ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 دی  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

درهمایش استانداران

دیروز- امروز- فردا

در گزارش مهم حسن روحانی! 
 
 
 
 

سخنان روز گذشته حسن روحانی در همایش استانداران که روز گذشته در وزارت کشور آغاز به کار کرد، شاید مهم ترین و دقیق ترین گزارشی باشد که وی از وضع کشور، آنچه طی 5 ماه گذشته انجام شده و آنچه که دولت وی می خواهد انجام بدهد ارائه داد. این سخنان گزارش گونه طولانی بود و ما سعی کردیم بی آن که به هیچ موضوع مهمی از قلم بیفتد آن را خلاصه کنیم که می خوانید:

 

ابتدا ببینیم همه ما در چه شرایطی مسئولیت کشور را به عهده گرفتیم و چه مسئولیت مهمی در آینده بردوش داریم.

این دولت کارش را در شرایط ویژه ای شروع کرد. بر این نکته تاکید دارم که هیچ دولتی از آغاز جمهوری اسلامی حتی زمان جنگ و سالهای اولیه انقلاب که در همه این مراحل حضور داشته و مسئولیت داشتم، در هیچ زمانی شرایط سخت تر از شرایطی که این دولت شروع به کار کرد. نداشته‌ایم، این شرایط کاملاً بی‌سابقه بوده است.

شکاف بین دولت و ملت،

تضعیف شدید سرمایه اجتماعی

وضعیت سیاست خارجی کشور

وضع اقتصادی کشور

و همچنین شرایط تحریم

آسیب‌های شدید اجتماعی

در بخش سیاست داخلی

شرایط حقوق شهروندی

شرایط اقلیت‌های قومی و مذهبی

نحوه تعامل جناح‌ها و احزاب سیاسی.

 

شما می‌دانید که در هیچ شرایطی از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال‌های اخیر، کشور ما در شرایط تحریم سازمان ملل نبود، چه شرایط روزهای اولیه انقلاب، چه در دوران جنگ تحمیلی. تحریم غربی‌ها و آمریکایی ها بود، اما تحریم سازمان ملل تا سال‌های اخیر برای ایران سابقه نداشت.

شرایط اختلاف جناح‌ها و احزاب بود، اما هیچ‌وقت شکاف بین جناح ها و احزاب را مثل سال‌های اخیر مشاهده نکردیم.

این شرایط اقتصادی کشور کمتر سابقه داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط رکود تورمی که هم تورم بالای ۴۰ درصد و هم رشد اقتصادی منهای ۵.۸ باشد.

بنابراین در یک شرایط خاصی کشور را تحویل گرفتیم که تورم بالای ۴۳ درصد بود، شرایط بیکاری، جامعه‌ای که بهبودی در فضای کسب و کار او مشاهده نمی‌شد، عدم آرامش و عدم ثبات هم در بخش اقتصادی و سیاسی و سیاست خارجی وجود داشت و ثباتی در قیمت ارز، طلا، مسکن و زمین نبود. شرایط کاملاً بی‌ثبات و هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌دانست که ۳ ماه یا یک ماه یا یک هفته دیگر شرایط اقتصادی کشور چگونه خواهد بود.

کار اصلی و بزرگ را ملت بزرگ ایران انجام دادند و در انتخابات مهم ۲۴ خرداد، حماسه را آنها آفریدند. تدبیر مقام معظم رهبری به منصه ظهور پیوست، مردم و وجدان عمومی جامعه به خوبی احساس کرد که شرایط کشور و انقلاب چیست، آینده کشور چگونه خواهد شد، تصمیم مردم برای حضور بسیار مهم بود، اینکه ۷۳ درصد مردم پای صندوق آرا حضور پیدا کنند، شاید قبلش کمتر اینچنین تصور می شد و در میان همه شعارها و بحث‌ها مردم اعتدال و روش اعتدالی را برگزیدند و انتخاب کردند. 

 

طرح مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری به پیشنهاد ایران ، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع به تصویب رسید، ایرانی که متهم می‌کردند به اینکه کشوری است در پی خشونت و افراطی‌گری و حتی بعضی به دروغ القاء می‌کردند حامی تروریسم است، پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان شد.

رسانه‌های خارجی به دلیل اینکه این قطعنامه با همه تبلیغات چندساله و چند دهه آنها متناقض بود خیلی به آن نپرداختند، رسانه‌های داخلی هم فکر می‌کردند که اگر به آن بپردازند باعث تقویت دولت می‌شود. لذا کمتر به آن پرداختند، اما واقعیت، واقعیت است، کسی نمی‌تواند منکر شود که پرچمدار مقابله با خشونت و افراطی‌گری در دنیای امروز جمهوری اسلامی ایران .


توافق اولیه با شش قدرت جهانی در مسأله هسته‌ای، مسأله ساده‌ای نبود، کار بسیار پیچیده و سخت بود و نیاز به تصمیم‌گیری شجاعانه داشت. دولت این قول را به مردم داده و امروز هم این قول را به مردم می‌دهد که هر چیزی به صلاح این ملت باشد و منافع مردم را تأمین کند، بدون هیچ دغدغه و تردیدی دولت وارد عمل می‌شود و مطمئن است که اکثریت قاطع مردم حامی دولت خواهند بود، از سر و صدای چند نفر یا چند درصد نباید بهراسیم و نمی‌هراسیم، ما آمده ایم تا خودمان را و آبرو و حیثیت خودمان را فدای این ملت عزیز کنیم.

از نقد و انتقاد نباید بهراسیم و نباید ناراحت شویم، آزاد بگذاریم هر کس نقد دارد، مخصوصاً نقد سالم، سازنده و دلسوزانه، این بهترین کمک برای ما است، حتی اگر اهداف دیگری هم پشت نقد پنهان شده باشد. این دولت به راحتی آن را تحمل خواهد کرد. احزاب و گروه‌ها خواهند دید که آستانه تحمل این دولت بسیار بالاتر از آن است که آنها قادر باشند به این راحتی دولت را در مسیر عصبانیت قرار دهند. من این بحث را نمی‌شکافم و باز نمی‌کنم، اما دولت در عمل نشان خواهد داد که آستانه تحمل بالایی خواهد داشت و البته هر جا ضروری باشد، مسائل کشور را مستقیم با مردم در میان خواهد گذاشت.
امروز شرایط ما در سیاست خارجی با چند ماه گذشته و قبل از این دولت، بسیار بسیار متفاوت است. در بخش اقتصاد، در شرایطی بودیم که فکر می‌کردیم شکستن تورم و رکود به این آسانی امکان‌پذیر نخواهد بود. بنده شاید در طول هفته بیشترین وقت را در بحث اقتصادی می‌گذارم، به دلیل شرایط فعلی، حداقل دو جلسه منظم (هفتگی) از آغاز کارم تا به امروز با مسئولین اقتصادی و مشاورین اقتصادی داشته‌ام. اولین هدف ما این بود که تورم و رشد این تورم را بتوانیم مهار کنیم، این کار به تا به امروز به خوبی انجام شده و حتی مقداری بالاتر از سطح توقع اولیه. اینکه تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد امروز به ۲۸.۸ رسیده یعنی بیش از ۱۴ واحد کاهش پیدا کرده که این موفقیت بزرگی برای راه و روش اقتصادی دولت است.

اینکه می‌بینیم آمار اخیر نشان می‌دهد رشد بیکاری ۲.۱ دهم درصد واحد کاهش پیدا کرده، این نشان موفقیت دولت است. امروز، بازار دارای ثبات و آرامش نسبی است و این علامت موفقیت دولت است. نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده و مهار شده که این هم موفقیت دولت در بخش اقتصاد است.
فضای کسب و کار با چند ماه پیش کاملا متفاوت است. دولت تسهیلات فراوانی را برای رونق اقتصادی و از بین بردن بسیاری از مقررات دست و پاگیر با یک مصوبه ۳۵ بندی فراهم کرد و همه این ۳۵ بند در حال اجراست. 

 

در بخش اجتماعی شاهد آرامش نسبی در این بخش هستیم. آنچه هدف ماست این است که کشور را از حالت تنش، خشونت و افراط به طور کامل خارج کنیم. شرایط اجتماعی کشور باید به گونه ای باشد که افرادی که تمایل به افراط و خشونت دارند که تعدادشان بسیار اندک است، فضایی را برای این حضور پیدا نکنند. 

یکی از هدف های این دولت آشتی در سطح جامعه بوده، همه را باید به هم نزدیک کنیم. آن رسانه هایی که بر طبل انشقاق می کوبند، اشتباه تاریخی مرتکب می شوند، هیچ جناحی را در این کشور نمی توان حذف کرد و هیچ حزب فعالی را نمی توان حذف کرد، باید با هم تعامل کنیم، باید قواعد بازی را بیاموزیم و باید دست به دست هم بدهیم.

در شرایط ویژه ای به سر می بریم، باید کشور را به یک شرایط کاملا طبیعی برگردانیم و این دولت با حمایت مردم و با حمایت مقام معظم رهبری این کار را انجام خواهد داد.

در اینجا لازم است به همه استانداران عزیز بگویم در تمام مراحل مهم و حساس، مقام معظم رهبری از راه دولت و از خط مشی دولت حمایت فرموده اند و این برای ما سرمایه بسیار ارزشمندی است. یادمان باشد ما در یک کشور هستیم، یادمان باشد ما یک رهبر داریم و یادمان باشد ما یک دولت داریم، همه باید بدانیم که در شرایط فعلی باید دست در دست یکدیگر بگذاریم. نگذاریم عده ای در جامعه فاصله و انشقاق به وجود بیاورند. امروز الحمدالله شرایط برای فعالیت سیاسی احزاب آماده تر از دیروز است و این شرایط را آماده تر خواهیم کرد. حالا در بخش استانداران که من می رسم به این بحث خواهم گفت که یکی از درخواست های من این است که استانداران باید از فعالیت احزاب حمایت کرده و فعالیت آنها را تسهیل کنند. ما نمی توانیم در یک جامعه هفتاد و چند میلیونی، بدون تشکیلات و احزاب، افکار عمومی و افکار سیاسی را هدایت کرده و رشد دهیم و مردم را از لحاظ سیاسی آماده کنیم .
مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با دولت داشته، گرچه سوالات فراوان و احضارهای فراوان، ممکن است برخی وزرای ما را مکدر کرده باشد، اما نباید برنجیم؛ نباید شیوه تعاملی مان را با مجلس از دست بدهیم.

غیر از قانون گرایی راهی پیش پای ما نیست، بدانید فرار از قانون اگر بر فرض، منفعت موقتی داشته باشد، دارای ضررهای بسیار زیاد و مهم و طولانی خواهد بود.

انتخاب استانداران و حضور استانداران در استان ها باید به گونه ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند، در انتخابات، کل انتخابات هم ما باید به گونه ای عمل کنیم که جناحی احساس شکست نکند. نمی خواهم بگویم اکثریت پیروز، اقلیت غیر پیروز مانند هم، ممکن است بعضی جاها متفاوت باشد، اما در حقوق اساسی کشور همه یکسانند. 

اگر ما توانستیم معضل دریاچه ارومیه و زاینده رود و کارون و بختگان و هامون و همه مشکلات دیگر زیست محیطی و جنگل و مرتع و بحث ریزگرد و اینها را حل کنیم در حد توانمان، همه آن استان احساس پیروزی می کند.

اگر حقوق شهروندی شعار شما باشد که حقوق شهروندی در قدم اولیه اش منشورش تدوین شده، به جامعه عرضه شده و پیشنهادات بسیار زیادی ارائه شده، من متعجب شدم از استقبال گسترده مردم. وقتی در مصاحبه رادیو و تلویزیونی اعلام کردم که الان پیش نویس حقوق شهروندی روی سایت قرار می گیرد آنچنان هجومی از سراسر کشور به این سایت شروع شد که سایت نمی توانست جواب بدهد، این نشان از این است که مردم می خواهند حقوق شهروندی تحقق پیدا کند.

حقوق شهروندی در قدم اول، اجرای فصل سوم قانون اساسی است. تمام شهروندان ایرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابر و مساوی هستند. هیچ کس بر فرد دیگری تبعیض نخواهد داشت، مساله نژاد، قوم، محل جغرافیایی، جنسیت، هیچ چیز، همه باید احساس تساوی در برابر قانون و فرصت های اجتماعی داشته باشند، عدالت اجتماعی اولین قدمش فرصت برابر برای همه مردم هست. 
زنان ما باید این باور و این احساس را به طور کامل در زندگی شان لمس کنند که جنسیت معیاری نیست. من به وزرایم توصیه کردم که در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیران کل اگر خانم و آقایی شرایط مساوی دارند، ترجیح بر خانم است. به دلیل اینکه در سالهای گذشته بی‌عدالتی که بوده، بتوانیم در سالهای بعد قدم به قدم آن را جبران کنیم. اقلیت های قومی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. هیچ فرقی در ایرانیت بین این قوم و آن قوم وجود ندارد، هیچ تفاوتی بین فارس و کرد و ترک و ترکمن و بلوچ و لر و عرب و دیگر اقوام در کشور وجود ندارد. حقوق شهروندی را بعد از اینکه نهایی شد، پیشنهادات فراوانی را دریافت کردیم و چون خیلی از مردم خواستار تمدید مهلت ارائه پیشنهاد شدند، یک ماه دیگر برای دریافت این پیشنهادات تمدید کردیم.  متن نهایی این منشور امیدوارم تا پایان سال نهایی شود که در اختیار استانداران قرار داده می شود. باید به مردم بیاموزیم، افراد داوطلب را پیدا کنید، از دانشجویان، معلمین، فرهنگیان و اساتید تا به مردم آموزش دهند، علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات به مردم آموزش دهند. مردم باید از حقوق خودشان مطلع باشند و مطالبه کنند و نقد کنند و انتقاد . انتقاد به نفع ماست بگذاریم جامعه باز باشد و آزاد باشد. یک مقدار در بحث مهاجرت از استان ها یا شهرستان ها به مرکز و تهران در بررسی هایی که شده مربوط به آزادی های اجتماعی مدنی و سیاسی در استان ها و تهران است، می گویند تهران راحت تریم، می توانیم ۲۰ نفر دور هم جمع شویم ، ۵۰ نفر دور هم جمع بشویم، حرف بزنیم و بحث کنیم در یک خانه ای، اما در شهرستان و استان می آیند به ما انگ می زنند. نباید بگذاریم فضای جامعه امنیتی بشود، فضای جامعه باید فضای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی باشد.

توجه دارد، شما استانداران محترم هم توجه دارید، معیشت مردم در شرایط مطلوبی نیست. ما راه درازی در پیش داریم. اینکه دولت در روزهای اولیه‌اش ناچار می‌شود شیر مجانی در مدارس تقسیم کند به دلیل گزارشات وزارت بهداشت بود که از وضع کودکان مخصوصاً در روستاها ارایه کرده بود. اینکه دولت در شرایط فعلی آماده شده که دو سبد کالایی را تا پایان سال به مردم تقدیم کند البته به بخش آسیب‌پذیر جامعه، به دلیل مشکلاتی است که در زندگی مردم می‌بیند.


سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار مهم است، احزاب هم سر جای خودشان بسیار مهم‌اند، این دولت در پی تقویت احزاب قانونی در چارچوب قانون و مقررات است، دولت هم باید حامی احزاب باشد و هم باید تسهیل کننده فعالیت‌ آنها باشد بدون آنکه بخواهد بین این جناح و آن جناح و این حزب و آن حزب تفاوتی قائل باشد و یا ببیند.

بحث محیط زیست مورد توجه این دولت خواهد بود، به دلیل اینکه توسعه پایدار بدون توجه به محیط زیست امکان‌پذیر نیست، شما دیدید که سد زدیم و فکر کردیم آب را مهار کردیم و کشاورزی را توسعه دادیم ولی دریاچه ارومیه خشک شد. نتیجه توسعه شد، تخریب، به قصد توسعه و با حسن نیت این کار را کردیم، اما اگر ما نتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، شما بدانید که میلیون‌ها انسان در ایران باید خانه و زندگی‌شان را ترک کنند، تنها بحث آذربایجان غربی نیست، آنجا یک طوفان،تمام نمک را منتشر می‌کند و زندگی مردم را مستأصل می‌کند و تمام کشاورزی اطراف استان را از بین خواهد برد.

بعضی از نمایندگان به من نامه نوشته بودند که چرا همش شما می‌گویید دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده‌رود و کارون و بختگان هم همان است، بله همه جا کشور ماست و همه آنها، مشکل زیست محیطی است که من همه آنها را قبول دارم. اما خطری که دریاچه ارومیه دارد اینکه اگر خشک شود، این خطر با هیچ خطری برابر نیست و لذا کارگروه ویژه برای دریاچه ارومیه گذاشتیم و من خودم این مسأله را دنبال می‌کنم تا ببینیم به چه راه‌حلی باید برسیم.

یارانه نقدی برای آنهایی که باید یارانه بگیرند، قطع نخواهد شد، این شایعاتی که مرتباً مطرح می‌شود که دولت می‌خواهد یارانه نقدی ندهد و بجایش یارانه کالایی بدهد. نه اینطور نیست، ممکن است سبد کالایی هم بدهد، اما یارانه نقدی را نمی‌خواهد قطع کند. در زمینه دارو و قیمت دارو، دولت قدم‌های بسیار مؤثری برداشته است. نمی‌خواهم بگویم وضع مطلوب شده اما قدم‌های مهم برداشته شده است. برای بیماران صعب‌العلاج هم اقدامات مؤثری شده است . اما هنوز ۵ ماه از عمر دولت نگذشته، بعضی‌ها فکر می‌کنند این دولت چند سال است روی کار آمده است، طوری صحبت می‌کنند که می‌گویند دولت هنوز آن کار را هم نکرده است. 

باید حداقل همه دارای بیمه درمانی در کشور باشند، این اولین قدمی است که دولت اقدام خواهد کرد.  

پیک نت 18 دی

 
 

اشتراک گذاری: