ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

رایزنی ها برای ژنو 2

پایان جنگ در سوریه

پس از تفاهم اتمی با ایران 
 
 
 
 

بلافاصله پس از توافق اتمی با ایران، مقدمات برپائی کنفرانس ژنو 2 برای خاتمه بخشیدن به جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و این خود نشان میدهد که بخش مهمی از آنچه که بر سر سوریه آمد، مقدمه ای بود برای کشاندن شدن آن به ایران. اشتباه دولت بشار اسد برای سرکوب نخستین اعتراضات ساده و مسالمت آمیز مردم برای اصلاحات در شهر "حمص" باعث فرصتی طلائی برای اسرائیل و ترکیه و غرب شد تا فاجعه جنگ داخلی را به کمک عربستان و قطر در سوریه بیآفرینند. دراین میان نقش جمهوری اسلامی برای توصیه به اسد برای سرکوب مردم خواهان اصلاحات در شهر حمص نیز تاثیر مخرب خود را گذاشت.

حال با تفاهم اتمی که در ژنو بدست آمد و قطعا درحاشیه آن درباره بحران سوریه نیز گفتگو و نوعی رایزنی شده، کنفرانس ژنو 2 که تشکیل آن زیر علامت سئوال بود، بصورت جدی مطرح شده است. چنان جدی که یک روز پس از مذاکرات ژنو با ایران، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور سه‌ شنبه (امروز) برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی(اکو) و همچنین دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه وارد تهران می شود.

خبرگزاری های روسیه نیز گزارش دادند: 'الاخضر الابراهیمی'، نماینده ویژه سازمان ملل در بحران سوریه نیز گفت: نمایندگانی از آمریکا، روسیه و سازمان ملل در روز 20 دسامبر (29 آذر) برای گفتگو درباره برگزاری کنفرانس 'ژنو 2'، با هم دیدار و گفتگو می‌کنند. ممکن است این دیدار، آخرین دیدار پیش از برگزاری این کنفرانس باشد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز اعلام کرد: دور تازه مذاکرات در مورد اوضاع سوریه روز ۲۲ ژانویه سال آینده میلادی (۲۰۱۴) حدود دو ماه دیگر در ژنو برگزار خواهد شد.

 

پیک نت  5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: