ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آذر  1392

infos@pyknet.net

 
 
 

میشل باشله رئیس جمهور شد

بازگشت شیلی به جاده چپ

روزنامه اومانیته :ترجمه ا. آذرفریتاش 
 
 
 
 

میشل باشله نامزد حزب سوسیالیست شیلی، سرانجام با 62.1 در صد آراء مردم این کشور رئیس جمهور شیلی شد. این دومین بار است که او به ریاست جمهوری شیلی می رسد.

وی در سخنرانی خود، پس ازپیروزی در انتخابات بر ضرورت ایجاد یک شیلی "عادلانه " و پایان نابرابری های اجتماعی تاکید کرد و گفت:

"زمان برای انجام تغییرات اساسی و بنیادین در شیلی فرا رسیده است، حتی اگر این تغییرات خیلی دشوار باشد".

برنامه وی بویژه تجدید نظر در قانون اساسی سال 1980 شیلی است که از دیکتاتور گذشته شیلی، پینوشه به ارث مانده است. وی همچنین به اصلاحات مالیاتی و افزایش مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ چند ملیتی تاکید کرد. این مالیات حدود 8 میلیارد دلار برآورد شده که قرار است صرف تامین هزینه های اجتماعی از جمله اصلاحات اساسی در نظام آموزش و پرورش، از جمله آموزش عمومی و با کیفیت وخدمات اجتماعی ... که در برنامه دولت آینده گنجانده می شود قرار گیرد. برنامه اصلاحاتی میشل بشله پاسخ به تقاضای معترضانی است که در سال 2011 برای مقابله با تضادهای اجتماعی و اصلاحات در سیستم آموزش و پرورش خیابان های شهر سانتیاگو را اشغال کردند. میشل بشله در برنامه های اصلاحات اجتماعی به آموزش و پرورش رایگان و ایجاد مدارس و مهد کودک اشاره کرد و گفت:

 1.5 تا 2 درصد از درآمد تولیدات داخلی صرف اصلاحات درآموزش وپرورش خواهد شد و همچنین بین 20 تا 25 درصد مالیات بر سود شرکت های بزرگ افزایش خواهد یافت.

حزب کمونیست فرانسه پیروزی میشل بشله را پیروزی دانشجویان و کارگران معادن مس و کارمندان دولت ومحیط زیست ومردم محلی "ما پوچه" و مبارزه سرسختانه مدافعان حقوق بشر برای تغییرات بنیادین در شیلی اعلام کرد و تاکید کرد: "این پیروزی رد مصمم سیاست های اجرا شده توسط راستگرایان (دولت قبلی) است  که میراث ایدئولوژی دوران تاریک دیکتاتوری  در تاریخ شیلی بود

 

پیک نت 28 آذر

 
 

اشتراک گذاری: