ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

بخشی از سخنرانی روحانی در دانشگاه بمناسبت 16 آذر

«مایکروسافت»، «فیس بوک»، «اپل» و «گوگل»

در آمد چهار غول اینترنت

کمتر از 8 سال دوران احمدی نژاد بود 
 
 
 
 

«نقدی دلسوزانه که راه بهتر را به دولتمردان معرفی کند. علاوه بر آن، دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند. ما باید با راه و روش ریا و نفاق، با راه و روش دروغ، اتهام، افراط و افراط ‌گری باید نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت و اعتدال، توسعه، پیشرفت، عدالت، آزادی دعوت کنیم.

ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می‌کنیم. باید امکانات خود را به خوبی بشناسیم، توانمندی خود را به خوبی بدانیم، جهان و منطقه را هم به خوبی بشناسیم، نظم حاکم بر جهان را نیز به خوبی بشناسیم زیرا ما می‌خواهیم با جهان در حال تعامل سازنده و مثبت باشیم. 

درست است که باید نگاه اصلی ما به درون باشد، راست است که قدرت اصلی ما از داخل جامعه، سرزمین و ایران عزیز منشأ می‌گیرد، اما باید بدانیم با توجه به تأثیرگذاری ملت بزرگ این سرزمین و آثار انقلاب اسلامی در منطقه و جهان و رسالت بلند فرهنگی و علمی که بر دوش داریم نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را ببندیم. ما باید با منطق و استدلال و با تکیه بر آرمان‌های خود و حقوق مسلم ملت ایران در برابر دیگران که می‌خواهند دروازه‌ها را به روی ما ببندند این دروازه‌ها را بگشاییم. در دنیای امروز قدرت ملی، بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی، بدون تعامل اقتصادی با جهان، نه تنها بسیار بسیار دشوار است که حتی گاهی ناممکن است. در دنیای امروز ما نمی‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای بیرون در ارتباط نباشد. سیستم بانکی، پولی، اقتصادی، نظام صادرات و واردات کشور، حتی تأثیرگذاری ما در مسایل مهم منطقه و جهان، به یکدیگر وابسته هستند.
ما در جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و در سوریه نقش تأثیرگذاری داشتیم. نقش ایران، روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله لبنان، عراق و دیگران برای جلوگیری از جنگ خانمانسوز، بسیار تأثیرگذار بود. من اینجا نمی‌خواهم جمله‌ای بگویم که عده‌ای آن را تعبیر به خود شیفتگی بکنند، اما بدانید در دنیای امروز حتی کشورهای بزرگ برای حل مسائل منطقه، ناچارند در معادلات منطقه‌ای، قدرت ملت بزرگ ایران را مد نظر قرار دهند. 

دولت در طول صد روز و اندی، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به ده سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و باز کرد. شما دیدید که در این تفاهم، چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیزم چه ضربه‌ای وارد شد.

بنابراین دولت با رهنمودها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و با حمایت قاطع ملت ایران، اولین قدم مؤثر را در طول صد روز اول در زمینه ارتباط و تعامل سازنده با جهان به نفع ملت و کشور برداشت. ما می‌بینیم همه کشورهای منطقه که دوست ما یا متحد ما هستند، تا چه حد از این توافق ابراز خوشحالی می‌کنند و شما می‌بینید که برخی از کشورهایی که متأسفانه منافع بلندمدت خود را نمی‌بینند در کنار رژیم صهیونیستی تا چه حد عصبانی هستند.

نه تنها انرژی هسته ای، که فناوری هسته‌ای و حتی غنی‌سازی هم حق مسلم ماست، اما در کنارش، پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست، بهبود معیشت مردم و رفاه مردم نیز حق مسلم ماست، شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمانه هم حق مسلم ماست.

دولت به همه وعده‌هایی که به مردم داده پایبند است، اما برای دستیابی به اهدافمان نیاز به ایجاد اجماع داخلی داریم. باید آستانه تحملمان را برای همدیگر بالا ببریم.  اگر نتوانیم یک مسأله داخلی خودمان را با آرامش، عقلانیت و در چارچوب قانون با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم، چطور می‌خواهیم مسائل و معضلات پیچیده منطقه و جهان را حل کنیم.

آنهایی که در دانشگاه فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند، شخصیت‌هایی چون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی، دکتر مصطفی چمران و از این قبیل سرداران و عزیزان بودند؛ اینها پیشتازان حرکت (اسلامی) دانشجویی و دانشگاه هستند. بسیج، منحصر در بسیج دانشجویی نیست، اگر بسیج را به معنای فدا کردن منافع شخصی و گروهی در پای منافع ملی و ‌اسلامی بدانیم، ما ۷۵ میلیون بسیجی در این کشور داریم. شما امروز می‌بینید که یک کشوری در آمریکای لاتین مثل برزیل با یک برنامه‌ریزی چند ساله در سال گذشته تولید ناخالصی داخلی‌اش حتی از روسیه بیشتر و بالاتر رفته است. می‌بینید در برزیل تولید ناخالص داخلی ۲۲۵۳ میلیارد دلار است، تولید ناخالص داخلی در روسیه ۲۰۳۰ میلیارد دلار است. پس می‌بینید که ما هنوز به رقم هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی فاصله داریم آن روزهایی که وضع نفت ما خیلی خوب بود در سال‌های گذشته چقدر درآمد نفتی داشته‌ایم؟ ۷۰ میلیارد دلار که با بقیه درآمدهای ارزی ما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. شما می‌دانید ۴ شرکت دانش بنیان مثل «مایکروسافت»، «فیس بوک»، «اپل» و «گوگل» این چهار شرکت درآمدشان در سال گذشته چقدر بوده است؟ ۲۶۶ میلیارد دلار بوده است. شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید، این چیزی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، اقتصاد دانش‌بنیان. من بسیار خوشحالم که این خبر را در روز دانشجو به شما بدهم . برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان ما فعال شود در سال‌های گذشته قوانین و مقررات خوبی وضع شده بود اما دعوا بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از یک طرف و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور از طرف دیگر باعث شده بود که هیچ یک از این مقررات اجرا نشود. این دو با هم دعوا می‌کردند، دعوا تا جایی که از هم شکایت می‌کردند. مقالات علمی ما خوب است اما این کار کافی است که مقالات علمی خوبی بنویسیم و چاپ کنیم؟ یا اینها را باید بیاوریم در مسیر فناوری و تجاری‌سازی، باید آثار این مقالات را در زندگی مردم بیاوریم.

این کار دانشگاه است و البته نهادهای دیگری که در کنار نهاد دانشگاه باید کمک کنند تا این کار را انجام دهند. قرار بود یک صندوقی تأسیس شود که مجلس شورای اسلامی قانونی را برای تأسیس صندوقی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی گذراند، این صندوق بنا بود به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد تا این شرکت‌ها فعال شوند. همین شرکت‌ها هستند که اقتصاد آینده ما را خواهند ساخت و نوآوری ایجاد می‌کنند و همین‌ها هستند که به مراتب اگر حرکت‌شان را تنظیم کنیم درآمدهای ارزی‌شان در سال‌های آینده به مراتب از نفت و گاز بیشتر خواهد بود.

راه پیشرفت‌مان اینهاست، این صندوق با وجود قانون و بودجه ظاهراً کلید نداشت که قفلش باز شود. امروز بحمدالله کلید این صندوق که همفکری و هماهنگی بین دو وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی از یک طرف و معاونت فناوری ریاست جمهوری از طرف دیگر است، در دست هست و صندوق را باز کردیم. پولی که برای این صندوق تا امروز اختصاص یافته ۲۵ میلیارد تومان بوده که در مصوبه اخیر دولت این رقم را به ۲۰ برابر افزایش دادیم. این صندوق سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه و اندوخته خواهد داشت و به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات می‌دهد و یک حرکت جدید از ماه‌های آینده به حول و قوه الهی آغاز خواهد شد.

سیاست، سیاست‌ورزی و همه اقداماتی که دانشگاه می‌کند و تشکل‌های دانشجویی، مثل نقد شما به دولت، همه آنها روی چشم ماست، امروز ۱۶ آذر مصادف است با آخرین روزهای بودجه، امروز باید رقم بودجه را نهایی کنیم چون ما باید بودجه را تقدیم مجلس کنیم، والا من می‌خواستم یک فرصت بازتری بود تا بیشتر سخنان شما، انتقادات شما و نکات شما را می‌شنیدم. انشاء‌الله قول می‌دهم در حضور سوم تا قبل از پایان سال بتوانیم با فرصت بازتری از نظرات دانشجویان عزیز و اساتید محترم استفاده کنیم."

 

پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: