه پرسی کریمه را محکوم می‌کنند در حالیکه از استقلال کوزوو حمایت کردند. این نقض حقوق بین‌المللی است.

آنها در حمله به عراق نیز ناقض حقوق بین‌الملل بودند. آنها بدون کسب مجوز سازمان ملل و به طور یک جانبه و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل به این کشور حمله کردند. در صورتیکه ما مجوز سازمان ملل و شورای امنیت را داریم. این اقدام در راستای استانداردهای دوگانه است.  مردم اوکراین دوست و برادر مردم روسیه هستند و ما پیوندهای نزدیکی با ملت اوکراین داریم .

بار دیگر اعلام می‌کنم که تنها و تنها دولت بر آمده از انتخابات قابل پذیرش است اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند این مساله را قبول کنند. وقتی به نفع آنها باشد از حقوق بین‌الملل دفاع می‌کنند اما زمانیکه برخلاف منافع آنها باشد هیچ اهمیتی به این حقوق نمی‌دهند.

امیدوارم بحران اوکراین آغازگر جنگ سرد نشود ما طرفدار دوران جنگ سرد نیستیم.

برخی از تحلیلگران ایرانی از چالش میان روسیه و غرب درباره اوکرائین ابراز خوشحالی می کنند. آنها تصور می کنند در این صورت فشار غرب بر ایران کاهش می‌یابد و به دلیل اینکه روسیه نمی‌تواند گاز خود را به اروپا صادر کند،‌ ایران می‌تواند جایگزینش شود. چنین ارزیابی‌هایی جدی نیست. امیدوارم که تنش کنونی میان روسیه و غرب تاثیری بر روند مذاکرات با ایران نگذارد زیرا این مذاکرات برای غرب نیز بسیار مهم است.

سفر روسیه در این مصاحبه از تایید سفر پوتین به ایران خبر داد و گفت، قرار است ابتدا آقای روحانی به روسیه سفر کند، سپس پوتین راهی ایران می شود.

 

پیک نت 27 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: